سایه انتخابات یونان بر بازارهای مالی و سهام

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۶


جهان پیروزی حزب سیریزا در انتخابات یونان و وعده این حزب برای متوقف کردن اقدامات ریاضتی که آتن را در مقابل طلبکاران بین‌المللی‌اش قرار داد، باعث ضرر بازارهای سهام و مالی در نخستین روز هفته شد.

به گزارش رویترز، شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه 5/0درصد تنزل کرد و به واحد 17418.82 رسید. این درحالی است که نیکی در جلسه صبح دوشنبه بیش از یک درصد از دست داده بود. اما پس از گذشت ساعاتی از اعلام خبر انتخابات بازار توانست جهت خود را پیدا کند. شاخص سهام توپیکس نیز با از دست دادن 6/0درصد به واحد 1.394.86 رسید.

کارشناسان معتقدند که فعالان بازار می‌دانند که تاثیر این انتخابات بر بازار کوتاه‌مدت است. به همین دلیل ضرر دیروز بازار را ناشی از ین گران در برابر دلار می‌دانند. دیروز نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار 117.63 ین بود.

اما مهم‌ترین اتفاقات در خود اروپا افتاد چنانکه پس از اعلام نتایج دیروز ارزش یورو به پایین‌ترین رقم در 11سال اخیر رسید و قیمت سهام نیز کاهش یافت.

ابتدا ارزش یورو به پایین‌ترین رقم در 11سال اخیر یعنی 1.1098دلار رسید، اما سپس با اندکی ترمیم 1.1171دلار شد، هرچند که همچنان نسبت به هفته گذشته 0.3درصد پایین‌تر بود.

نتایج این انتخابات دومین ضربه به واحد پول مشترک اروپایی از هفته گذشته تاکنون بوده است. هفته گذشته بانک مرکزی اروپا یک برنامه عظیم محرک اقتصادی را برای احیای رشد اقتصادی اعلام کرد.

دارایی‌های بدون ریسک وضعیت مناسبی را تجربه کردند. ارزش فرانک سوییس با 0.7درصد افزایش به 08767دلار رسید، درحالی که ارزش ین به 117.63دلار افزایش یافت. قیمت طلا نیز با 0.3درصد افزایش به 1297دلار و 86 سنت رسید و به بالاترین رقم 5 ماه اخیر (1306دلار و20 سنت) که روز پنج‌شنبه به ثبت رسیده بود، نزدیک شد.

الکسی سیپراس، رهبر حزب سیریزا، نخستین نخست‌وزیر یک کشور عضو حوزه یورو خواهد بود که مخالفت خود را با شرایط بسته کمک مالی ارایه کرده است. ازسوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در طی بحران اقتصادی را علنا اعلام کرده است.

مذاکرات مجدد با دیگر کشورهای عضو حوزه یورو حتی ممکن است ریسک خروج یونان از منطقه پول مشترک اروپایی را افزایش دهد، اما اکثر بازیگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که سیپراس در نهایت برای جلوگیری از خروج یونان از حوزه یورو، تن به مصالحه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر