اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۵

کاهش 2/1درصدی تولید ناخالص داخلی عربستان

فایننشال تایمز اعلام کرد که با کاهش قیمت نفت تولید ناخالص داخلی عربستان 1.2درصد کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 به رقم 2.5درصد و در سال 2016 میلادی به 1.8درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی عربستان در دو سال آینده با تاثیر کاهش قیمت نفت در امور اقتصادی کشور نخستین کسری بودجه را از سال 2011 تجربه می‌کند. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور با افت 1.2درصد در سال 2015 به 2.5درصد و در سال 2016 به 1.8درصد خواهد رسید. عربستان در اجلاس اخیر اوپک از مخالفان کاهش عرضه نفت بود و سیاست کاهش قیمت نفت را دنبال می‌کند.


ذخایر مالی قطر به بیش از46 میلیارد دلار رسید

بانک ملی قطر اعلام کرد که ذخایر مالی این کشور نفت خیز درحاشیه خلیج فارس در ماه نوامبر به رقم بی‌سابقه 46میلیارد و 500 میلیون دلار رسید و با وجود سقوط بهای نفت، انتظار می‌رود همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک ملی قطر در گزارش عملکرد ماهانه خود اعلام کرد که انتظار دارد سطح ذخایر مالی این کشور در سال 2015 رکورد بزند و اقتصاد این کشور در 12 ماه آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد. این منبع افزود: احتمالا رشد اقتصادی قطر در سال 2015 با راه‌اندازی پروژه‌های مهم زیرساختی و هجوم مهاجران که موجب می‌شود بخش غیرنفتی به رشد دو رقمی خود ادامه دهد، افزایش می‌یابد.


مصر از عراق نفت می‌خرد

وزیر نفت عراق اعلام کرد که مصر قصد دارد ماهانه چهارمیلیون بشکه یعنی روزانه 133هزار بشکه نفت از عراق خریداری کند. به گزارش شفق‌نیوز، عادل عبدالمهدی گفت: «مصر درخواست کرده 270روز پس از دریافت محموله نفت، مبلغ آن را پرداخت کند ولی عراق مدت زمانی 90روزه برای پرداخت تعیین کرده است.»


احتمال از سرگیری حمل‌و‌ نقل هوایی تاجیکستان و ازبکستان

پس از یک دوره روابط سرد بین ازبکستان و تاجیکستان، مقامات این کشور ایجاد روابط مجدد بین دو کشور را بررسی کردند. به گزارش فارس «تاشکند» و «دوشنبه» مساله سفر بدون روادید برای شهروندان‌شان را برای مدت 30 تا 60 روز همچنین از سرگیری پروازهای بین دو کشور را بررسی کردند. عده‌یی از کارشناسان بر این عقیده هستند که موقعیت جغرافیایی و تاریخی و غنی بودن این کشورها از نظر منابع طبیعی منجر به بروز رقابت‌هایی در این منطقه شده که در نتیجه آن، کشورهای دارای قدرت، تلاش می‌کنند تا در سیاست‌گذاری این کشورها نیز دخالت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر