اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۰

بودجه 3 میلیارد دلاری ترکیه برای ارتقای فناوری

وزارت اقتصاد ترکیه 5/3 میلیارد دلار به ارتقا تولید تلفن‌های همراه هوشمند، یارانه و دستگاه‌های الکترونیکی در داخل این کشور اختصاص می‌دهد.

نیهات زیبکجی، وزیر اقتصاد ترکیه تدابیری را برای توسعه تولید محلی محصولات فناوری پیشرفته اعلام کرد. وی گفت: «ما قصد داریم واردات کالاهایی را که می‌توان آنها را در ترکیه تولید کرد، کاهش دهیم».

وی افزود: «ما مقررات نظارتی را برای تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌های شخصی و محصولات برقی خانگی به اجرا درمی‌آوریم.» زیبکجی خاطرنشان کرد: «وزارت اقتصاد ترکیه به‌زودی برنامه تدابیر تشویقی به میزان3میلیارد و 500 میلیون دلار برای صادرات فناوری‌های پیشرفته اعلام خواهد کرد».

ترکیه از شرکت‌های محلی که تمایل دارند شرکت‌های خارجی فناوری پیشرفته را مالک شوند، حمایت مالی به‌عمل می‌آورد. به شرکت‌هایی که محصولات فناوری پیشرفته در کشور تولید می‌کنند نیز به مدت پنج سال کمک مالی تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی از آنکارا، مقامات ترکیه معتقدند تولید محصولات فناوری پیشرفته مانند تلفن‌های همراه هوشمند و یارانه‌ها در کشور تنها راه‌حل اساسی برای کاهش واردات است.

زیبکجی همچنین گفت به برخی محصولات وارداتی مالیات سنگینی تعلق خواهد گرفت.


کاهش صادرات پاکستان به افغانستان

معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان اعلام‌کرد که در 6 ماه گذشته میزان واردات اموال پاکستانی از آن کشور به افغانستان کاهش چشمگیر داشته است. افغانستان بیشتر اموال تجارتی خود را از پاکستان وارد می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، خان جان الکوزی گفته که ارزش مواد وارداتی از پاکستان در 6 ماه اول امسال به 3.8میلیارد دلار رسید درحالی که این رقم برای دوره مشابه در سال گذشته پنج میلیارد دلار ‌بود. به‌گفته او بر عکس در این مدت، میزان صادرات افغانستان به پاکستان پنج درصد افزایش یافته‌ است. بیشتر اقلام صادراتی افغانستان را میوه و گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد. الکوزی درباره علت کاهش میزان واردات اموال به افغانستان گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باعث افزایش بیکاری و کاهش درآمدها شده که در نتیجه میزان تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. او افزود که ناآرامی‌های اخیر در شهر مرزی پیشاور پاکستان که باعث کشته شدن ۱۴۲نفر در این شهر شد نیز در کاهش واردات افغانستان از پاکستان تاثیر داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر