بودجه افغانستان در مجلس رد شد

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۴

جهان مجلس نمایندگان افغانستان روز چهارشنبه در نشستی علنی با اکثریت آرا بودجه پیشنهادی سال 1394 این کشور را به‌علت عدم توازن و توجه به توسعه رد کرد. اعضای مجلس نمایندگان افغانستان روز چهارشنبه عدم توجه به توسعه را در بودجه سال 1394 یکی از عمده‌ترین دلایل رد بودجه پیشنهادی اعلام کرد.

هیات اداری مجلس نمایندگان افغانستان پس از رد بودجه مالی سال 94 این کشور از وزارت دارایی افغانستان خواست این بودجه را اصلاح و بار دیگر به مجلس تقدیم کند. پیش از این مجلس سنای افغانستان نیز بودجه سال 1394 را غیرمتوازن و مملو از اشتباه خوانده بود. بودجه مالی سال 1394 افغانستان، 8/458میلیارد افغانی، معادل هشت میلیارد دلار اعلام شده است.

«حضرت عمر زاخیل وال» سرپرست وزارت دارایی افغانستان پیش از ارایه بودجه به مجلس گفت: «بودجه مالی سال 94 با هفت درصد رشد شاهد تغییراتی در ردیف‌های عمرانی و جاری است. بودجه عمرانی سال 94 به میزان 22درصد رشد و بودجه جاری 7/1درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد.» به‌گفته زاخیل وال بودجه دفاعی و امنیتی افغانستان نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سرپرست وزارت دارایی افغانستان خاطرنشان کرد: «بخشی از بودجه سال مالی 94 از محل کمک‌های خارجی تامین خواهد شد که امیدواریم این کمک‌ها در زمان مقرر دراختیار دولت افغانستان قرار گیرد.» زاخیل وال در عین حال اذعان کرد که به‌دلیل درآمد کم دولت افغانستان و وابسته بودن بخشی از بودجه این کشور به کمک‌های خارجی، بودجه سال 94 با مشکلاتی مواجه شود. موضوع دیگری که شماری از نمایندگان به آن اشاره کردند، ایجاد واحدهای جدید در حکومت وحدت ملی است که به‌گفته آنها، هنوز پارلمان آنها را تایید نکرده ولی طرح بودجه به آنها اختصاص داده شده است. براساس قانون، هر واحد جدیدی که در چارچوب دولت تشکیل می‌شود و نیاز به بودجه دارد، باید براساس صلاحیت‌های اختصاصی پارلمان، به تایید قوه مقننه برسد، درحالی که حکومت وحدت ملی بدون تایید این واحدها برای آنها بودجه پیش‌بینی کرده است. با این ایرادها مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع طرح بودجه سال ۱۳۹۴ را رد کرد تا وزارت دارایی با رفع این ایرادها دوباره آن را به مجلس نمایندگان ارایه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر