کامرزبانک آلمان به امریکا جریمه پرداخت می‌کند

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۰


گروه جهان کامرزبانک آلمان پذیرفته است که برای نقض تحریم‌های امریکا علیه کشورهایی نظیر ایران و سودان در مجموع جریمه‌یی معادل یک‌میلیارد و۴۵۰ میلیون دلار به ایالات متحده بپردازد. به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های ایالات متحده گفتند علاوه بر پرداخت این جریمه، بانک آلمانی با انجام تحقیقات در مورد کنترل پول‌شویی نیز موافقت کرده است. پرداخت این جریمه باعث می‌شود تا تعقیب قضایی وزارت دادگستری امریکا علیه این بانک بزرگ آلمانی به تعویق بیفتد.

این بانک متهم بوده است که در سیستم مالی امریکا، به نقل‌وانتقال پول برای افرادی دست زده است که در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داشتند. این روند دست‌کم از سال۲۰۰۲ و۲۰۰۸میلادی ادامه داشته است. بخشی از این نقل‌وانتقال از طریق پنهان کردن اطلاعات مبالغ واریزی انجام شده است. اتهام‌های مقام‌های امریکایی شخص خاصی را در بر نگرفته است، اما گفته شده پنج نفر از مدیران این بانک که مقر اصلی آن در فرانکفورت است از کار کنار گذاشته شده‌اند. ازجمله این افراد یکی از مقام‌های عالی‌رتبه پیشین بانک در دفتر آن در نیویورک است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: خود کامرز‌بانک هنوز واکنشی به گزارش‌ها نشان نداده است. هرچند بانک آلمانی در ماه فوریه گذشته گفته بود 1.4میلیارد یورو برای هزینه‌های قانونی، در ارتباط با تحقیقات مقام‌های امریکایی، کنار گذاشته است. این دومین بانک بزرگ آلمان در آذر گذشته با دولت امریکا به تفاهم مقدماتی رسیده بود که بنا بر گزارش‌ها، اساس آن پرداخت جریمه به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران و سودان و پول‌شویی بود. پیش از کامرز‌بانک نیز چندین بانک دیگر اروپایی برای تعویق یا متوقف کردن اتهام‌های امریکا در مورد پول‌شویی یا دور زدن تحریم‌های کشورهایی مانند ایران، با پرداخت جریمه‌های بعضا سنگین موافقت کرده بودند. یکی از بانک‌های فرانسه ازجمله بانک‌هایی بود که در تیر سال‌جاری موافقت کرد تا به‌عنوان مجازات نقض تحریم‌های امریکا علیه چند کشور ازجمله ایران، ۸میلیارد و۹۰۰میلیون دلار جریمه پرداخت کند. لزلی کالدول دستیار دادستان کل امریکا درباره عملکرد کامرزبانک گفته است که با پنها‌ن‌کاری‌های صورت گرفته «صدها میلیون دلار از جانب شرکت‌ها و افراد ایرانی و سودانی که در فهرست تحریم امریکا هستند به نقاط مختلف انتقال یافته است.»در بیانیه کالدول آمده است: «این اتفاق در شرایطی روی داده که مدیران کامرزبانک از نقض مقررات تحریم آگاهی داشته‌اند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر