اجلاس تجارت بین‌الملل گجرات هند آغاز شد

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۲

جهان هفتمین اجلاس سه‌روزه سرمایه‌گذاری بین‌المللی در گجرات هند با حضور سران و نمایندگان کشورهای مختلف جهان ازجمله جان‌کری، وزیر خارجه امریکا، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگانی از ایران ازجمله اکبر ترکان، رییس شورای عالی مناطق آزاد ایران و مشاور رییس‌جمهور، آغاز به‌کار کرده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، علی مبارکی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نیز در این سفر ترکان را همراهی می‌کنند. هیات ایرانی برای نخستین‌بار است که در این اجلاس شرکت می‌کند. از دیگر شخصیت‌های شرکت‌کننده در اجلاس سرمایه‌گذاری هند می‌توان به جیم‌یونگ‌کیم، رییس کل بانک جهانی، نیز اشاره کرد.

حضور بان‌کی‌مون در این نشست از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا وی برای نخستین‌بار در چنین نشست تجاری شرکت می‌کند. امریکا نیز برای نخستین‌بار پس بعد از رفع تحریم از نارندرا مودی با هیاتی 70نفره دراین نشست اقتصادی شرکت کرده است. کشورهای کانادا و ژاپن پیش از نخست‌وزیری نارندرا مودی و در زمانی که وی سروزیر ایالت گجرات بود، در این نشست شرکت کرده و در زمینه‌های مختلف در این ایالت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند که تصمیم امریکا مبنی بر شرکت در این نشست سبب افزایش روابط اقتصادی هند با امریکا خواهد شد. کشور استرالیا که در چند ماه اخیر روابط دوجانبه خود را با هند به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده با یک هیات تجاری بزرگ 300نفره به ریاست وزیر بازرگانی این کشور در هفتمین دوره از نشست گجرات شرکت کرده است. حضور وزیر بازرگانی استرالیا در این نشست پس از سفر و دیدار نارندرا مودی از چهار شهر استرالیا که سبب جهشی چشمگیر در روابط دوجانبه دو کشور شد، اتفاق می‌افتد.

ششمین دوره از نشست گجرات در سال2013 موفقیت بزرگی در جذب سرمایه‌گذاری برای این کشور به ارمغان آورد و ایالت گجرات را به مرکز توجه جهانی معطوف کرد. در این نشست نزدیک به 2100 نماینده از کشور‌های مختلف و58هزار بازرگان هندی شرکت کردند. گفته می‌شود در پایان این نشست، نزدیک به 2700توافقنامه در زمینه‌های انتقال انرژی، آموزش و تولید به امضا رسید.

اناندیبن پاتل، سروزیر ایالت گجرات، با مهم دانستن هفتمین دوره از نشست تجاری گجرات گفته است: «شش دوره پیشین نشست تجاری گجرات بسیار موفقیت‌آمیز بوده و اکنون ایالت گجرات 7.5درصد از تولید ناخالص، 18درصد از بودجه و 25درصد از تجارت هند را تشکیل می‌دهد.»

هدف اصلی این نشست پیشرفت در زمینه‌های کلیدی شامل نوآوری، توسعه پایدار، رشد مهارت جوانان، اشتراک‌گذاری اطلاعات و علم ارتباطات عنوان شده است. همچنین این نشست فرصت مناسبی را برای کشورهای شرکت‌کننده برای گسترش روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی هند فراهم می‌کند.

نخستین نشست تجاری گجرات در سال2003 در زمان حضور نارندرا مودی به‌عنوان سروزیر ایالت گجرات برگزار شد و به‌تدریج به‌صورت یک نشست دوسالانه درآمد. در این نشست اقتصادی علاوه بر امریکا و ایران کشورهای کانادا، انگلیس، هلند، دانمارک، استرالیا، آفریقای‌جنوبی، ژاپن، سنگاپور، بحرین، امارات متحده عربی، افغانستان و روسیه نیز شرکت کرد‌ه‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر