اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۹

دیپلماسی خاویار آذربایجان

جهان خانواده الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان سعی دارد با درآمدهای نفتی خود به قطر دوم در آسیای میانه بدل شود. به نوشته هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن، آنچه قابل توجه است تلاش‌های خانواده علی‌اف برای دستیابی به افراد و موسساتی است که می‌توانند تصویری قابل پذیرش از نحوه زمامداری این خانواده در آذربایجان در فرانسه ارایه کنند. لوپوئن می‌نویسد، فرانسه برای دولتمردان آذری به یک اولویت بدل شده و خانواده «علی‌اف» با استفاده از «دیپلماسی خاویار» تلاش دارد در گام نخست سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و حتی دانشگاهیان تراز اول فرانسه را به‌سوی باکو جلب کند. در این دیپلماسی خاویار «مهربان علی‌اف» بانوی اول آذربایجان و دخترانش همراه با سایر نزدیکان و ثروتمندان آذری، نقش عمده را بازی و مرتبا با میهمانان سر‌شناس فرانسوی، چه در فرانسه و چه در آذربایجان محافل فرهنگی و ورزشی برگزار می‌کنند.

لوپوئن بعد‌تر توضیح می‌دهد که تلاش‌های آذربایجان برای حضور در فرانسه تنها به این محافل و رفت‌وآمد‌ها خلاصه نمی‌شود و موسسات مالی وابسته به خانواده علی‌اف عملا از بخشی از موسسات فرانسوی ازجمله موزه لوور، قصر ورسای و کلیسای استراسبورگ حمایت مالی می‌کنند. فرا‌تر از این‌ها همانند قطر که تیم باشگاه فوتبال «پاری‌سن ژرمن» را خریده، یک ثروتمند آذری هم باشگاه فوتبال «لانس» را از آن خود کرده است. لوپوئن می‌نویسد: اگرچه بخشی از تلاش‌های زمامداران آذربایجان به این امر معطوف شده تا در جهانی مملو از درگیری‌های افراط‌گرایانه، تصویری از یک آذربایجان «همدیگرپذیر» به جهان ارایه کنند اما هدف اساسی این تلاش‌ها ترویج «بینشی از تاریخ» است که آذربایجان می‌خواهد از منازعه قره‌باغ علیا یا نسل‌کشی ارامنه در برابر رقیب و همسایه خود -ارمنستان- ارایه کند.


توقف انتقال نفت کردستان عراق به ترکیه

آسیب‌دیدگی خط لوله انتقال نفت کرکوک به ترکیه باعث شده انتقال نفت این منطقه به ترکیه برای صادرات همچنان با مشکل مواجه باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی به علت آسیب‌دیدگی خط لوله انتقال نفت کرکوک- جیهان، انتقال نفت کردستان عراق به ترکیه همچنان با مشکل روبه‌رو شده است. این خط لوله نفت کردستان عراق را به بندر جیهان ترکیه منتقل می‌کرد و از آنجا نیز این نفت به بازار‌های جهانی صادر می‌شد. از سوی دیگر مقامات منطقه کرکوک کردستان عراق نیز اعلام کرده‌اند به همین دلیل بودجه این منطقه همچنان از دولت مرکزی دریافت نشده است. براساس توافق دولت عراق و مقامات کردستان این کشور، درآمد ناشی از صادرات نفت منطقه کردستان عراق بین مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی این کشور تقسیم

خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر