بحران اقتصادی جهانی در راه است

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۲

جهان

آژانس اعتبارسنجی اقصادی چینی «داگونگ» اعلام کرد که بحران اقتصادی شدیدتر از بحران سال2008 در راه است. به گزارش فارس، آژانس اعتبارسنجی اقصادی چینی «داگونگ» اعلام کرد: «اقتصاد جهانی در آینده نزدیک در معرض خطر بروز یک بحران همگانی قرار خواهد گرفت که پیش‌بینی می‌شود شدیدتر از بحران سال2008 باشد.»

طبق گزارش آژانس چینی، نشانه‌های بحران قریب‌الوقوع از همین حالا مشاهده می‌شود و ازجمله نرخ رشد امریکا، چین و اتحادیه اروپا، به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی کنونی پایین آمده و حجم بدهی آنها افزایش می‌یابد. با این حال اقتصاددانان چینی زمان رخ دادن بحران جدید را پیش‌بینی نمی‌کنند.

اقتصاددانان چینی اعطای وام‌های مصرفی را که در کشور‌های پیشرفته گسترش می‌یابد و ابعاد آن حتی از توان تولیدی فراتر رفته، ازجمله عوامل اصلی به وجود آورنده بحران اقتصادی جدید می‌دانند. در نتیجه افزایش اعطای چنین وام‌هایی «ماشین چاپ اسکناس» بی‌پشتوانه به کار افتاده و بحران تمام کشورها را در برمی‌گیرد.

ضمنا خاطرنشان شده که مشکلات اقتصادی در روسیه از عوامل خارجی و نه دلایل داخلی ناشی شده است.

بحران اقتصادی که از سال2008 شروع شد، بزرگ‌ترین بحران اقتصادی غرب بعد از بحران معروف سال‌های1933 -1932 بود و خطر بزرگی را فراروی این کشور‌ها و اقتصاد جهان قرار داد و هزینه بزرگی را به آنها تحمیل کرد. به‌نحوی که در مقاطعی در سال2008 به‌نظر می‌رسید کل اقتصاد این کشور‌ها در آستانه فروپاشی است. رکود اقتصادی سال2008 امریکا بیشترین شباهت را به رکود تورمی دهه1970 میلادی داد. اقتصاددانان بر این باور بودند که شدت و عمق این رکود بیشتر از رکود سال1970 خواهد بود و به همین دلیل سخت‌ترین رکود اقتصادی بعد از رکود بزرگ امریکا نام گرفته است. بزرگ‌ترین نشانه رکود اقتصادی امریکا را می‌توان در بازار مسکن این کشور و وضعیت بانکی آن دید. طبق آمارهایی در این سال‌ها بازار مسکن امریکا رکود بزرگی را متحمل شد. از طرف دیگر بحران اقتصادی امریکا سبب شد تا بسیاری از مردم توان بازپرداخت اقساط وام خود را نداشته باشند و همین مساله نظام بانکی را نیز با مشکل روبه‌رو کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر