اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۷۱

آسیب‌پذیری شدید ترکیه در برابر تقویت دلار

تقویت دلار بیش از همه ترکیه و آفریقای جنوبی را متضرر خواهند کرد. به گزارش آناتولی، موسسه رتبه‌بندی مودی در گزارش سه ماه خود اعلام کرده، سیاست مالی پیش‌بینی شده برای بانک مرکزی امریکا درحالی اجرایی خواهد شد که اکثر بانک مرکزی دیگر کشورها شرایط تسهیل شرایط را در پیش گرفته‌اند. پیش از این بانک مرکزی امریکا تصمیم گرفته نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد. گزارش مودی می‌افزاید: این واگرایی غیرمعمول چشم‌اندازهای متفاوتی برای رشد اقتصادی و دوره تورم در جهان خواهد داشت. موسسه رتبه‌بندی مودی پیش‌بینی کرده با کاهش قیمت نفت و تضعیف یورو، کشورهای منطقه یورو رشد تولید ناخالص داخلی 1.5درصد را در هر دو سال 2015 و 2016 تجربه خواهند کرد اما تقویت رشد اقتصادی این منطقه کوتاه‌مدت خواهد بود.


کاهش سود شرکت ملی انرژی ابوظبی

کاهش قیمت نفت خام به افت درآمد و سود شرکت‌های عربی فعال در حوزه انرژی منجر شده است. به گزارش پایگاه خبری نشنال امارات، شرکت ملی انرژی ابوظبی (Taqa) از کاهش سود خود در سه ماهه نخست امسال خبر داد. این شرکت دولتی که در زمینه اکتشاف نفت و عرضه برق فعالیت می‌کند، اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست ٢٠١٥ با ٦,٦ درصد افت به ٢٥٦میلیون درهم کاهش یافته است (هر درهم امارات معادل ٢٧سنت امریکاست) . دلیل این کاهش سود، افت قیمت نفت خام اعلام شده است. همچنین به‌دلیل کاهش قیمت نفت از ژوئن سال گذشته مجموع درآمدها با ٢٩درصد افت به سطح ٥,١٣ میلیارد درهم رسید. به‌گفته مقام‌های این شرکت، میزان تولید در بریتانیا و هلند افزایش یافت و افت تولید در امریکای شمالی را جبران کرد. همچنین درآمد حاصل از فروش برق و آب در سه ماهه نخست امسال با ٦,٦ درصد کاهش به 2.1میلیارد درهم رسید.


درگیری نفتی کویت و عربستان

دولت کویت که دارای میادین نفتی مشترک متعددی با عربستان است، اعلام کرد: به دنبال اختلاف با ریاض بر سر حاکمیت دو منطقه نفت خیز، دادخواستی را به دادگاه بین‌المللی جهت حل و فصل این موضوع ارایه کرده است. وزارت نفت کویت با اشاره به اینکه مذاکرات مشترک با عربستان با هدف حل و فصل مشکلات در این زمینه به بن بست رسیده، تاکید کرد که طرفین در گفت‌وگوها به تفاهم مشترک دست نیافتند و کویت در اقدامی بی‌سابقه و بنا بر آنچه در قرارداد میان دو طرف نسبت به بروز هرگونه مشکل ذکر شده، شکواییه‌یی را علیه ریاض تنظیم کرده است. به گزارش منابع خبری، مساحت این دو میدان نفتی که دو طرف بر سر مالکیت آن اختلاف نظر دارند 5 هزارکیلومتر است و دو کشور بر اساس معاهده 50 ساله‌یی که به امضا رسانده‌اند در این دو منطقه نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر