هراس اروپا از انقلاب ضدریاضتی در یونان

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۱

گروه جهان «نتیجه انتخابات یونان، بی‌ثباتی را در اروپا افزایش می‌دهد.» این ابراز نگرانی توییتری دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، به پیروزی حزب چپ‌گرای سیریزا در انتخابات پارلمانی یونان است. حزبی که آلکسی سیپراس، رهبر آن وعده داد به پنج سال اقتصاد ریاضتی و به گفته وی درد و تحقیر یونانی‌ها پایان می‌یابد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رهبر حزب یونانی‌های مستقل پیشنهاد ائتلاف را پذیرفته است. به این ترتیب آلکسی سیپراس، رهبر حزب ضدریاضت اقتصادی سیریزا، برای کسب اجازه تشکیل دولت ائتلافی به کاخ ریاست‌جمهوری ‌خواهد رفت. سیریزا دو کرسی کم دارد تا به اکثریت مطلق مجلس برسد و دولت آینده یونان را تشکیل دهد. این حزب مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی یونان برای بازپرداخت بدهی‌های این کشور است. در واکنش به این پیروزی، ارزش یورو، پول مشترک کشورهای اروپایی در مقابل دلار به پایین‌ترین حد در ۱۱سال گذشته رسیده است.

یونان برای بازپرداخت حدود ۲۶۸میلیارد دلار بدهی سنگین بین‌المللی، وارد یک دوره ریاضت اقتصادی شدید شد. تا امروز، یونان طبق برنامه حدود ۲۴۰میلیارد یورو از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی دریافت کرده و مذاکره بر سر فاز آخر این کمک‌ها وظیفه دولت آینده خواهد بود. اما با‌ گذشت 6سال رکود شدید و برنامه‌های ریاضتی هنوز نمی‌توان اثرات بهبود وضعیت اقتصادی یونان را در اقتصاد واقعی این کشور مشاهده کرد. نرخ بیکاری همچنان اندکی بیش از ۲۵درصد است اما در رده سنی ۲۵ تا ۳۵سال این نرخ به حدود ۵۰درصد می‌رسد و مالیات‌های اضطراری اخیر که بیشتر به ملک اعمال شده‌اند هم فشارها بر طبقه متوسط را بیشتر کرده‌اند.

در سایه کسادی بازار این حس ایجاد شده که برنامه کمک‌های مالی در عمل نتیجه‌بخش نبوده و زمان آن رسیده که برنامه دیگری آزموده شود. همین نارضایتی رای‌دهندگان یونانی از این سیاست از دلایل اصلی پیروزی حزب سیریزا در انتخابات بود.

هفته سرنوشت‌ساز در اروپا

به گزارش بی‌بی‌سی، اکنون آلکسی سیپراس، یک انقلاب ضدریاضت اقتصادی را پیش خواهد برد. حرکتی که رای‌های بسیاری پشت‌ سر آن است. او در سخنرانی خود گفته با شرکای اروپایی یونان وارد مذاکره مجدد خواهد شد. حال پرسش اینجاست که چقدر این شرکا حاضر به کنار آمدن با او هستند؟

سیپراس برای کاهش اثر سیاست ریاضت اقتصادی قصد دارد حقوق و مزایای بازنشستگی را دوباره افزایش دهد. درحالی که بدهی عظیمی به کشورهای اروپایی دارد. این لحظه‌یی مهم در تاریخ یونان و اتحادیه اروپاست و روزهای آزمون پیش روست. البته در طول بحران حوزه یورو اتفاق‌هایی افتاد که هیچ‌وقت تصور نمی‌شد به واقعیت بپیوندد. مثلا کسی تصور نمی‌کرد روزی بانک مرکزی اروپا دوباره به بازار بحرانی پول تزریق کند یا یونان ریسک روی آوردن به یک حزب رادیکال چپ را بپذیرد. اما هر دو اتفاقی که این روزها افتاد، نشان داد که این هفته می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ اتحادیه اروپا باشد.


مذاکرات دشوار دولت جدید

یونان و اتحادیه اروپا

کارشناسان بااشاره به رویکرد حزب حاکم جدید یونان در برابر اتحادیه اروپا معتقدند که مذاکرات میان حزب سیریزا و اتحادیه اروپا طولانی و دشوار خواهد بود اما رویارویی مستقیم وجود نخواهد داشت زیرا هر دو طرف حقیقتا آماده مذاکره هستند. ویرژینی ارز در این باره به فرانس24 می‌گوید: «می‌دانیم آلمان همان موضع سختگیرانه پیشین خود را دارد که شامل سیاست‌های ریاضتی است. سال‌هاست که از خروج یونان از منطقه یورو سخن گفته می‌شود و اکنون این سوال مطرح است که آیا این سناریو اجرا خواهد شد؟ در حال حاضر خروج یونان از منطقه یورو در برنامه نیست اما نمی‌توان این احتمال را به‌طور کامل رد کرد زیرا همه تصمیم‌گیری‌ها به نتیجه مذاکرات دو طرف بستگی دارد.» ویرژینی ارز درباره پیروزی چپ‌گرایان در انتخابات پارلمانی یونان و تغییراتی که در سیاست‌های اروپا ایجاد خواهد شد، گفته است: «این نخستین‌باری است که در قلب اتحادیه اروپا فردی به قدرت می‌رسد که به‌طور واضح با سیاست‌های ریاضتی اعمال شده ازسوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول مخالف است. برخی از انقلاب یا تحولات جدی در پی این پیروزی سخن می‌گویند. این‌طور نیست اما به‌طور قطع تغییرات اندکی صورت خواهد گرفت. ما می‌دانیم که قرار است در چند ماه آینده انتخابات پارلمانی در اسپانیا برگزار شود و حزب چپ‌گرای پودموس شانس بسیاری برای به‌دست آوردن نتایج خوب دارد. درواقع این پیروزی لرزش‌های اندکی در بروکسل ایجاد خواهد کرد.»


هشدارهای بسیار، استقبال اندک

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز در واکنش به پیروزی چپ‌گراها در یونان گفته است که این سازمان هیچ بسته حمایتی جدیدی را برای حمایت از یونان درنظر نخواهد گرفت. لاگارد پیش از انتخابات یونان نیز هشدار داده بود درصورتی که حزب مخالف ریاضت اقتصادی به قدرت برسد این نهاد برای خروج یونان از منطقه یورو هیچ کمکی به این کشور نخواهد کرد.

مارتین شولتس، رییس آلمانی پارلمان اروپا، نیز دوشنبه در این ارتباط گفته است که یونان نمی‌تواند از همپیمانان اروپایی خود انتظار ملاحظات و کمک‌های گسترده‌ مالی داشته باشد. وی در ارتباط با وعده‌های آلکسی سیپراس گفت: «بین آنچه نامزدها در کارزار انتخاباتی قول می‌دهند و آنچه درنهایت قابل انجام است، مسیری طولانی است که باید از طریق مذاکرات طی شود.» رییس پارلمان اروپا همچنین تصریح کرد که خواست سیپراس از اینکه یونان از پرداخت بدهی‌های بین‌المللی‌اش معاف شود، امری غیرواقع‌بینانه است. به اعتقاد شولتس باید در شرایط کنونی رشد اقتصادی یونان را از طریق سرمایه‌گذاری‌ها افزایش داد و درآمدهای دولتی را از طریق اصلاح نظام دریافت مالیات بیشتر کرد. ینس وایدمان، رییس بانک مرکزی آلمان نیز در گفت‌وگویی با شبکه اول تلویزیون آلمان تصریح کرد که یونان همچنان به کمک‌های مالی بین‌المللی نیازمند است. وی بااشاره به این نکته افزود: «این بدین معناست که انجام این کمک‌های مالی تنها درصورتی ممکن خواهد بود که طرف دیگر، به قرار‌هایی که گذاشته شده پایبند بماند.»

روزنامه بیلد تسایتونگ، پرخواننده‌ترین روزنامه آلمانی در اروپا اما واکنش تندتری را نسبت به سخنان رهبر حزب سیریزا داشته است. این روزنامه نوشته: «منطقه پولی یورو، قمارخانه نیست که هر کس بتواند هر طور که خواست بازی کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر