کمک «اچ اس بی‌ سی» به مشتریانش برای فرار از مالیات

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۰

اسنادی فاش شده که نشان می‌دهد بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به مشتریان جهانی‌اش در شاخه خصوصی این بانک در سوییس کمک کرده که از پرداخت میلیون‌ها دلار مالیات فرار کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، هزاران سندی که بی‌بی‌سی و رسانه‌های دیگر به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که بانک به مشتریان ثروتمندش از بیش از ۲۰۰کشور جهان مشاوره می‌داده که چگونه دارایی‌هایشان را از مسوولان مالیاتی کشورهایشان پنهان کنند.

این اسناد که مربوط به سال ۲۰۰۷میلادی است شامل جزییات حساب سیاستمداران، مجرمان بین‌المللی و چهره‌های سرشناس است که در مجموع معادل ۱۲۰میلیارد دلار در حساب‌هایشان پول داشته‌اند.

همچنین گاردین گزارش داده است که یک مقام بلندپایه سوییسی اعلام کرده که وی از رسوایی معافیت مالیاتی در شعبه سوییس بانک اچ اس‌بی‌سی عصبانی است و تقاضا کرده که در این مورد تحقیق کاملی صورت بگیرد. میشلاین کامی ری که در سال‌های 2003 تا 2011 به‌عنوان وزیرخارجه سوییس خدمت کرده است، گفت که انجام تحقیقات حداقل کاری است که ‌باید انجام شود.

وی که با رادیو سوییس صحبت می‌کرد، گفت که این موضوع به چهره سوییس کاملا آسیب رسانده است.


هک، فرار و دستگیری

اسناد فاش‌شده هشت سال پیش توسط اِروِه فالسیانی، که در آن زمان در ژنو سوییس برای اچ‌اس‌بی‌سی کار می‌کرد، خارج شده و حاوی اسامی بیش از 100هزار مشتری است.

اروه فالسیانی بعد از هک کردن اطلاعات مشتریان بانک به فرانسه گریخت و تحت تعقیب پلیس این کشور قرار گرفت.

مقام‌های فرانسه بعد از دستگیری او با استردادش موافقت نکردند چون با استفاده از اطلاعات او توانستند هزاران فرانسوی را شناسایی کنند که از طریق ‌نگهداری پول‌هایشان در اچ‌اس‌بی‌سی سوییس از پرداخت مالیات فرار می‌کردند.

دولت فرانسه بعد از ارزیابی اسناد به این نتیجه رسید که نزدیک به ۹۹درصد از فرانسوی‌هایی که نامشان در اسناد آمده از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند.

آقای فالسیانی درحال حاضر در فرانسه تحت حفاظت زندگی می‌کند. اداره مالیات بریتانیا در سال ۲۰۱۰ فهرستی از بیش از هزار نفر دریافت کرد که از پرداخت مالیات سرباز می‌زدند.

دولت توانست حدود ۱۳۵میلیون پوند از این مالیات‌ها را احیا کند اما تنها یک نفر در این رابطه مورد بازجویی قرار گرفت. اسامی فاش نشد و هیچ اقدامی علیه بانک اچ‌اس‌بی‌سی صورت نگرفت. وزارت دارایی هند هم گفته است که درباره ۱۲۰۰شهروند هندی که نامشان در این اسناد آمده، تحقیق خواهد کرد.


تبعات منفی سیاسی رسوایی

اچ ‌اس بی‌ سی

به گزارش بلومبرگ رسوایی اخیر بانک اچ‌اس‌بی‌سی شعبه سوییس که به مشتریان خود کمک می‌کرده چگونه از دادن مالیات فرار کنند حتما تبعات سیاسی منفی برای دو حزب سیاسی کارگر و محافظه‌کار انگلیس در کارزار انتخاباتی این کشور خواهد داشت.

رهبر حزب مخالف کارگر خاطرنشان کرد که نخست‌وزیر، دیوید کامرون از حرب محافظه‌کار استفان گرین، رییس این بانک را به سمت وزیر تجارت و نیز عضویت در مجلس لردان این کشور بدون انتخابات برگزید. حزب محافظه‌کار نیز به این حملات پاسخ گفته و یادآور شده که اد بال، سخنگوی اقتصادی حزب کارگر در زمان افشای این موضوع که در گزارش کنسرسیوم بین‌المللی تحقیق روزنامه‌نگاران آمده، وزیر خزانه‌داری بوده است.

همچنین مارگریت هودج، یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس با حمله به گرین این سوال را مطرح کرده که چرا فقط یک بررسی از پرونده اچ‌اس‌بی‌سی در انگلستان وجود دارد و آن هم در اختیار دولت بوده است؟ وی که با رادیو بی‌‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت حتی اگر ایشان از ماجرا اطلاع نداشته است اما مسوولیت در این بانک داشته و باید توضیح دهد. استفن گرین از هرگونه اظهارنظری در این ارتباط خودداری کرده است. این درحالی است که وزیر خزانه‌داری فعلی بریتانیا که از محافظه‌کاران است به بلومبرگ گفته است درحالی که گرین باید در رابطه با این رسوایی توضیح دهد اما هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد وی از این ماجرا اطلاع داشته است. وی گفت که ماجرای فساد و فرار از مالیات این بانک به زمانی پیش از گرین یعنی زمانی که اد بال از حزب کارگر وزیر خزانه‌داری بوده بازمی‌گردد. مقامات اداره مالیات بریتانیا می‌گویند اطلاعاتی که از حساب‌های بانک در ژنو و حساب‌های مشترک در فرانسه و دیگر دولت‌ها جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که بیش از 205میلیون دلار تخفیف مالیاتی داده شده است. بانک اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرده که سازوکار شاخه خصوصی این بانک در سوییس از زمان مربوط به این اسناد متحول شده تا امکان دادن خدمات و مشاوره برای فرار از مالیات و پولشویی از بین برود.

اچ‌اس‌بی‌سی بانکی بین‌المللی است که دفتر مرکزی آن در بریتانیاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر