ژاپن در مرز کسادی جدی چشم بازار توکیو به امریکا

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۸


جهان کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان 1.9درصد نشان می‌دهد که کسادی اقتصادی در ژاپن جدی‌تر از آن است که تحلیلگران و حتی دولت انتظار داشته باشند.

به‌گزارش فایننشال تایمز، دولت در برآوردهای اولیه خود سه هفته قبل اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه تابستان یعنی درست از زمانی که طرح افزایش مالیات اجرا شد، 1.6درصد کاهش یافته است. اما جدیدترین گزارش دولت نشان می‌دهد که این کاهش 1.9درصد است.

به‌نظر می‌رسد تاثیرات منفی اقتصادی اجرای طرح افزایش مالیات بر اقتصاد این کشور آسیایی بیش از میزان انتظار بوده و رشد اقتصادی، سومین اقتصاد بزرگ جهان را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

کاهش بیش از انتظار رشد اقتصادی ژاپن در سه‌ماهه سوم سال جاری تمام تلاش‌های محرک دولت و بانک مرکزی این کشور برای افزایش تولید ناخالص داخلی ژاپن را ناکام گذاشته است. این اطلاعات نشان‌دهنده ورود این کشور به محدوده رکود اقتصادی است که پیش‌تر برخی از کارشناسان نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.

این خبر، موضع نخست‌وزیر شینزو آبه را در انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن تقویت می‌کند که قصد دارد وقتی اکثریت را در پارلمان به‌دست بیاورد اجرای مرحله دوم این طرح را برای تقویت رشد اقتصاد کشور متوقف سازد. هرچند مخالفانش می‌گویند که این ارقام نشان‌دهنده شکست آبه نومیک یا سیاست‌های اقتصادی نخست‌وزیر آبه است، سیاست‌هایی که باعث تضعیف ارزش ین در بازار و تورم بد شده است. البته تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که طرح افزایش مالیات در دولت قبل تصویب شده بود و آبه ناگزیر از اجرای آن بود. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خبر کاهش تولید ناخالص داخلی تاثیری روی وضعیت حزب آبه، یعنی حزب لیبرال دموکراتیک ژاپن نگذاشته و این حزب همچنان پیشتاز است و پیش‌بینی می‌شود که بتواند دو سوم کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد.

این درحالی است که بازار سهام توکیو باوجود خبر کاهش تولید ناخالص داخلی در این کشور روز دوشنبه را به‌دلیل ین ضعیف با رونق سپری کرد. شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه 1/0درصد ترقی یافت و به واحد 17935.64 رسید. شاخص سهام توپیکس نیز با افزودن 1/0درصد به واحد 1447.58 رسید. کارشناسان دلیل رونق بازار را خبر افزایش اشتغال در امریکا می‌دانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر