اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۱

سقوط قیمت نفت تاثیری بر بودجه آذربایجان ندارد

دولت آذربایجان تاکید کرد که بودجه این کشور در شرایط سقوط قیمت نفت، ثبات خود را از دست نمی‌دهد. به‌گزارش پایگاه خبری «ای‌بی‌سی»، یک منبع دولت آذربایجان باتاکید بر آنکه بودجه این کشور به درآمدهای فعلی نفتی وابسته نیست، گفت: «بودجه دولت براساس درآمدهای جمع‌آوری شده صندوق ملی نفت در سال‌های گذشته تنظیم شده است.» این منبع همچنین درخصوص چگونگی برخورد آذربایجان با احتمال کاهش درآمدهای مالیاتی گفت: «حتی درصورت کاهش قابل‌توجه در مالیات پرداختی شرکت سوکار یا دیگر مالیات‌دهندگان، بودجه کشور تاثیری از آن نخواهد پذیرفت. البته احتمال کاهش مالیات‌ها نیز بسیار کم است زیرا اساس پرداخت مالیات‌ها وابسته به شرایط بازار داخلی است.»


توان عربستان برای مقابله با سقوط بهای نفت

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد کشورش به توان خود برای مقابله با سقوط بهای جهانی نفت اطمینان دارد. وی این مطلب را در سومین سخنرانی سالانه خود در مراسم گشایش ششمین نشست مجمع مشورتی عربستان موسوم به مجلس شورا عنوان کرد. به‌گزارش خبرگزاری شین‌هوا از ریاض، ولیعهد عربستان گفت تحولات اخیر بازار نفت ناشی از عوامل گوناگونی مانند پایین بودن رشد اقتصادی جهانی است. وی افزود کشورش قبلا نیز توانسته است با درایت و مهارت با چنین اوضاعی مقابله کند. وی همچنین اعلام کرد ریاض به دفاع از منافع اقتصادی و موقعیت جهانی خود به موازات منافع نسل‌های کنونی و بعدی ادامه خواهد داد ضمن آنکه رونق، شکوفایی و توسعه پایدار را سرلوحه خود قرار خواهد داد.


پروژه‌های جدید گمرکی در مرز ترکیه

وزیر بازرگانی و گمرکات ترکیه، از اجرای دو پروژه که طی آنها روند امور گمرکی تسریع خواهد شد، خبر داد. به‌گزارش شبکه تی‌ارتی، نورالدین جانیکلی گفت: «سیستم جدید تا پایان سال۲۰۱۶ در تمامی گذرگاه‌های گمرکی به مورد اجرا درخواهد آمد.» این مقام ترکیه‌یی در سومین کنفرانس رایزنان بازرگانی وزارت اقتصاد ترکیه گفت که با پروژه تک‌ایستگاه کنترل گذرنامه دیگر تنها در یک نقطه انجام خواهد شد. امور گمرکی و گذرنامه دیگر در 6باجه مختلف انجام نخواهد شد. بدین‌ترتیب صفوف طویلی نیز در مقابل باجه‌ها تشکیل نخواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که دستگاه‌های ایکس‌ری در نقاط کنترل گمرکی قرار خواهد گرفت. در سایه این سیستم جدید، روزانه ۱۰۰خودرو از مرکز کنترل عبور خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر