امریکا در مسکو به دنبال چیست؟

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۷۲

برای روسیه دیدار جان کری از روسیه پیروزی دیپلماتیک به شمار می‌رود زیرا این سفر به دولت روسیه اجازه می‌دهد که به غرب بگوید روسیه نقش بسیار مهم‌تری از آن در روابط بین‌الملل دارد که بشود منزوی‌اش کرد

گروه جهان

جان کری دیروز برای نخستین‌بار پس از بحران اوکراین که روابط روسیه و امریکا را به سطح روابط دوران جنگ سرد رسانده بود، به روسیه رفت و با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، جان کری در بندر سوچی با ولادیمیر پوتین و لاوروف دیدار کرد و درباره ایران، سوریه و نیز بحران اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند. با اینکه چنین دیداری که می‌تواند یخ روابط میان دو کشور را پس از بحران اوکراین آب کند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا معتقد است که این دیدار حتی قرار نیست روابط میان امریکا و روسیه را عادی سازد.

ماری هاف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که این دیدار بخشی از تلاش ما برای حفظ خطوط ارتباطی برای گفت‌وگو بر سر مسایلی است که بر آنها توافق یا عدم توافق داریم.

فایننشال تایمز می‌نویسد یکی از اولویت‌های مهم امریکا، احیای بحث در مورد راه‌حل‌های احتمالی در مورد جنگ داخلی سوریه است. ماری هاف در این ارتباط می‌گوید که آقای کری و تیمش مدت زیادی است که در مورد یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه فکر می‌کنند. امریکا هم طرفین اختلاف را بر سر میز دعوت کرده است و امیدواریم که این مذاکرات زمینه را برای انتقال مسالمت‌آمیز سیاسی در سوریه فراهم کند.

اما برای روسیه دیدار جان کری از روسیه پیروزی دیپلماتیک به شمار می‌رود، زیرا این سفر به دولت روسیه اجازه می‌دهد که به غرب بگوید روسیه نقش بسیار مهم‌تری از آن در روابط بین‌الملل دارد که بشود منزوی‌اش کرد.

دیدار جان کری از روسیه درست یک روز پس از هفتادمین سالگرد جنگ دوم جهانی در اروپا اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر و درحالی که جان کری و سرگئی لاوروف در جاهای دیگر ازجمله مذاکرات با ایران با یکدیگر ملاقات کرده بودند اما این نخستین دیدار رسمی و دوجانبه کری از روسیه پس از آغاز بحران اوکراین تاکنون است.

قبل از این دیدار، وزارت خارجه روسیه، واشنگتن را مقصر تضعیف روابط دوجانبه دو کشور دانسته بود. وزارت خارجه روسیه گفته بود که امریکا با سیاست انزوای روسیه که دنبال کرده بود، باعث شد تا روابط میان دو کشور تحلیل رود. این وزارتخانه اعلام کرد که فهرست بلندی از گلایه‌ها از امریکا دارد که از آن جمله، توسعه ناتو و نیز اتهامات متعدد امریکا علیه روسیه در جنگ با اوکراین است. با این‌همه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که آنها به همکاری با امریکا در جاهایی که به نفع منافع ملی روسیه و نیز امنیت جهانی است مانند حل بحران سوریه و نیز اوکراین ادامه می‌دهند، همان کاری که با شرکت در مذاکرات با ایران کردند.

دیپلمات‌های روسیه از اینکه ولادیمیر پوتین توانسته اوضاع را مدیریت کند تا از مداخله نظامی امریکا در سوریه جلوگیری کرده و بشار اسد را در قدرت حفظ کند، بسیار احساس افتخار دارند. آنها همچنین از مشارکت روسیه در مذاکرات اخیر با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش هم حس خوبی دارند.

یکی از دیپلمات‌های روسی می‌گوید ما امیدواریم که دیدار آقای کری این جریان‌های مثبت در روابط و همکاری‌های دو کشور را تقویت و به تثبیت روابط دو جانبه کمک کند. وی می‌افزاید: تصمیم آقای کری برای دیدار از روسیه تصمیم عاقلانه بوده است.

درحالی که امریکا نمی‌تواند دیگر بر نفوذ و نقش مهم بریتانیا در اروپا متکی باشد و در شرایطی که آلمان تقریبا اروپا را در کنترل خود قرار داده است، امریکا بهتر دیده که خود وارد عمل شده و با گفت‌وگو با روسیه مسایل مورد اختلاف را حل کند. گفت‌وگوی میان دو طرف از زمان الحاق کریمه به روسیه قطع

شده بود.

اعضای امریکایی گروه الب، که متشکل از مقامات نظامی و نیز امنیتی بازنشسته دو کشور هستند می‌گویند روسیه سعی کرده است که امریکا را دوباره سر میز گفت‌وگو بیاورد. این گروه یکی از معدود کانال‌های ارتباط میان دوکشور هستند که باقی مانده‌اند.

این گروه معتقد است که روسیه علاقه‌مند است که امریکا را وادار کند تا «وضع موجود جدید» را بپذیرد. بنابراین در این دیدار نیز درباره تهدیدهای موجود امنیتی برای دو کشور مانند تروریسم با هم گفت‌وگو و دیدار کردند.

شاید یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوی میان طرفین موضوع ایران و موشک‌های خریداری شده توسط ایران از روسیه باشد. جان کری پس از روسیه به ترکیه برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع ناتو رفت و پس از آن به امریکا می‌رود تا بتواند در نشست کمپ دیوید که در آن اوباما میزبان رهبران کشورهای عرب خلیج‌فارس است، شرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر