دومینوی بدبیاری‌های نتانیاهو در آستانه انتخابات

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۵

گروه جهان

«تغییر» شعار ده‌ها هزار معترضی بود که شانزدهم مارس و 10 روز پیش از انتخابات پارلمانی، علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند و خواستار کنار رفتن وی از قدرت شدند. رییس سابق موساد در این تظاهرات با انتقاد شدید از نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفت که این رژیم تاکنون با چنین بحرانی در رهبری خود روبه‌رو نبوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی مانند «بی‌بی‌! به خانه‌ات برگرد» و «نتانیاهو باید برود» سر دادند. (بی‌بی نامی است که نتانیاهو با آن در سرزمین‌های اشغالی خوانده می‌شود.) این تظاهرات یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های اعتراضی علیه نتانیاهو است که قصد دارد در انتخابات 17 مارس 2015 شرکت کند و دولت راست‌گرایش با نارضایتی عمیق مردم روبه‌رو است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند برخلاف انتخابات سال۲۰۱۳میلادی، نتانیاهو این‌بار نامزد پیشتاز نیست و نامزد ائتلاف چپ میانه تقریبا با نتانیاهو در یک رده قرار دارد.

مئیر داگان، رییس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت موساد سخنران این تظاهرات بود. وی در نطقی تند علیه نتانیاهو، اسراییل را به بن‌بست رسیده و فاقد چشم‌انداز خواند. داگان که به مدت ١٠سال و در فاصله سال‌های٢٠٠١ تا ٢٠١١میلادی در راس سازمان اطلاعاتی موساد قرار داشت، گفته است: «ما در بدترین بحران رهبری قرار داریم که می‌توانم از زمان تشکیل اسراییل به یاد آورم. ما دشمنانی داریم اما من از آنها نمی‌ترسم بلکه آنچه مرا می‌ترساند، رهبری کنونی است.»

این سازمان می‌خواهد رهبران این کشور به جای تمرکز روی مسایل سیاسی بر موضوع سلامت، آموزش، مسکن و هزینه‌های زندگی در اسراییل تمرکز کنند. این سازمان همچنین حامی توافقنامه صلح میان اسراییل و فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین است. نتانیاهو اوایل دسامبر پارلمان را منحل و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد. وی به‌دنبال تنش‌های سیاسی در دولت ائتلافی، زیپی لیونی، وزیر دادگستری، و یاییر لپید، وزیر دارایی را از دولت اخراج کرد و گفت که بیش از این مخالفت اعضای کابینه را با سیاست‌های دولت تحمل نمی‌کند. اکنون لیونی به یکی از مهم‌ترین رقبای انتخاباتی نتانیاهو تبدیل شده است.

داگان همچنین بدون نام بردن از امریکا، نتانیاهو را در این مورد که رابطه تل‌آویو را با بزرگ‌ترین متحدش تخریب کرده به باد انتقاد گرفت و گفت: «در دوره نخست‌وزیری او ما با بزرگ‌ترین متحد و حامی خود به طرز بی‌سابقه‌یی درگیر شده‌ایم. ما رهبری داریم که در یک میدان آن هم تنها برای بقای سیاسی خود می‌جنگد.»

احساس خطر نتانیاهو از لیونی و هرتزوگ

روزنامه جروزالم‌پست بااشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات می‌نویسد، نتانیاهو و نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهودی» پس از تظاهرات گسترده روز شنبه به تکاپو افتاده‌اند تا برای پیروزی در این رقابت، رای‌دهندگان سنتی خود را به حضور در انتخابات ترغیب کنند چراکه اگر رای‌دهندگان حامی احزاب راستگرا در انتخابات شرکت نکنند، احزاب چپ پیروز انتخابات 17 مارس خواهند بود.

به نوشته جروزالم‌پست، نتانیاهو شنبه شب در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «خطر انتخابات، تشکیل کابینه چپگرا به رهبری زیپی لیونی و آیزاک هرتزوگ، رهبران حزب اتحادیه صهیونیسم با حمایت حزب فهرست مشترک اعراب است.» نتانیاهو در ادامه مدعی شده تنها کابینه‌یی که تحت رهبری او باشد می‌تواند در مقابل فشار بین‌المللی بایستد، مانع تخلیه کرانه باختری شود و بیت‌المقدس را برای همیشه متحد و یکپارچه نگه دارد!

در این میان، نفتالی بنت نیز در نامه‌یی که روی صفحه فیس‌بوک خود قرار داد، هشدار داده است که اگر احزاب راست کابینه بعدی را تشکیل ندهند، احزاب چپ امتیازاتی واگذار خواهند کرد که به راکت‌باران اراضی اشغالی منجر می‌شود. بنت گفته است: «دولت اوباما و اتحادیه اروپا منتظر هستند تا پس از انتخابات، تل‌آویو را برای واگذاری زمین‌هایش تحت فشار قرار دهند.»

براساس این گزارش، مقامات لیکود گفتند، باتوجه به طرح اوباما برای بهره گرفتن از 20ماه باقی‌مانده از دوران ریاست‌جمهوریش و به کارگیری ابتکار عمل دیپلماتیک در مناقشه رژیم‌صهیونیستی و فلسطین، باید به رای‌دهندگان مردد راستگرا لزوم رای به حزب لیکود برای جلوگیری از نخست‌وزیری هرتزوگ را گوشزد کرد. این درحالی است که روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی نوشته، هرتزوگ برای برنده شدن در انتخابات باید رای‌دهندگان را به درهم تنیدگی صلح و موفقیت قانع کند. زئیف استرن هیل در تحلیلی برای این روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: «این روزها کاملا مشخص است که حزب کارگر، هنوز یاد نگرفته چگونه برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی خود را برای مردم تشریح کند تا آنها را به این برنامه‌ها مشتاق کند. البته این واقعیت نیز وجود دارد که حزب کارگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد و در واقع نمی‌خواهد تجربه‌یی مشابه دوره دوم دولت اسحاق رابین داشته باشد. رابین بیش از هر نخست‌وزیر دیگری بر مسایل آموزشی و اجتماعی متمرکز بود. در دوره اسحاق رابین بود که توافقنامه اسلو منعقد شد که براساس آن چارچوب‌های توافق با فلسطینی‎ها مشخص شد.»

در پایان این تحلیل آمده است: «اتحاد صهیون به رهبری لیونی و هرتزوگ باید برای پیروزی در انتخابات این مردم ساده‌لوح را قانع کنند که یک طرح و برنامه معتبر و عملی برای دستیابی به توافق صلح با فلسطینی‌ها دارد، ضمن اینکه طرح‌هایی هم برای بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی مردم درنظر دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر