افزایش درگیری‌ها در شرق اوکراین

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۳

جهان به‌دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در شرق اوکراین و کشته شدن حداقل ۳۰‌نفر در شهر ماریوپل، فشارهای دیپلماتیک بر روسیه و همزمان تلاش‌های سیاسی برای حل بحران در این کشور شدت می‌گیرد.

به گزارش یورو نیوزالکساندر زاخارچنکو، رهبر جدایی‌طلبان به تلاش نیروهای تحت امرش برای تصرف شهر ماریوپل اذعان می‌کند اما اتهام دولت اوکراین را مبنی بر حملات راکتی و خمپاره‌یی جدایی‌طلبان به این شهر که باعث یکی از خونبارترین حوادث ناآرامی‌ها شد، رد می‌کند.

ماریوپل از این نقطه نظر که بین مناطق شرقی تحت کنترل جدایی‌طلبان و شبه جزیره کریمه تحت حاکمیت روسیه واقع شده است، شهری بسیار استراتژیک به‌شمار می‌رود.

با شدت گرفتن درگیری‌ها و افزایش تلفات جانی در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی برگزار می‌کند و وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا هم روز پنج‌شنبه گردهم می‌آیند.

کاخ سفید در سایه اوج گرفتن درگیری‌ها در اوکراین می‌گوید همچنان تمام گزینه‌ها جز گزینه نظامی را برای منزوی کردن بیشتر روسیه مد نظر دارد. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در سال جاری روابط میان روسیه و غرب بهبود پیدا خواهد کرد و اروپا نیز از فشار تحریم بر این کشور خواهد کاست.

پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری اوکراین ‌بار دیگر بر فرو نشاندن ناآرامی‌ها و درگیری‌ها تاکید کرد. وی در نشست شورای امنیت اوکراین تنها راه‌حل بحران را عمل به مفاد توافقنامه ماه سپتامبر مینسک خواند و از وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا برای اعمال فشار به روسیه به گفت‌وگو بنشینند.

کی‌یف و غرب، روسیه را عامل اصلی ناآرامی‌های اوکراین می‌دانند اما روسیه هرگونه اتهام تجهیز و حمایت تسلیحاتی و نظامی از جدایی‌طلبان را رد می‌کند. غرب انتظار دارد که فشار تحریم‌ها باعث شود تا روسیه با غرب همکاری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر