داستان نابغه‌های 5 و 17ساله بورس نیویورک

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۶


نابغه بودن در امور مالی چیز جدیدی نیست. بااین‌حال شکوفایی این نبوغ در سن پنج‌سالگی به‌قدری نادر است که می‌تواند تردیدهای جدی را درباره صحت این داستان برانگیزد.

به‌گزارش سنا به نقل از روزنامه گاردین، چندی است داستان ثروت ۷۲میلیون دلاری دانش‌آموز ۱۷ساله در تمام محافل مجازی و غیرمجازی پیچیده است. محمد اسلام، جوانی است که تنها در ساعت تفریح خود در مدرسه و با استفاده از اینترنت توانسته یکی از برجسته‌ترین سهامداران وال‌استریت شود. جردن کسلر پنج‌ساله هم ازجمله اعجوبه‌هایی است که گفته می‌شود از طریق وال‌استریت و خرید و فروش سهام توانسته به ثروت هنگفتی دست یابد. وی پیش از اینکه توسط مجله نیویورک کشف شود در سال۲۰۱۳ از سوی بیزینس‌اینسایدر به‌عنوان یک پدیده در سرمایه‌گذاری نامیده شده بود.

جردن نیز پسر کوچک یکی از کارکنان رینگ معاملاتی بورس نیویورک، گلن کسلر، است. وی به این دلیل که مادری کارمند دارد و چند روز برای رفتن به مهدکودک حال و اوضاع مناسبی از لحاظ جسمانی نداشته است، مجبور شد تا با پدر برای چند روز متوالی به بورس نیویورک بیاید تا هم پدر از او مراقبت کند هم در خانه تنها نباشد. اما این چند روز توانست آینده دیگری را برای جردن رقم بزند. جردن با استفاده از موبایل پدر و بازی با آن در زمانی‌که گلن کسلر مشغول کار بود، دست به معامله سهام زد و حالا پس‌اندازی هنگفت برای خود کسب کرده البته راهنمایی‌های پدر یکی از رموز موفقیت وی محسوب می‌شود. اما در این میان معامله‌گران برجسته در بورس نیویورک به‌درستی معاملات محمد اسلام شک دارند و برخی دلایل را در این بین برای به اثبات رساندن ابهام در معاملات این نوجوان مطرح کرده‌اند.

ازجمله جاش براون، مدیر یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری دراین‌باره می‌گوید: «نخستین چیزی که یک نوجوان برای معامله سهم در بورس نیویورک احتیاج دارد سن قانونی ۱۸سال است و نوجوانان کمتر از ۱۸سال تنها می‌توانند با کدهای معاملاتی والدین خود و تحت نظارت آنها برای خرید و فروش تمرین کنند اما نکته‌یی که در این بین محمد اسلام به آن اشاره کرده این است که پدر وی علاقه‌یی به معامله سهام ندارد و براساس قانون نوجوانان کمتر از ۱۸سال نمی‌توانند بدون کنترل والدین خود به حساب‌های کارگزاری دسترسی داشته باشند.»

تیموتی اسکایز، یکی از سرمایه‌داران ارشد بازار نیویورک و مدرس روش‌های سرمایه‌گذاری با ابراز تردید نسبت به این سخنان گفته است: «این دانش‌آموز، دو سال گذشته با ایمیل با من تماس گرفت و چند سوال جزیی و پیش‌پاافتاده درخصوص بازار و داستان افراد مشهور و موفق بازار پرسید. وی در آن سال‌ها نوجوانی بسیار ناآشنا بود که تنها ۱۰۰۰دلار ذخیره داشت که در ایمیل‌های بعدی از من تقاضا داشت تا راه ورود به بورس نیویورک و سرمایه‌گذاری ‌هزاردلاری را به وی بیاموزم. به همین دلیل منطقی نیست که نوجوانی که دو سال پیش با‌ هزاردلار وارد بورس نیویورک شده و سوال‌های پیش‌پا‌افتاده‌یی درخصوص بازار و سهام می‌پرسد بتواند چنین ثروتی کسب کند.»


آغاز معاملات با سهم‌های پنی

محمد اسلام در مصاحبه خود با مجله نیویورک گفته که از سهام پنی معاملات را آغاز کرده است.(سهام پنی به سهام شرکت‌های کم‌بازده اشاره می‌کند که سهام آنها به یک‌دلار هم نمی‌رسد و براساس پنی و پول‌خرد معامله می‌شود.) وی که با خرید و فروش مجازی سهام از راه دور در وقت تنفس ناهار چنین درآمدی را به دست آورده، قصد دارد به همراه دوستانش پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و دریافت جواز کار، بنیاد سرمایه‌گذاری خصوصی خود را تاسیس کند. هدف آنها کسب یک‌میلیارد دلار درآمد از طریق معاملات بورس تا آخر سال آینده میلادی است. این دانش‌آموز اکنون خودرو بی‌ام‌و خریداری کرده اما هنوز گواهینامه رانندگی نگرفته است. وی همچنین آپارتمان گران‌قیمتی در محله منهتن نیویورک خریداری کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر