فشار فرانسه به امریکا برای پایان دادن به تحریم کوبا

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۷۴

گروه جهان

رییس‌جمهور فرانسه در سفر خود به هاوانا اعلام کرد که تمام اقدامات لازم برای پایان دادن به تحریم‌های امریکا علیه کوبا را انجام خواهد داد.

به گزارش دویچه وله، فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی در دانشگاه هاوانا تاکید کرد فرانسه همه تلاش‌های لازم برای پایان دادن به اقداماتی که توسعه کوبا را طی سالیان به مخاطره انداخته است انجام خواهد داد. وی که در این سفر مورد استقبال فیدل کاسترو، رییس‌جمهور سابق کوبا، قرار گرفت، اعلام کرد: سفر وی در بازه زمانی مناسبی صورت می‌گیرد چرا که در حال حاضر امریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا روابط خود را با این کشور حوزه کاراییب بازسازی کنند.

از زمان اعلام تمایل امریکا برای بازسازی روابط خود با کوبا پس از حدود نیم قرن خصومت، باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، از قدرت خود برای حذف برخی محدودیت‌های اعمال شده علیه این کشور ازجمله انتقال پول و سفر به کوبا را تعدیل کرده است. به نظر نمی‌رسد کنگره اکثریت جمهوری‌خواه این کشور با حذف کامل تحریم‌های علیه کوبا که از سال 1962 اعمال شده‌اند، موافقت کند. کوبا اعلام کرده درطول سالیان تحریم‌ها به اقتصاد این کشور 100 میلیارد دلار ضرر وارد کرده است. از سوی دیگر اولاند از کوبا خواسته تا روابط خود را با فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا افزایش دهد و اقتصاد خود را باز کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی اکسپرس نیز به نقل از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گزارش داده است که نمی‌توان احتمال سفر رییس‌جمهوری امریکا، به کوبا را در سال 2016 میلادی رد کرد. باراک اوباما و رائول کاسترو در دسامبر گذشته از نزدیکی روابط دو کشور پس از 50 سال قطع مناسبات سیاسی دو جانبه صحبت کردند. این دیدار ناگهانی در مراسم ختم نلسون ماندلا واکنش‌های بسیاری در عرصه جهانی و داخل مرزهای ایالات متحده امریکا در پی داشت. بسیاری از جمهوری‌خواهان با انتقاد از سیاست‌ خارجی باراک اوباما هشدار دادند که سیاست‌های فعلی کاخ سفید موضع امریکا در عرصه جهانی را تضعیف می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر