فارین پالیسی: داعش جنگ را به خاک عربستان آورد

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۰۰

در ماه‌های اخیر وزارت کشور عربستان از دستگیری 100تن از شهروندان خود که با داعش در ارتباط بودند، خبر داد. عموم این افراد تحصیلکرده‌های دانشگاه‌ها بودند که به دلیل شرایط خاص عربستان توانایی نفوذ در حلقه‌های قدرت را نداشتند؛ از این رو کارشناسان معتقدند که جذب چنین افرادی به گروه‌های موسوم به داعش به نیت اثبات وجود خود برای کشور صورت می‌گیرد

گروه جهان

حمله یک عامل انتحاری به مسجد امام‌علی(ع) در منطقه «القطیف» واقع در شرق عربستان بیش از 140کشته و زخمی برجای گذاشت. گروه تروریستی داعش مسوولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفته است. به‌نظر می‌رسد سرانجام هشدارهای ناظران سیاسی که ریاض گوش شنوایی برای آنان نداشت، رنگ واقعیت به‌خود گرفته و تروریست‌هایی که به‌زعم کارشناسان بسیاری قرار بود تا به کار دولت بشار اسد در سوریه پایان دهند، اکنون حامیان خود را نشانه رفته‌اند. نشریه فارین پالسی در گزارشی از آغاز جنگ داعش در خاک عربستان سخن گفته است.

به گزارش رویترز، این انفجار همزمان با اقامه نماز در این مسجد اتفاق افتاد. داعش در بیانیه‌یی اعلام کرده «ابوعامر النجدی»، یکی از اعضای این گروه که تصاویرش توسط حساب توئیتری داعش منتشر شده با کمربند انفجاری خود را میان نمازگزاران منفجر کرد. داعش در بیانیه خود همچنین تهدید کرده که عملیات دیگری را در عربستان راه‌اندازی خواهد کرد. وزیر کشور عربستان پس از وقوع این حادثه اعلام کرده: «دستگاه امنیتی همچنان بازرسی‌هایی را برای مشخص کردن کسی که در پشت این اقدام بزدلانه دست داشته است، ادامه می‌دهند و نتیجه در صورت جمع‌آوری تمامی اطلاعات اعلام خواهد شد.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما از این حادثه به‌شدت متاسف شدیم و این خشونت را محکوم می‌کنیم.» همزمان احمد‌الطیب، «شیخ الازهر» در بیانیه‌یی نسبت به سوق داده شدن در پشت طرح‌هایی برای برافروختن فتنه‌های طایفه‌یی در عربستان هشدار داد. عبدالعزیزبن عبدالله آل‌شیخ، مفتی اعظم عربستان نیز اعلام کرد که این انفجار یک جنایتی خطیر است که هدف از آن برانیگختن فتنه و ایجاد شکاف میان آحاد مردم است.

هشدار نسبت به وقوع بهار عربی در عربستان هشدار جدی مقتدا صدر بود که در پیامی به سران عربستان اعلام شد.

به گزارش شبکه حبری سومریه نیوز، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌یی با اشاره به حمله‌ تروریستی روز جمعه گفت: «وجود مقدسات در عربستان به معنای عدم وجود بهار عربی نیست. انفجاری که در القطیف علیه پیروان اهل‌بیت علیه السلام رخ داد، نخستین انفجار نبود و من هم گمان نمی‌کنم که آخرین حمله باشد به‌ویژه اینکه عامل بازدارنده واقعی از سوی دولت علیه تندروها در عربستان وجود ندارد.»

او در ادامه عنوان کرد: «من بعید نمی‌دانم که طرف‌های دولتی وجود داشته باشند که این تندروی کینه‌توزانه علیه میانه‌روی به صورت کلی و بالاخص علیه پیروان مذهب حق را تغذیه کنند و آنچه تایید‌کننده این مساله است، شناسایی نشدن مجرمان است و در نتیجه هر کسی که از مجازات در امان باشد از کار خود بازداشته نمی‌شود.»


گرفتاری در باتلاق خودساخته

این عملیات انتحاری نخستین فعالیت شاخه داعش در عربستان‌سعودی و در یک مسجد شیعی است. داعش در حساب توئیتری خود با انتشار عکس عامل انتحاری او را یکی از عوامل نفوذی خود در عربستان‌سعودی معرفی کرد که تا به حال از عربستان خارج نشده بود.

در همین زمینه «نشریه‌فارین پالسی» در گزارشی با اشاره به تغییر عملکرد داعش و گستردگی نفوذ این گروه تروریستی در منطقه نوشته است: «2هزار و 500نفر از شهروندان عربستان‌سعودی برای جنگ به سوریه و عراق رفته‌اند اما وزارت کشور عربستان در سال‌های اخیر از رویکرد جدید این گروه در عضو‌گیری خودش خبر داد. بر اساس این منطق عملکرد افراد جدید در استخدام آنلاین داعش قرار می‌گیرند بدون آنکه از کشور خارج شوند چراکه آنها توجیه می‌شوند «لازم نیست از کشور خارج شوید. شما عامل اجرای جهاد در کشور خودتان خواهید بود.»

همانند این تغییر رویکرد، حمله به مسجدی در منطقه القطیف در عربستان نیز می‌تواند نتیجه ارتباط مجازی داعش با اعضای گروهش در کشورهای دیگر باشد. از این رو پیش‌بینی این تهدیدها سخت و جلوگیری از وقوع آنها در خاک کشور تقریبا نشدنی است.

این تجربه خصوصا برای عربستانی که تا به حال جنگی را تجربه نکرده است، می‌تواند هزینه‌های سختی در بر داشته باشد.

در ماه‌های اخیر وزارت کشور عربستان از دستگیری 100تن از شهروندان خود که با داعش در ارتباط بودند، خبر داد. عموم این افراد تحصیلکرده‌های دانشگاه‌ها بودند که به دلیل شرایط خاص عربستان توانایی نفوذ در حلقه‌های قدرت را نداشتند؛ از این رو کارشناسان معتقدند که جذب چنین افرادی به گروه‌های موسوم به داعش به نیت اثبات وجود خود برای کشور صورت می‌گیرد.

در سال 2011 پس از وقوع انقلاب‌های عربی در برخی کشورهای خاورمیانه بحث ارتباط عرب‌ها از طریق اینترنت برای نخستین‌بار در خاورمیانه مطرح شد.

از همان زمان داعش به این فکر افتاد که اعضای گروه خودش را از میان جوانان ناراضی کشورهای عرب جمع‌آوری کند و ایدئولوژی خودش را از این طریق گسترش دهد. با وجود چنین حمله‌های مکرری که در ماه‌های اخیر شمار آنها در عربستان افزایش یافته تنها یک چیز به سران مملکتی دل‌گرمی می‌دهد و آن حقیقت این است که داعش تروریست‌های انفرادی و نفوذی خودش را در کشورهای دیگر تنها می‌گذارد و از آنها حمایت نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر