نفت و اقتصاد جهان، مانع افزایش نرخ بهره می‌شود؟

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۵

گروه جهان

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار بازارهای جهانی درباره تصمیمی که قرار بود بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) درباره نرخ بهره این کشور اتخاذ کند، ژانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا، اعلام کرد که این نهاد نرخ بهره را که از سال 2008 تاکنون نزدیک به صفر بوده است را فعلا افزایش نداده و در هر نشست خود را برای اتخاذ این تصمیم آماده می‌کند.

به گزارش یورونیوز، رییس بانک مرکزی امریکا با این حال تاکید کرد که بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره در سال میلادی کنونی آماده می‌شود اما این اقدام تا پیش از ماه ژوئن صورت نخواهد گرفت. ژانت یلن در شرایطی از افزایش نیافتن نرخ بهره در امریکا خبر داده که برای نخستین‌بار در ۱۰ سال گذشته، فدرال رزرو دلیل این افزایش نیافتن نرخ بهره را تحولات بین‌المللی، در آسیا، اروپا و البته در امریکا اعلام کرده و گفته که تصمیمش به افت قیمت نفت مربوط است، چرا که این عوامل بر چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات متحده تاثیر دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژانت یلن گفته است که با وجود بهبود اقتصادی در امریکا، وضعیت بیکاری در این کشور همچنان شکننده است. وی در این باره گفته است: «هنوز امریکایی‌های بسیاری بیکار هستند یا در معرض بیکاری قرار دارند. همچنین رشد دستمزدها نیز هنوز مطلوب نیست.»

گفته شده، علاوه‌بر چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان و چالش‌های ژئوپلیتیک منطقه‌یی و جهانی، آخرین آمار و ارقام پایین اقتصادی در ماه جاری میلادی نیز سیاست‌گذاران فدرال رزرو را قانع کرده که هنوز زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد فرا نرسیده است. آنها معتقدند که برای تغییر نرخ بهره باید تا رسیدن به نرخ تورم دو درصد دست نگه داشت. پایین بودن نرخ بهره بانکی در کوتاه‌مدت به نفع بازارهای بورس است. گزارش‌های خبری نیز حاکی از آن است که تصمیم اخیر فدرال رزرو با واکنش مثبت وال استریت مواجه شده و شاخص‌ها در بازار بورس نیویورک صعودی ناگهانی را تجربه کردند.


«صبر» راهبرد جدید فدرال رزرو

به گزارش خبرگزاری رویترز، از دسامبر سال گذشته، صحبت از افزایش نرخ بهره اصلی فدرال رزرو در ژوئن سال جاری بود. از ماه ژانویه اما به نظر می‌رسید که «صبر کردن» در مسیر افزایش نرخ بهره بانکی تنها چاره کار است. تا اینکه این نهاد اعلام کرد فعلا ترجیح می‌دهد نرخ بهره اصلی خود را برای مدت طولانی تغییر ندهد. سیاست‌گذاران کمیته بازار آزاد فدرال (زیرمجموعه بانک مرکزی امریکا) چهارشنبه گذشته اعلام کرده بودند که در مورد افزایش نرخ بهره بانکی محتاطانه عمل خواهند کرد. آنها همچنین گفته بودند که بهتر است نرخ بهره را تا مدتی طولانی تغییر ندهند. این امر درحالی است که قبلا، این نهاد وعده داده بود نرخ بهره اصلی خود را تا نیمه اول سال جاری میلادی افزایش می‌دهد، اما کمی بعد، سران فدرال رزرو لحن خود را تغییر دادند و با احتیاط بیشتری از این تصمیم صحبت کردند. در حال حاضر اقتصاددانان انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا را تا پیش از پایان سال جاری میلادی ندارند.


دلایل تغییر لحن فدرال رزرو

تنش‌های ژئوپولیتیک در جهان و از همه مهم‌تر افت قیمت نفت که تاثیراتش دامن اقتصاد جهانی را هم گرفته از مهم‌ترین دلایل تغییر نکردن نرخ بهره بانک مرکزی امریکا اعلام شده است. نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی ابوظبی، درباره دلایل تردید فدرال رزرو برای تغییر ندادن نرخ بهره به یورونیوز می‌گوید: «با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد امریکا و اقتصاد جهانی، شرایط برای تغییر نرخ بهره بانکی فدرال رزرو نامناسب است. از این رو، جای تعجب نیست که سیاستگذران این نهاد لحن خود را تغییر داده‌اند. با این حال، در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی‌بر فشار تورمی در این کشور وجود ندارد. در واقع با کاهش نرخ تورم روبه‌رو هستیم که ممکن است با توجه به قیمت پایین نفت، سبب تورم منفی شود. فعلا هم که هیچ نشانه‌یی از افزایش قیمت نفت در آینده نیست. از این گذشته، نباید فراموش کنیم که ۸۸درصد آمار و اقتصادی منتشرشده در ایالات متحده امریکا مایوس‌کننده بوده و تنها ۱۲درصد آن مثبت بوده است. در نتیجه هیچ دلیل عمده‌یی وجود ندارد که فدرال رزرو بخواهد به زودی نرخ بهره اصلی‌اش را بالا ببرد.»

الحموری با اشاره به وعده بانک مرکزی امریکا مبنی‌بر افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن و عملی نکردن این وعده و احتمال کاهش اعتبار این نهاد می‌گوید: «بانک مرکزی امریکا بر مبنای انتظارات اقتصادی در آینده، به‌ زمانی احتمالی برای افزایش نرخ بهره اصلی اشاره کرده بود. با این حال کارشناسان هشدار داده بودند که به محض پایان برنامه تسهیل مالی فدرال رزور، اقتصاد امریکا تضعیف خواهد شد. همان طور که الان شاهدش هستیم و درست همان طور که پس از پایان بخش اول و دوم برنامه خرید اوراق قرضه دولتی رخ داد. از سوی دیگر، سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا اغلب در تلاش هستند که در اظهارات‌شان از ادبیاتی شرطی استفاده می‌کنند و به این ترتیب اعتبار این نهاد را زیر سوال نبرند. به عنوان مثال، در این بیانیه گفته شده است: چنانچه آمار و ارقام مربوط به رشد اقتصادی بالا بروند، ممکن اسـت، نرخ بهره تغییر کند. در نتیجه اگر داد‌ه‌های اقتصادی، منفی گزارش شوند، همان طور که الان رخ داده، فدرال رزرو می‌تواند به‌سادگی سیاست‌های اقتصادیش را تغییر دهد، بدون اینکه اعتبارش مخدوش شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر