مهاجران خون تازه در رگ‌های اروپای پیر

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۳

به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که جمعیت اتحادیه اروپا از 507میلیون نفر در سال 2060 به 523 میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت بریتانیا از 64 میلیون نفر به 80 میلیون نفر خواهد رسید، افزایشی که موجب می‌شود انگلستان به پرجمعیت‌ترین کشور اروپا تبدیل شود

جریان پیری جمعیت در کشورهای اروپایی مشکلی جدی است، چنانکه براساس آماری که توسط کمیسیون اروپا ارایه شده تا سال 2060 به ازای هر فرد 67 ساله، دو نفر زیر 65 سال در بازار کار وجود خواهند داشت. این درحالی است که در بسیاری از این جوامع، جنبش‌های قوی و جدی ضدمهاجرت وجود دارد حتی در کشورهایی مانند انگلیس که یکی از دلایل رونق اقتصادی سال‌های اخیرش، وجود مهاجران تحصیلکرده‌یی بودند که حاضرند با دستمزدهای پایین‌تر کار کنند. احزاب اصلی کشور مخالف مهاجرت هستند و دولت کامرون به محض روی کار آمدن، سیاست‌های سختگیرانه‌تری را برای مهاجرت وضع کرد. فایننشال‌تایمز در گزارشی به تفصیل به مشکل پیری جمعیت در اروپا و تناقض سیاست‌های مهاجرتی در این کشورها پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

در جامعه سالمند اروپا که نیروی کار کاهش پیدا کرده و استانداردهای زندگی راکد باقی مانده، مهاجرت می‌تواند شمشیر دو لبه باشد. این شمشیر دو لبه در عین اینکه یک راه‌حل اقتصادی کوتاه‌مدت است می‌تواند در گذر زمان تبدیل به یک مشکل حساس سیاسی شود.

مهاجران و تاثیر آنها بر بازار کار و سیستم رفاهی می‌تواند تاثیر عمیقی بر انتخابات سال آینده بریتانیا داشته همچنین سر آغاز بحث‌های جدی سیاسی از شمال اروپا تا یونان باشد.

گزارش کمیسیون اروپا و پیش‌بینی آن در مورد مهاجرت و افزایش جمعیت آن تا سال 2060 می‌تواند هیزمی بر آتش معضل مهاجرت درکشورهای اروپایی باشد. براساس گزارش اداره آمار ملی انگلستان که در 27نوامبر منتشر شد رقم خالص مهاجران وارد شده به بریتانیا تا پایان ژوئن سال جاری 260هزار نفر برآورد شده است. این آمار که به‌طرز نامنتظره‌یی بالاست تنها چند وقت پس از روی کار آمدن یک حزب مستقل که مخالف مهاجرت و پیوستن به اتحادیه اروپاست در پارلمان انگلستان منتشر شده است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «حزب مستقل بریتانیا» ممکن است 14تا 18درصد آرا را به‌دست بیاورد و در انتخابات بعدی مقام سوم را کسب کند. درست یا غلط، نارضایتی عمومی از سطح بالای مهاجرت به انگلستان می‌تواند برگ برنده این حزب پوپولیستی و دست‌ راستی در انتخابات آتی باشد.

حال باید دید آیا گزارش کمیسیون اروپا در مورد میزان مهاجرت تا سال 2060 می‌تواند حزب حاکم انگلستان را از قدرت به زیر بکشد یا خیر؟ با در نظر گرفتن گزارش «سالمندی در سال 2015؛ مفروضات و راهکارها» می‌توان چنین نتیجه گرفت که باید به این آمار و نتایج آن به‌صورت جدی‌تری نگاه شود. این گزارش پیش‌بینی می‌کند تا سال 2060 چیزی حدود 55 میلیون نفر به اروپا مهاجرت خواهند کرد که 70درصد آنها به 28 عضو اصلی اتحادیه اروپا وارد خواهند شد: ایتالیا 5/15میلیون نفر، بریتانیا 2/9 میلیون نفر، آلمان 7 میلیون نفر و اسپانیا 5/6 میلیون نفر.

اگر این پیش‌بینی‌ها حقیقت پیدا کند، صدای معضل مهاجرت در ورای مرزهای بریتانیا نیز طنین‌انداز خواهد شد. حزب حاکم ایتالیا که درحال گسترش به‌سمت جنوب است از نظر ضدیت با مهاجرت نزدیکی زیادی با حزب دست راستی مستقل انگلستان دارد. در مقابل جنبش‌های ضد مهاجرت در آلمان و اسپانیا کمتر به چشم می‌آید درحالی که همین جنبش‌ها در صحنه‌های سیاسی اتریش، فرانسه و هلند به‌تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند.

در گزارش کمیسیون اروپا هیچ پیش‌بینی در مورد اینکه اکثریت مهاجران از کدام کشور و ناحیه خواهند بود، انجام نشده است. با این حال در این پیش‌بینی بیان شده که سهم مهاجرت از آفریقا از 15درصد تا سال 2060 به 28درصد خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی سهم کل اروپا از مهاجرتِ 2/7درصدی به زیر یک درصد یعنی 5/0 نزول خواهد کرد.

به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که جمعیت اتحادیه اروپا از 507 میلیون نفر در سال 2060 به 523 میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت بریتانیا از 64 میلیون نفر به 80 میلیون نفر خواهد رسید، افزایشی که موجب می‌شود انگلستان به پرجمعیت‌ترین کشور اروپا تبدیل شود. جمعیت فرانسه از 65 میلیون نفر به 75میلیون خواهد رسید درحالی که جمعیت کشور آلمان با کاهشی چشمگیر در سال 2060 از 81 میلیون نفر به 70 میلیون نفر خواهد رسید. با جدا نشدن اسکاتلند از بریتانیا و باقی ماندن آن در اتحادیه اروپا این کشور به سنگین‌ترین وزنه در پارلمان اروپا تبدیل شده است. این موقعیت مهم در اتحادیه اروپا، مدیون میلیون‌ها مهاجری است که وارد این کشور شده‌اند. آمار مختلف از هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که کمیسیون اروپا برای تهیه گزارشی از آن استفاده کرده است مانند نرخ زاد و ولد، امید به زندگی و بازار کار، آینده نگران‌کننده‌یی را برای کشورهای اروپایی ترسیم می‌کند. مهم‌ترین نتیجه‌گیری این گزارش این است که روند پیری جوامع اروپایی به‌حدی سریع است که حتی با ادامه این روند مهاجرت نیز تا سال 2060 تنها دو نفر انسان بالای 65 سال برای بازار کار کشورها باقی خواهد ماند که در مقابل آمار چهارنفر در شرایط حاضر آمار نگران‌کننده‌یی به‌نظر می‌رسد.

همین برآورد ساده مشخص می‌کند که چرا مهاجرت بیشتر از آنکه یک راه‌حل کوتاه‌مدت اقتصادی باشد یک انتخاب مهم سیاسی برای کشورهای اتحادیه اروپاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر