اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۷

بدهی 20 میلیارد دلاری عراق به شرکت‌های نفتی

عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق فاش کرد که کشورش حدود 20میلیارد دلار به شرکت‌های نفتی کارگزار در این کشور بدهکار شده و کاهش بهای نفت که منبع اصلی درآمد عراق است، وضعیت این کشور را دشوار کرده است. به گزارش اسکای نیوز، عبدالمهدی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: کاهش منابع مالی که میان ما و شرکت‌های نفتی رخ داده، ناشی از تاخیر در پرداخت‌های مالی عراق است. ما درسال2014 قسط‌های 2013 را به شرکت‌های نفتی پرداخت کردیم و درحالی وارد سال2015 شدیم که هنوز اقساط سال2014 را پرداخت نکرده‌ایم که مجموع این بدهی‌ها به بیش از 20میلیارد دلار می‌رسد. وزیر نفت عراق تاکید کرد: ما اقداماتی را برای پرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های نفتی آغاز کرده‌ایم. عراق در بودجه سال2015 قیمت نفت را براساس بشکه‌یی 56دلار پیش‌بینی کرده بود، اما به‌دلیل کاهش جهانی بهای این فرآورده، ردیف بودجه‌یی آن در دولت عراق نیز کاهش یافته است.


صادرات ترکیه ماه فوریه کاهش یافت

صادرات ترکیه ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه فوریه سال2014 میلادی 13درصد کاهش یافت. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه زمان چاپ ترکیه، براساس آمار اتحادیه صادر‌کنندگان ترکیه صادرات این کشور در ماه فوریه به 10میلیارد و495میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال2014میلادی 13درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این گزارش صادرات ترکیه در دو ماه نخست سال2015میلادی با 6/7درصد کاهش در مقایسه با دو ماه نخست سال2014میلادی به 22میلیارد و 826میلیون دلار رسید. اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور را در دوره 12ماهه منتهی به پایان ماه فوریه 155میلیارد و14میلیون دلار اعلام کرد.


آسیب یک میلیارد دلاری داعش به صنعت برق عراق

وزارت برق عراق زیان گروه تروریستی داعش بر صنعت برق در استان‌های دیاله، الانبار، صلاح‌الدین و نینوا را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد. قاسم فهداوی وزیر برق عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی با بیان این مطلب افزود: «در کنار این خسارات سنگین باید به توقف تولید 4800مگاوات برق در کشور نیز اشاره کرد.»به گزارش پایگاه خبری الاخبار عراق، فهداوی افزود: «داعش در استان‌های دیاله، صلاح الدین، الانبار و نینوا با هدف قراردادن بخش‌های مرتبط به تولید و توزیع برق بیش از یک میلیارد دلار به این بخش آسیب رسانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر