اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۷

کاهش رتبه اعتباری عمان

موسسه اعتبارسنجی مودیز باتوجه به کاهش دوباره قیمت جهانی نفت، رتبه اعتباری چشم‌انداز اقتصادی پادشاهی عمان را از پایدار به منفی کاهش داد. به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، موسسه مودیز، در تازه‌ترین گزارش خود رتبه اعتباری پادشاهی عمان را (A١) عنوان کرد که باتوجه به کاهش قیمت نفت به معنای سطح متوسط اعتبار این پادشاهی به شمار می‌رود.

مودیز در گزارش روز (جمعه یکم اسفند) اعلام کرد: پادشاهی عمان رتبه‌بندی اعتباری خود را از طریق دراختیار داشتن نقاط قوت بسیار، تقویت می‌کند و احتمال مثبت باقی ماندن رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی این کشور باوجود پیش‌بینی‌هایی مبنی بر کاهش حدود ٢.٦درصدی آن تا سال٢٠١٨ بسیار بالا برآورد شده است. این درحالی است که رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی این کشور در سال‌های٢٠٠٤ تا ٢٠١٣ به‌دلیل کاهش قیمت جهانی نفت حدود ٤.٧درصد گزارش شده است. باوجود بهبود اندک قیمت نفت‌خام در دو هفته گذشته که موجب بالا رفتن قیمت نفت از سقف ٦٠دلار در هر بشکه شد. به‌نظر می‌رسد کارشناسان اقتصادی نسبت به بهبود و ثبات قیمت‌ها در کوتاه‌مدت خوشبین نیستند به‌ویژه اینکه سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) سقف تولید ٣٠میلیون بشکه در روز را ثابت نگه داشته است. موسسه اعتبارسنجی مودیز میانگین قیمت نفت‌خام را برای سال٢٠١٥ حدود ٥٥دلار برای هر بشکه پیش‌بینی و برآورد کرده است که این قیمت به‌صورت تدریجی افزایش می‌یابد و تا سال٢٠١٨ به ٧٥دلار در هر بشکه می‌رسد.


عراق ظرفیت ذخیره‌سازی نفت را افزایش می‌دهد

یکی از مقام‌های ارشد وزارت نفت عراق اعلام کرد که تا پایان امسال ظرفیت ذخیره‌سازی نفت این کشور افزایش می‌یابد تا جوابگوی افزایش تولید نفت این کشور و نیازهای صادراتی باشد.

به گزارش پایگاه خبری ترید عربیا به نقل از خبرگزاری رویترز، فیاض النعمه، معاون وزیر نفت عراق، روز جمعه (اول اسفند) اعلام کرد که عراق قصد دارد تا پایان سال٢٠١٥میلادی ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خود را در پایانه‌های جنوبی این کشور به ١٥میلیون بشکه برساند تا از این راه با چالش بدی آب و هوا و افزایش تولید نفت، مقابله کند. النعمه که در مراسم افتتاح سه مخزن ذخیره‌سازی جدید نفت در نزدیکی شهر بصره در جنوب عراق شرکت کرده بود، اظهار کرد که این تاسیسات جدید ظرفیت ذخیره‌سازی نفت عراق را یک میلیون بشکه افزایش می‌دهد. هم‌اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در پایانه‌های جنوبی عراق ٩میلیون و٥٠٠هزار بشکه است. وی به خبرنگاران گفت: موفق شدیم ظرفیت ذخیره‌سازی نفت را یک میلیون بشکه بالا ببریم و آن را به ١٠میلیون و٥٠٠هزار بشکه برسانیم، تا پایان امسال چهار تا پنج میلیون بشکه دیگر به این ظرفیت اضافه می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر