نقش تعاونی‌ در توسعه پایدار

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۸


در کل جهان نقش تعاونی‌ها در توسعه پایدار بخش‌های تولید کالاهای عمومی و زیرساخت‌ها، تامین خدمات اجتماعی، کمک به کاهش فقر و توسعه عدالت اجتماعی، توسعه کارآفرینی و ایجاد شغل، توسعه روستایی و کشاورزی، توجه به مشکلات جوامع محلی، توسعه مشارکت عمومی و تمرین مردم‌سالاری، کمک به محیط‌زیست فعالیت می‌کنند.


تولید کالاهای عمومی و زیرساخت‌ها

تصور عمومی ما بر این است که تامین و صیانت از تاسیسات زیربنایی و کالاهای عمومی تنها می‌تواند توسط دولت ارایه شود درحالی‌که تعاونی‌ها در بسیاری از کشور‌ها در زمینه ایجاد و نگهداری زیرساخت‌ها و کالاهای عمومی نقش موثری ایفا می‌کنند. تعداد 864 تعاونی تولید و توزیع برق امریکا مالکیت و نگهداری 42درصد کل خطوط توزیع برق کشور را برعهده دارند که 75‌درصد وسعت کشور را پوشش می‌دهد، در این کشور 3300 تعاونی آب نیمی از آب بهداشتی کشور را تامین می‌کنند.

در فنلاند از 120شرکت تولید برق 70 مورد با 550نیروگاه و سیستم توزیع تعاونی است. تعاونی انرژی هسته‌یی تولیسون ویما دارای چهار راکتور اتمی است که 18درصد برق کشور فنلاند را تامین می‌کند. در آرژانتین تعاونی‌های آب و بهداشت مسوولیت خدمات آب و بهداشت اکثر شهر‌های کمتر از 50هزار نفر را برعهده دارند.


تامین خدمات اجتماعی

امروزه تقریبا قریب به اتفاق اقتصاددانان معتقدند که نابرابری در توزیع درآمد و ثروت معضل بزرگی بر سر راه توسعه اقتصادی است. در بسیاری از کشور‌ها تعاونی‌های ارایه‌کننده این خدمات توسعه یافته‌اند.

در بریتانیا تعاونی پرستاری به سرعت در حال رشد هستند و 13درصد کل بودجه رفاه اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. در این کشور دو هزار تعاونی بهداشتی که عمدتا تعاونی کارگری هستند، مراقبت روزانه از کودکان و مراقبت‌های اجتماعی را برعهده دارند این تعاونی‌ها بالغ بر 40هزار نفر را در استخدام دارند.

در ژاپن تعاونی‌های خدمات بهداشتی پیشگیرانه برای سالمندان به بیش از یک‌میلیون و 800هزار خانوار شامل بیش از 5میلیون و 400هزار نفر خدمت ارایه می‌دهند. این مجموعه شامل 118 تشکل تعاونی است که دارای 80 بیمارستان و 246 درمانگاه با بیش از 13هزار تخت، 6 مرکز بهداشت سالمندان، 25 مرکز بهداشت روستایی، 6 مرکز خدمات پرستاری در خانه و 20هزار کارمند است و سالانه میلیون‌ها نفر تحت درمان قرار می‌گیرند. در امریکا 305 تعاونی مراقبت‌های بهداشتی بیش از 500هزار شغل ایجاد کرده‌اند و بیش از یک‌میلیارد دلار دستمزد پرداخت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر