آغاز نشست‌های تخصصی اقتصادی اپک

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۴

جهان نشست‌های تخصصی سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) دوشنبه در منطقه کلارک فیلیپین برای بررسی تجارت در سال جاری میلادی بین کشورهای عضو گشایش یافت.

به گزارش ایرنا در نشست‌های اپک که تا جمعه ادامه دارد، مباحث مختلفی ازجمله تجارت، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های اقتصادی و فنی، مبارزه با فساد، مبارزه با تروریسم، سیاست‌های رقابتی، اقیانوس و ماهیگیری، گمرک، تجارت الکترونیک، علوم زندگی و بهداشت و خدمات غیرقانونی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. این اجلاس همواره در سه سطح کارشناسان، وزیران و سران کشورها برگزار می‌شود.

فیلیپین ماه آینده میلادی میزبان کارشناسان ارشد کشورهای عضو اپک است و اجلاس وزیران ارتباطات، تجارت، حمل و نقل و انرژی کشورهای عضو را ماه مه ‌و اکتبر میزبانی می‌کند. اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه نیز ماه نوامبر سال جاری میلادی در فیلیپین برگزار می‌شود. اعضای این سازمان ازجمله امریکا، چین، ژاپن و روسیه بیش از نیمی از تولید اقتصادی جهان و 46درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند.

اپک درحال حاضر 21عضو دارد و اعضای آن نیز به‌عنوان اعضای اقتصادی شناخته می‌شوند. استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، امریکا، چین تایپه، هنگ کنگ، جمهوری خلق چین، مکزیک، گینه نو، شیلی، پرو، روسیه و ویتنام 21عضو اقتصادی سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام هستند.

گفته می‌شود، فیلیپین چند روزنامه‌نگار هنگ‌کنگی را که در نشست سال 2012 میلادی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) رییس‌جمهوری فیلیپین را با فریاد مورد سوال قرار داده بودند از ورود به این کشور منع کرده است. این نشست به میزبانی اندونزی در جزیره بالی برگزار شده بود. فیلیپین برای نخستین‌بار پس از دو دهه میزبان اجلاس اپک می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر