برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس در دوحه

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۶

جهان شورای همکاری خلیج‌فارس پس از پایان دادن به اختلافاتش با قطر و در سایه فشارهای جنگ ادامه‌دار تندروها در منطقه و نگرانی‌ها از پیامدهای بحران قیمت نفت‌خام در اقتصاد کشورهای عضو شورا، روز سه‌شنبه، 9 دسامبر، نشست سالانه سران خود را در دوحه برگزار می‌کند.

به‌گزارش روزنامه الوسط چاپ بحرین، شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌عنوان برجسته‌ترین مرکز نفوذ اقتصادی و سیاسی در جهان عرب محسوب می‌شود همواره سعی دارد تا جایی‌که ممکن است نقش سیاسی خود را در منطقه به‌خوبی ایفا کند و از سهم خود در بازار جهانی نفت که بیش از یک‌ سوم صادرات نفت سازمان اوپک را برعهده دارد، حمایت کند.

تحلیلگران تاکید کردند که مساله امنیت و روابط کشورهای حوزه خلیج‌فارس با جهان عرب، به‌ویژه مصر در محوریت این نشست خواهد بود چراکه پرونده مصر همواره مساله مورد اختلاف کشورهای خلیج‌فارس بوده است. پیش از این هم عربستان، امارات و بحرین در اعتراض به سیاست‌های قطر در حمایت از اخوان‌المسلمین به‌ویژه در مصر، سفیران خود را از دوحه خارج کردند. این درحالی است که در ماه نوامبر کشورهای حوزه خلیج‌فارس با میانجی‌گری کویت و دستیابی به توافق صلح تصمیم گرفتند که سفیران خود را به دوحه بازگردانند.

در همین راستا پادشاه عربستان از مصر خواست تا روابط خود را با قطر که یکی از برجسته‌ترین حامیان محمد مرسی بود، بهتر کند. ملک عبدالله از کسانی که توافقنامه صلح را امضا کردند خواست همگی از مصر حمایت کنند تا مرحله‌یی جدید از توافق میان کشورهای دوست ایجاد شود.

ازسوی‌دیگر عبدالوهاب بدرخان یکی از تحلیلگران سیاسی اعلام کرد که توافق صلح برای جلوگیری از اختلافات و چنددستگی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و برگزاری نشست‌های سالانه در مکان و زمان خود یعنی در دوحه است. این تحلیلگر سیاسی در ادامه تصریح کرد که هدف دیگر این توافق، جنگ علیه داعش است چراکه همگان و ائتلاف ضدداعش متوجه خطر جدی آن برای تمام کشورها شده‌اند. این تحلیلگر افزود: « کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای مقابله با تمام خطراتی که امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و برای ضرورت همکاری امنیتی میان خود در این نشست گردهم می‌آیند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر