سبقت هند از چین در رشد اقتصادی؟

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۱

جهان

هند به زودی سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان خواهد شد و برای نخستین‌بار چین را کنار خواهد زد، چراکه آمار رشد اقتصادی هند در هر بازه سه ماه، آماری معنی‌دار و حاکی از پیشرفت در سرتاسر جهان است.

به گزارش پایگاه خبری دیز اینفو، بانک جهانی هم چندی پیش اعلام کرده بود که تا دو سال آینده تولید ناخالص داخلی هند از چین پیشی خواهد گرفت؛ این در حالی است که این پیش‌بینی دو سال زودتر از موعد خود در حال تحقق یافتن است، یعنی اینکه هند، سریع‌ترین رشد اقتصاد جهان را که متعلق به چین است، از پیش ربوده است. همچنین بیشترین کمک واحدهای تجاری به رشد تولید ناخالص داخلی هند باارزش‌افزوده ناخالص مربوط به موسسات مالی و مسکن با ۲۱درصد، شرکت‌ها، هتل‌ها و بخش ارتباطات با ۱۹ درصد، بخش تولیدی ۱۸ درصد، کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری با ۱۶ درصد و درنهایت بخش خصوصی با ۱۳ درصد بیشترین کمک را به رشد تولید ناخالص داخلی هند کرده‌اند. اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود درباره اقتصاد هند نوشته است: «هند برای تبدیل شدن به پویاترین اقتصاد بزرگ جهان فرصتی کم‌نظیر و تاریخی دارد. چراکه بیشتر اقتصادهای نوظهور درگیر مشکلاتی نفس‌گیر هستند. رشد اقتصادی چین کند شده است. برزیل غرق در رکود تورمی است. روسیه دچار رکود اقتصادی است و تحریم‌های غرب و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی فشار بسیاری را بر آن وارد کرده است. آفریقای‌جنوبی گرفتار گسترش فساد و ناکارآمدی است. در این میان تنها موردی که در میان اقتصادهای نوظهور هنوز گرفتار ناامیدی نشده و امیدها به بهبود رشد اقتصادی آن وجود دارد، هند است.»

اکونومیست می‌نویسد: هند از ظرفیت نهفته‌یی برخوردار است. مردم این کشور کارآفرینند و در حدود نیمی از جمعیت 1.25 میلیارد نفری آن زیر 25 سال سن دارند و از آنجایی که جمعیت این کشور فقیر است فرصت زیادی برای دست یافتن به رشد اقتصادی دارد؛ سرانه تولید ناخالص داخلی هند در سال 2013 برابر با 5500 دلار بود در حالی که این رقم در چین 11900 و در برزیل برابر با 15000دلار بود. گفته می‌شود تولید ناخالص داخلی هند در فصل چهارم سال 2014 در مقیاس سالانه رشدی 7.5درصدی را نشان داده و حتی از چین پیشی گرفته است.

رغو باهل، عضو هیات علمی مطالعات مدیریت دانشگاه دهلی، درباره رقابت چین و هند در آسیا می‌گوید: «رقابت چین و هند با رقابت اقتصادی غول‌های اقتصادی دیگر برای تسلط بر قرن بیست‌ویکم متفاوت است. چین به شکلی غیرعادی در حال بازسازی زیرساخت‌هایش است و در حال حاضر نیمی از تولید ناخالص ملی‌اش را صرف سرمایه‌گذاری در زیرسازها می‌کند. همزمان هند یک نمونه کلاسیک پیشرفت اقتصادی است؛ بیش از نیمی از تولید ناخالص ملی‌اش را صرف جمعیت بیش از یک میلیارد نفری‌اش می‌کند. نیمی از جمعیت هند زیر 25 سال است که یک امتیاز جمعیتی منحصر به فرد تلقی می‌شود. بیش از 350 میلیون هندی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند که از این لحاظ بزرگ‌ترین کشور انگلیسی‌زبان دنیا محسوب می‌شود و البته بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا.»

باهل سپس می‌گوید: برنده این رقابت کسی نیست که بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند بلکه کشوری است که در خلاقیت برتر و در فهم شرایط، پیشگام است. بنابراین اگر به پیروزی‌های بلندمدت بیندیشیم به نظر می‌رسد که هند در نهایت پیروز این میدان خواهد بود.


جایگاه چین و هند در رشد اقتصادی جهان

اندیشکده ایفری فرانسه در مطلبی که اخیرا در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده، آورده است: «چین در سال 2014 به طور رسمی توسط صندوق بین‌المللی پول به عنوان قدرت اقتصادی اول جهان شناخته شده است. این محاسبه بر اساس مقایسه قدرت چین (در مقایسه با امریکا) است. با این حال در میان انواع چالش‌هایی که پیشروی توسعه چین وجود دارد اعم از رشد پایدار، محیط زیست، تامین اجتماعی و ... ، جبران عقب‌ماندگی فناوری اصلی‌ترین اولویت چین برای به دست آوردن مزیت رقابتی است.»

در حالی که اغلب کارشناسان و نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصادی جهان از جمله چین کاهش داده‌اند، هند را تا حدودی از این قاعده مستثنی کرده‌اند. به گزارش صدای روسیه، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در ماه ژانویه پیش‌بینی کردند که هند از نظر آهنگ رشد اقتصادی می‌تواند از رقیب خود یعنی چین در سال 2016 پیشی بگیرد. علاوه‌بر این رشد مذکور در بخش پولی، ساخت و ساز و خدمات تخصصی خواهد بود. این پیشگویی زودتر به تحقق پیوست. ارزیابی صورت‌گرفته در فصل دوم و سوم سال از عملیات پولی هند تا ماه مارس نشان می‌دهد که هند از چین پیشی گرفته و البته قطعا رکود جهانی بر این مساله تاثیرگذار بوده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که در پایان سال مالی، اقتصاد هند رشد 7، 4درصدی را ثبت خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال نیز درباره رشد اقتصادی هند می‎نویسد: آمار جدید در دست نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند است. سیاستمداری که با وجود زمان کوتاهی که در مسند قدرت بوده گام‌های اساسی را برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و تسهیل روند بروکراتیک تجارت در هند برداشته است. این اقدامات امروز به نتیجه رسیده‌اند و می‌توان نشانه‌هایی از این اثرات را در پویاتر شدن فعالیت شرکت‌های اقتصادی در این کشور دید. به گزارش رسانه‌ها، شرکت‌های هندی اعلام کرده‌اند که تنها در سه ماهه چهارم 2014، پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش 64 میلیارد دلار را آغاز کرده‌اند. این بالاترین رقم در چهار سال گذشته است.

سرگئی لونِف، استاد دانشگاه ‌ام گی مو وابسته به وزارت خارجه روسیه، می‌گوید: «آهنگ رشد به عملکرد دولت بستگی دارد. ناندرا مودی خیلی تلاش کرد تا فضای سرمایه‌گذاری و تجارت را در کشور بهبود بخشد.» لونف می‌گوید: «هند دو برتری نسبت به چین دارد: سیستم سیاسی و عامل جمعیتی. ساختار سیاسی هند به غرب نزدیک‌تر است و تا سال 2030 میلادی به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل می‌شود. متوسط سن 10 سال هند از چین پایین‌تر است پس نیروی کار بیشتری خواهد داشت. البته مساله اینجاست که این نیروهای کار تا چه اندازه متخصص باشند که آمارها نشان می‌دهد تعداد متخصصان در هند بسیار زیاد است.» بنابر‌این هند فرصتی استثنایی برای رسیدن به چین در آینده‌یی نزدیک‌تر خواهد داشت. این آینده شاید نزدیک‌تر از آن باشد که گزارش‌ها و تحلیل‌ها می‌گویند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر