طرح انگلیس برای توقف فعالیت روسیه در سوئیفت

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸

انگلیس قصد دارد تا در نشست این هفته اتحادیه اروپا در بروکسل پیشنهاد توقف فعالیت روسیه در سوئیفت را بدهد. این درحالی است که اوکراین نیز اعلام کرده قصد دارد به دلیل تهدیدی که از جانب روسیه احساس می‌کند به ناتو بپیوند.

به گزارش بی‌‌بی‌سی، رهبران اتحادیه اروپا قرار است این هفته در بروکسل دیدار کنند تا درباره تحریم‌های تازه علیه سوریه به دنبال ادعای اوکراین مبنی بر تجاوز روسیه به خاک اوکراین تصمیم بگیرند. در عین حال فارس به نقل از اینترپرتر نوشته که یک منبع آگاه در دولت انگلیس خبرداد که لندن تلاش دارد در نشست فردا در بروکسل به سران اروپایی فشار وارد کند تا فعالیت روسیه در شبکه مالی بین‌المللی (سوئیفت) متوقف شود.

بنابر این گزارش، انگلیس قصد دارد با قراردادن این موضوع دردستور کار نشست سران اتحادیه اروپا، روسیه را از همکاری مالی بین‌المللی محروم کند.

از سوی دیگر یک مقام روسیه‌ نیز در همین زمینه گفته درصورتی که فعالیت روسیه در شبکه مالی بین‌المللی (سوئیفت) متوقف شود و تحریم‌ها علیه مسکو افزایش یابد، این اقدام قطعا با واکنش انتقام‌جویانه مسکو مواجه خواهد شد. درحال حاضر از تحریم‌های روسیه هم این کشور و هم اروپایی‌ها متضرر شده‌اند، این درحالی است که مقامات اروپایی خود نیز اعتراف کرده‌اند که احتمالا در زمستان آنها با کمبود گاز مواجه خواهند شد و روسیه قصد دارد تا تحریم‌ها را با قطع گاز جبران کند. روسیه هم در این مورد هشدار داده است.

روابط غرب و روسیه پس از بحران در اوکراین شاهد تنشی بی‌سابقه بوده که حتی از بحران سال 2008 گرجستان هم شدیدتر شده است و پس از بی‌توجهی دولت مسکو به تهدیدات غرب و الحاق کریمه، حمایت از جدایی‌طلبان در دونتسک و عبور نیروهایش از مرز اوکراین این اختلافات تشدید شد. هرچند خود روسیه تاکنون نپذیرفته که به خاک اوکراین وارد شده است. ولادیمیرپوتین در واکنش به اظهارات مقامات اوکراین گفت که این کار کی‌یف او را یاد جنگ جهانی دوم و نازی‌ها در زمان محاصره لنینگراد می‌اندازد.


اوکراین و عضویت در ناتو

پس از ورود روس‌ها به خاک اوکراین، دولت این کشور اعلام کرد که به عضویت ناتو درخواهد آمد. دولت کی‌یف احتمالا بخواهد تا از فرصت عضویت ناتو برای خنثی‌کردن تهاجم روسیه استفاده کند و با اینکه فرمانده نیروهای ناتو در اروپا گفته که از تصمیم اوکراین استقبال می‌کند اما بعید است که غرب به‌طور کلی برای مقابله با روسیه دست به حمله نظامی علیه این کشور با استفاده از نیروهای ناتو بزند.

فارین پالیسی که مصاحبه‌یی را با منبع آگاه در ناتو چاپ کرده از قول این منبع آگاه نوشته که ناتو در واکنش به تحریکات نظامی جدید روسیه، واکنش خاصی نشان نخواهد داد و تنها احتمال دارد که در کشورها به صورت مستقل عمل کنند.

در همین حال الکساندرورشبو، معاون دبیرکل ناتو نیز در مصاحبه با فارین پالیسی گفت: ائتلاف ناتو اقدامی هماهنگ درخصوص اوکراین انجام نخواهد داد و تنها به ظرفیت‌سازی می‌پردازد و نه کمک امنیتی مستقیم. اما هر کشور می‌تواند به‌صورت مجزا اقداماتی انجام دهد. پیش‌تر هنری‌کیسینجر، مشاور سابق دولت امریکا و استراتژیست بزرگ این کشور پیشنهاد کرده بود تا به دلیل نزدیکی اوکراین به روسیه و اهمیت این کشور برای روسیه، اوکراین از الگویی شبیه به فنلاند استفاده کند تا نگرانی مشروع روسیه پاسخ داده شود، به این معنا که اوکراین مانند فنلاند همواره سرزمینی بی‌طرف بماند و به عضویت ناتو هم درنیاید تا به این ترتیب بتواند به روابط و همکاری‌های اقتصادی خود با روسیه و نیز اتحادیه اروپا ادامه دهد.

سقوط روبل

اعلام این خبر که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند، باعث شد تا ارزش روبل در بازار معاملات ارزی سقوط کرده و به پایین‌ترین حد خود برسد. نرخ برابری روبل در برابر دلار به ازای هر دلار 73.03 روبل در روز جمعه رسید که پایین‌ترین حد ارزش این واحد پول از سال 1998 تاکنون است. این تنزل همچنین پس از آن رخ داد که بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، دخالتش را در تعیین ارزش روبل کاهش خواهد داد. بازار همچنین گفت‌وگوهای صلح در مینسک میان روسای جمهوری اوکراین و روسیه را زیر نظر داشت. کارشناسان معتقدند احتمالا بازار به این گفت‌وگوها خوش‌بین نبوده که روبل تا این اندازه کاهش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر