اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۱

تعلیق پروژه‌های نفتی در عربستان

شرکت نفتی آرامکوی عربستان در پی نصف شدن قیمت نفت، طرح ساخت یک نیروگاه دو‌میلیارد دلاری سوخت‌های پاک در بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی خود را به حالت تعلیق درآورد. به‌گزارش رویترز، سه منبع صنعتی گفتند، شرکت نفتی آرامکوی عربستان طرح‌های خود برای ساخت یک نیروگاه دو‌میلیارد دلاری سوخت‌های پاک در بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی خود در راس‌تنوره را به حالت تعلیق درآورده است. ظاهرا این پروژه یکی از نخستین پروژه‌های انرژی در عربستان است که در واکنش به نصف شدن قیمت نفت در 6ماه اخیر به حالت تعلیق درمی‌آید.

پروژه سوخت‌های پاک راس‌تنوره شامل یک هیدروتریتر نفتا، بخشی از فاز دوم بهسازی پالایشگاه‌های آرامکو بود و قرار بود تا سال2016 تکمیل شود. یک منبع نزدیک به موضوع گفت: «آنها از برگزاری مناقصه صرف‌نظر کردند.» وی افزود، هیچ دلیلی برای این اقدام اعلام نشده است. یک منبع دیگر گفت: «آنها اعلام کردند که پروژه را تا یک سال به تعویق می‌اندازند.» وی به رویترز گفت، پس از کاهش قیمت نفت، شرکت آرامکو درحال ارزیابی پروژه‌های خود است تا تعیین کند که کدام پروژه باید از اولویت برخوردار باشد. خالد الفلیح، مدیر اجرایی آرامکو در ماه نوامبر گفته بود، تحولات چرخشی در بازار نفت موجب نخواهد شد تا استراتژی درازمدت شرکت آرامکو از مسیر خود خارج شود. آرامکو در سال2013 از شرکت‌های پیمانکار برای شرکت در پروژه راس‌تنوره دعوت کرد، اما پس از آن تصمیم گرفت تا یک مناقصه دیگر برگزار کند، زیرا پیشنهادات ارایه‌شده بیش از بودجه در نظر گرفته شده بود.


افزایش نرخ بنزین و دلار در ترکمنستان

در نخستین روز آغاز سال جدید میلادی در ترکمنستان بنزین حدود 60درصد و ارزش دلار امریکا نیز 23درصد افزایش یافت. به‌گزارش خبرگزاری‌های رسمی ترکمنستان، نرخ یک لیتر بنزین با 95درصد اکتان یک منات تعیین شده که نسبت به قیمت یک روز قبل از آن 60درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب قیمت هر لیتر بنزین در این کشور آسیای مرکزی 30سنت است. نرخ هر لیتر بنزین با 95درصد اکتان در ترکمنستان 62/0منات بود. از سوی دیگر بانک مرکزی ترکمنستان نیز از دیروز قیمت منات واحد ارز ملی این کشور در برابر دلار را 5/3منات تعیین کرد که 23درصد نسبت به نرخ یک روز قبل آن افزایش داشته است. نرخ یک دلار امریکا دو روز پیش 85/2منات بود که از سال2008 میلادی نوسان چندانی نداشته و یکی از باثبات‌ترین ارز ملی کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر