هند و امریکا قرارداد هسته‌ای امضا کردند

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۵

جهان امریکا و هند یک موافقتنامه هسته‌یی امضا کرده‌اند که به شرکت‌های امریکایی اجازه می‌دهد فناوری غیرنظامی هسته‌یی را در اختیار هند بگذارند. این توافق در نخستین روز سفر باراک اوباما به هند امضا شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، امضای این موافقتنامه به‌خاطر نگرانی‌ها در مورد ایمنی و بروز حادثه در نیروگاه‌های هند برای 6 سال مسکوت مانده بود. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفته دو ملت با تقویت مناسبات دفاعی و تجاری سفر تازه‌یی را برای همکاری شروع کرده‌اند. اوباما نیز از شروعی تازه‌ در روابط دو طرف سخن گفته است. رییس‌جمهور امریکا دوشنبه مهمان جشن‌های روز جمهوری هند بود و به همین دلیل تدابیر امنیتی در دهلی تشدید شده بود. گفته شده هزاران مامور امنیتی در پایتخت مستقر شده‌ بودند.

این قرارداد هسته‌یی ابتدا در سال ۲۰۰۸میلادی مورد توافق قرار گرفت اما امریکا نگران قوانین مسوولیت‌پذیری هند درصورت بروز هرگونه حادثه بود. اکنون با ایجاد یک نظام بیمه که هرگونه حوادث در نیروگاه‌های هسته‌یی را پوشش خواهد داد، نیاز به تصویب قوانین تازه وجود نخواهد داشت.

ریچارد ورما، سفیر امریکا در هند گفته است: «این قرارداد در را روی شرکت‌های امریکایی و سایر شرکت‌ها باز می‌کند تا وارد شوند و به هند کمک کنند نیروگاه هسته‌یی بسازد.»

دو کشور همچنین توافق کردند که حجم مبادلات تجاری خود را پنج برابر کنند. میزان تجارت دوجانبه هم‌اکنون ۱۰۰میلیارد دلار در سال است. براین اساس امریکا تجهیزات نظامی بیشتری به هند خواهد فروخت. پیش‌تر مودی با شکستن پروتکل‌های رسمی و استقبال شخصی از اوباما در فرودگاه دهلی بر اهمیت این سفر برای دولتش تاکید کرد. دیدار باراک اوباما از هند به‌‌خاطر سفر او به عربستان سعودی برای ادای احترام به ملک عبدالله که هفته پیش درگذشت کوتاه‌تر از برنامه اولیه خواهد بود. او قصد داشت از تاج محل دیدار کند که دیگر عملی نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر