توکیو هفته را با ضرر آغاز کرد

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۵


جهان| آمار ضعیف اشتغال در امریکا اشتهای سرمایه‌داران ژاپنی را برای ریسک کور کرد و باعث شد تا شاخص‌های سهام توکیو در نخستین روز هفته تنزل کنند.

به گزارش رویترز، گزارش اداره کار امریکا که نشان می‌داد تقاضا برای بیمه بیکاری افزایش یافته است هر چند در وال استریت موجب رشد شاخص‌ها در هفته گذشته شد اما در توکیو موجب تنزل شاخص‌ها شد. به این ترتیب شاخص سهام نیکی 2/0درصد تنزل پیدا کرد و به واحد 19397.98 رسید. شاخص سهام توپیکس هم با تنزل مشابهی به رقم 1560.71 رسید.

اما وال استریت که این روزها در تعطیلات عید پاک به سر می‌برد از کاهش اشتغال برداشت خوبی دارد به این دلیل که به نظرش می‌رسد که بانک مرکزی امریکا با توجه به چنین آماری نرخ بهره را به این زودی افزایش نخواهد داد. بلومبرگ در گزارشی که منتشر کرده است، نوشته که گزارش اشتغال امریکا نگرانی‌ها در مورد اینکه بخش‌های انرژی و صنعتی می‌توانند حرکت اقتصاد را دوباره کند کنند و به همین دلیل شاید بانک مرکزی امریکا به این نتیجه برسد که تابستان هنوز وقت خوبی برای افزایش نرخ بهره نیست.

تاکنون بازار کار درکنار اعتماد مصرف‌کنندگان دلیل امیدوارکننده‌یی برای رشد اقتصاد ارایه می‌دادند اما ضعف اخیر که احتمالا سه ماهه دوم سال را نیز دربرگیرد، بسیاری از اقتصاددانان، ریسک مهمی برای اقتصاد می‌دانند. درحالی که برخی از تحلیلگران این امر را ناشی از عواملی مانند سرما و اختلال کار بنادر می‌دانند، برخی دیگر از اقتصاددانان دلیل اصلی ضعف بازار کار را افزایش نرخ دلار می‌بینند که باعث شده صادرات امریکا اندکی کاهش یابد و به همین دلیل تولید‌کنندگان ضرورتی نمی‌بینند که نیروی کار جدید استخدام کنند.

داده‌های بسیاری این امر را تایید می‌کنند. نه تنها نرخ رشد نیروی کار در بخش خصوصی ضعیف‌ترین نرخ رشد خود از ماه دسامبر 2013 تاکنون را داشته است بلکه در بخش خدمات نیز چنین جریانی دیده می‌شود و به اعتقاد تحلیلگران اگر بخش تولید به دلیل دلار بالا همچنان تضعیف شود، این می‌تواند روی بخش‌های دیگر اقتصاد ازجمله خدمات نیز تاثیر بگذارد.

این موضوع نه تنها روی تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن تاثیر می‌گذارد بلکه این تردید را ایجاد کرده که آیا اقتصاد در این سه ماهه بهار می‌تواند نزدیک به یک درصد رشدی که در سه ماه اول سال تجربه کرده را به دست آورد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر