هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره کاهش بهای نفت

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۳

جهان دو نفر از کارشناسان ارشد صندوق بین‌المللی پول هشدار دادند که کاهش بهای نفت، خطراتی که ثبات مالی در جهان را تهدید می‌کند افزایش داده است.

به‌گزارش رویترز، در مقاله نوشته «اولیویه بلانشار» و«رابح ارزقی» که در یک وبلاگ تخصصی منتشر شده، آمده است: کاهش قیمت نفت خطرات متوجه ثبات مالی را افزایش داده و بر بانک‌های فعال در بخش انرژی و پول کشورهای صادرکننده نفت تاثیرگذار بوده است.

این کارشناسان می‌افزایند: هرچند خطرات متوجه ثبات کلی مالی افزایش یافته، اما این خطرات «همچنان محدود» است و فشارهای موجود تاکنون تنها به چند کشور صادر‌کننده نفت مانند روسیه، نیجریه و ونزوئلا لطمه زده است.

بلانشار و ارزقی در عین حال هشدار می‌دهند که به‌دلیل ماهیت به‌هم‌پیوسته سامانه مالی جهانی، «هوشیاری بیشتری» لازم است. این کارشناسان درعین‌حال پیش‌بینی کردند که کاهش قیمت نفت می‌تواند رشد کلی اقتصاد جهانی با نرخ حدود 3/0تا7/0درصد را در سال2015 در پی داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال2015 را به میزان 2/0درصد کاهش داد و این رقم را 8/3درصد اعلام کرده بود.

در مقاله دو کارشناس ارشد صندوق بین‌المللی پول این هشدار شدید مطرح شده که تغییرات بزرگ در قیمت‌های نفت و افزایش نااطمینانی درباره برخی از شرکت‌ها و کشورها می‌تواند به افزایش رفع خطر احتمالی در سطح جهان منجر شود که این امر به‌نوبه خود پیامدهای مهمی در زمینه تغییر جریان سرمایه خواهد داشت. این مقاله پیش‌بینی می‌کند که «تولید ناخالص داخلی» چین سال آینده بین 4/0تا7/0درصد افزایش خواهد یافت و این رقم برای امریکا بین 2/0تا5/0درصد خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر