اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۷

حذف دلار از مبادلات هند و روسیه

هند و روسیه، اکنون «به شکل فعالی» در توسعه مکانیسم مناسب برای مبادلات تجاری به روپیه و روبل، فعال هستند. درحال حاضر ارزش مبادلات تجاری دو جانبه دلاری بین دو کشور به ۱۱میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس لاین، هند و روسیه، اکنون «به شکل فعالی» در توسعه مکانیسم مناسب برای مبادلات تجاری به روپیه و روبل، فعال هستند. درحال حاضر ارزش مبادلات تجاری دو جانبه دلاری بین دو کشور به 11میلیارد دلار می‌رسد. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه هند به بیزنس لاین گفت: کارگروه ویژه روسیه و هند برای ایجاد مکانیسمی جهت استفاده از روپیه و روبل در مبادلات تجاری از اکتبر سال گذشته، کار خود را آغاز کرده است.

این مقام هندی افزود: «گفت‌وگوها ادامه دارد. این موضوع همچنان در دست اقدام است.» این کارگروه که نمایندگانی از بانک‌های مرکزی، بانک‌های واردات و صادرات، بانک‌های بازرگانی و دولت‌های دو کشور در آن حضور دارند، تاکنون جلساتی را درخصوص موضوعات مرتبط برگزار کرده است. هدف از تشکیل این کارگروه، توسعه ابزارهای ویژه برای ایجاد یک فضای نظارتی مناسب برای مبادلات تجاری با ارزهای دو کشور و طرح‌هایی موثر برای انجام واقعی پرداخت‌هاست. انتظار می‌رود که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور پس از ایجاد چنین مکانیسم‌هایی درحد قبلی خود باقی بماند. در نخستین گام، هند و روسیه هرکدام باید انجام معاملات تجاری به روپیه و روبل را در کشور طرف مقابل سازماندهی کنند. یکی از موضوعات مهم که در بین موضوعات مورد بحث این کار گروه قرار دارد، انعقاد یک موافقتنامه سواپ ارزی است تا فعالیت‌های تجاری با ارز دو کشور بتواند در ابعاد گسترده انجام پذیرد.


کاهش قیمت طلا در بازار امارات

بهای طلا در آغاز معاملات روز شنبه بازار امارات شاهد سیر نزولی بود و با کاهش بیش از یک‌دلاری نسبت به هفته گذشته مواجه شد. به گزارش ایرنا از ابوظبی به نقل از منابع بازار امارات، بهای هر گرم طلای 24عیار در این بازار 145درهم و 12 فلس (39دلار و 78سنت) اعلام شد که این رقم نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته بیش از یک‌دلار کاهش یافته است. منابع بازار طلا در امارات، این کاهش را همسو با تحولات جاری در بازارهای جهانی ارزیابی می‌کنند. این منابع افزودند: ارزش برابری دلار در برابر یورو عامل مهمی برای نرخ‌گذاری طلا است، به‌ویژه آنکه بهای این فلز در امارات و کشورهای دیگر حاشیه خلیج‌فارس با دلار امریکا نرخ‌گذاری می‌شود. امارات یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کننده مجدد طلا در خاورمیانه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر