یلن خیال سرمایه‌گذاران‌را راحت کرد

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۹

گروه جهان سخنان ژانت یلن در مورد تصمیم‌گیری جلسه به جلسه در مورد نرخ بهره، سرمایه‌گذاران را امیدوار کرد که بانک مرکزی امریکا به این زودی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

به گزارش رویترز، خانم یلن روز سه‌شنبه در برابر کنگره صحبت کرد و در آن سخنرانی گفت که آنها افزایش نرخ بهره را تا تابستان اجرا نخواهند کرد هرچند آن افزایش هم بسته به وضعیت اقتصاد جهان در آن زمان است. سرمایه‌گذاران وال‌استریت این حرف را به معنای آن گرفتند که بانک مرکزی امریکا حتی در تابستان نیز نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

کارشناسان هم معتقدند که بانک آمار خوبی حتی از اقتصاد امریکا به دست ندارد که بتواند با اتکای آن نرخ بهره را بدون توجه به تحولات اقتصاد جهان افزایش دهد. تنها چیزی که فعلا می‌تواند بانک را تشویق به افزایش نرخ بهره کند، افزایش درآمدهاست، هر چند افزایش درآمدها باعث نشده است که سطح دستمزدها نیز افزایش یابد.

با اینکه سخنان یلن باعث تشویق سرمایه‌گذاران شد اما فعالان وال استریت توجه اصلی‌شان به آمار و ارقام اقتصادی است. بنابراین خبر توسعه بخش خدمات در ماه فوریه از آن دسته اخباری بود که انگیزه فعالیت به سرمایه‌گذاران وال استریت داد.

به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز 92 واحد به دست آورد و در جدول 51 صدم درصد ترقی کرد و به واحد 18209.19 رسید. شاخص سهام استاندارد‌ اند پورز حدود 6 واحد به دست آورد و با 28 صدم درصد ترقی در جدول به واحد 2115 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک که این روزها روی دور خوش‌شانسی و رونق است با به دست آوردن 7 واحد، 14صدم درصد در جدول ترقی کرد و به واحد 4968.12 رسید. این دهمین جلسه پیاپی برد نزدک بود.

شاخص‌های سهام در بازار توکیو اما راه متفاوتی از وال‌استریت را در پیش گرفت، عمدتا به این دلیل که سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند بازار دچار زیادی خرید شده است، اما سخنان خانم یلن باعث شد تا میزان ضرر در توکیو محدود باشد. شاخص نیکی به این ترتیب، یک‌دهم تنزل یافت و به واحد 18.585.25 رسید. شاخص نیکی در طول روز دایم در میان قلمرو منفی و مثبت در رفت و آمد بود. شاخص سهام توپیکس اما در واحد 1507.62بدون تغییر ماند. در معاملات دیروز بازار توکیو، هر دلار در برابر 118.73 ین داد و ستد شد. ارزش یورو در معاملات دیروز در برابر دلار افزایش یافت و هر واحد پول اروپا در برابر 1.34 دلار داد و ستد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر