رونق وال‌استریت و اروپا

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳


جهان بازار سهام در سراسر جهان حتی سهام اروپا در آخرین روز هفته با وجود بحران اوکراین و به دلیل آمار و ارقام اقتصادی امریکا و نیز این امید که در صورت کاهش صدور گاز روسیه به اروپا، شرکت‌های امریکایی شانس این را دارند تا زغال سنگ به اروپا صادر کنند، ترقی کرد.

به گزارش رویترز، اخبار متناقضی از اقتصاد امریکا در دو روز آخر هفته منتشر شد. پس از خبر رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه دوم، شاخص هزینه مصرف‌کنندگان در امریکا برای ماه جولای، برای نخستین‌بار در شش‌ماه اخیر تنزل یافت اما شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه آگوست به بالاترین خود در هفت‌سال اخیر رسید. همچنین میزان تولیدات کارخانه‌ها در ایالت‌های غرب افزایش یافت. برای بازار هرگونه رشد در فعالیت و تولید صنعتی به معنای پایه‌های قوی برای اقتصاد است. بازارهای اروپایی نیز با وجود افزایش تنش در اوکراین آخرین روز هفته را به دلیل رونق وال‌استریت، را با افزایش در ارزش سهام سپری کردند. تورم در منطقه یورو به پایین‌ترین حد خود در 5 سال اخیر رسید، اما کارشناسان معتقدند که این کاهش به آن اندازه نیست که بانک مرکزی اروپا را متقاعد کند تا سیاست‌های انگیزشی در جلسه هفته آینده خود وضع کند. اما ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا گفت که هفته آینده خرید دارایی‌ها را در مقیاس وسیعی آغاز خواهد کرد. این البته باعث تضعیف ارزش یورو می‌شود اما در عین حال صاحبان سرمایه را به سمت خرید سهام می‌کشاند. شاخصFTSE در لندن 33/0درصد به دست آورد و به واحد 13733.82 رسید. در امریکا داوجونز، 11.43 واحد یا 7/0درصد از دست داد و به واحد 17068.14 رسید. استاندارد‌اند پورز،

3 واحد یا 16/0درصد به دست آورد و به واحد 1999.9 رسید و شاخص نزدک با 15 واحد یا 32/0درصد به 4572.39 رسید. برای کل هفته، داوجونز 4 /0درصد به دست آورد، استاندارد‌اند پورز و نزدک 7/0درصد ترقی کرد. این چهارمین هفته ترقی برای هر سه شاخص بود. برای کل ماه، داوجونز با 3.1درصد، اس‌اند پی با 3.6درصد و نزدک با 4.6 سود دفاتر خود را بستند. در بازار معاملات ارزی، ارزش یورو 33/0درصد تنزل کرد و هر یورو به ازای 1.3195 دلار معامله شد. همچنین ارزش دلار در مقابل ین افزایش یافت و هر دلار به ازای 104.06 ین معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر