رشد اقتصادی ترکمنستان با شکوفایی صنعت گاز

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۵


رشد اقتصادی ترکمنستان در نیمه اول 2014 حدود 10.3درصد بوده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در سال‌جاری به 10.7درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، وزارت اقتصاد و توسعه ترکمنستان گزارش داده که رشد صنعتی این کشور نیز در این بازه زمانی 10.1درصد بوده، اگرچه رشد در حوزه ساخت‌وساز کشور منفی 13.7درصد بوده است. با این‌همه رشد تولید ناخالص ملی در بخش‌های خدمات و تجارت تا حدی زیاد بوده که در مجموع تولید ناخالص ملی کشور به حدود 10.3درصد رسیده است. براساس آمارهای هشت‌‌ماهه نخست سال2014 نیز، مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور حدود 30.4میلیارد منات ترکمنستان، معادل 10میلیارد و 666میلیون دلار بوده است. در این میان وزارت صنعت نفت، گاز و معدن ترکمنستان 13سپتامبر گزارش داد که تولید گاز کشور در هشت‌ماهه اول سال‌جاری 11.7درصد افزایش یافته است. صادرات گاز کشور نیز در این بازه زمانی 14.7درصد افزایش نشان می‌دهد. این درحالی است که بهره‌برداری از خط لوله گازی شرق- غرب ترکمنستان احتمالا تا اواسط سال2015 آغاز خواهد شد.

تولید سالانه گاز ترکمنستان به 70میلیارد مترمکعب بالغ می‌شود که قسمت بیشتر آن به چین و مقداری نیز به روسیه و ایران صادر می‌شود. سال گذشته ترکمنستان 10میلیارد دلار صادرات گاز به چین داشته است. ترکمنستان در نظر دارد که تولید گاز را در سال2030 به 230میلیارد مترمکعب برساند. این کشور بعد از ایران، روسیه و قطر چهارمین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی جهان است.


سرقت روزانه 100 کامیون نفت از کرکوک عراق

تکفیری‌های داعش روزانه 100کامیون نفت‌خام از میدان‌های نفتی «حمرین» در جنوب کرکوک سرقت و قاچاق می‌کنند. به گزارش فارس، میدان‌های نفتی حمرین در جنوب کرکوب منبع مالی اصلی و حیاتی داعش است و روزانه از این میدان‌های نفتی 100کامیون نفت صادر می‌شود. یک افسر ارتش عراق گفته است، داعش نفت‌خام میادین این منطقه را به تاجران محلی می‌فروشد و آنها از جاده «الحویجه»- «الموصل» استفاده می‌کنند و از آنجا به سوریه می‌برند تا به مشتریان بعدی خود بفروشند. منطقه حمرین در جنوب استان کرکوک یکی از غنی‌ترین میدان‌های نفتی عراق به شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تغذیه مالی داعش از آن استفاده می‌شود. در میدان نفتی حمرین 81 حلقه چاه نفت وجود دارد که داعش با همکاری برخی گروه‌ها به نقل‌وانتقال نفت این چاه‌ها می‌پردازد و برای رسیدن به‌ مقاصد خود از درآمد آنها استفاده‌ می‌کند. این گروه تروریستی با سرقت نفت و فروش آن به قیمت‌های بسیار پایین، به ثروت هنگفتی دست یافته است. هر بشکه نفت به مبلغ 10دلار فروخته می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر