پیشنهاد تشکیل اتاق تعاون در سوریه

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۵۶

باشگاه خبرنگاران: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در دیدار با هیات پارلمانی سوریه بر تعاملات هرچه بیشتر ایران و سوریه تاکید کرد. در ابتدای این جلسه عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تشکر از حضور این میهمانان بر تعاملات بیشتر دو کشور ایران و سوریه تاکید کرد.

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بخش تعاون و امورمربوط به این حوزه آقای محجوب فردی شناخته شده‌یی است و در امور تعاونی‌ها و کارگری‌ها هر طرح و لایحه‌یی را بررسی می‌کند. کمیسیون اجتماعی تجارب خوبی در بخش تعاونی‌ها دارد و آماده کمک به کشور سوریه در این زمینه است. مسایل مربوط به بحث تعاونی‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا آمادگی این را داریم برای تشکیل تعاونی‌ها درکشور سوریه هم متخصصانی را برای آموزش به این کشور بفرستیم یا نمایندگانی از سوی کشور سوریه به ایران سفر کنند تا از تجربیات کشورمان بهره‌مند شوند.

عزیزی یادآور شد: هر تعاونی در ایران زیرنظر اتاق تعاون است و آمادگی داریم تا با کمک به کشور سوریه، این تجربیات را در اختیار سوری‌ها قرار داده تا آنها نیز از تشکیل اتاق تعاون بهره‌مند شوند.

این نماینده در مجلس نهم با بیان اینکه دولت سوریه و عراق به‌خوبی متوجه شدند که دوست اصلی آنها چه کسانی هستند، تاکید کرد: کسانی که دل به غرب سپردند مانند رییس‌جمهور مصر محکوم به شکست شدند شما مطمئن باشید که ملت ایران خود را درکنار ملت سوریه و عراق می‌دانند که در خط مقدم مبارزه با اسراییل و تروریسم هستند.

نماینده شیروان در مجلس نهم یادآور شد: حال جدا از تشکیل اتاق تعاون و بسیج عمومی به‌نظر می‌رسد می‌توانید از دیگر تجربیات ایران بعد از انقلاب استفاده کنید به‌عنوان مثال بنیاد شهید و امورایثارگران نهادی است که از ابتدای جنگ بوده و به امورمعلولان و جانبازان رسیدگی کرده که چنین بنیادی را می‌توانید در سوریه داشته باشید از بنیاد شهید و امورایثارگران، بهزیستی و هلال‌احمر ایران حتما بازدیدی داشته باشید. عزیزی یادآور شد: کمیسیون اجتماعی مجلس امروزه حاصل ادغام سه کمیسیون با عنوان تعاون، اداره کار و اموراجتماعی و استخدامی بوده و از سویی دیگر اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایران نیز متشکل از سه وزارت جداگانه‌یی بود که با یکدیگر ادغام شد که انسجام خوبی در این میان شکل گرفت و می‌توان تجربیات خود را در اختیار کمیسیون اجتماعی سوریه قرار داد. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: از دولت و ملت سوریه تشکر می‌کنم که در مقابله با تروریسم ایستادگی کرده و امید است پیروز شوید. نماینده مجلس سوریه نیز در این مورد گفت: در زمینه تعاون درصدد بازنگری قوانین و استفاده از تخصص‌های ایران هستیم.

بر این اساس در نشست مذکور فیصل عزوز یکی از نمایندگان مجلس سوریه تاکید کرد: ملت سوریه موضع ایران را به‌خوبی می‌دانند و این موضع شما بیانگر نگاه خوب شماست که ده‌ها سال پیش امام‌خمینی (ره) و حافظ اسد این ارتباط خوب بین دو ملت را بنیانگذاری کردند. وی یادآور شد: ما در دیدارهای خوب به آقای محجوب هم گفتیم که همراه این هیات رییس اداره تعاون وزارت تعاون و اقتصاد و دارایی سوریه و تعدادی بازرگان هستند. ما در زمینه تعاون درصدد بازنگری قوانین و مقررات خود هستیم و بدون‌شک از تجربیات و تخصص‌های کشورهای دوستی همانند ایران بهره می‌گیریم. ما در سوریه تعاونی‌هایی مانند مسکن و کشاورزی داریم و نمایندگان کشور سوریه درصدد آن هستند همه تعاونی‌ها را تحت موسسه‌یی یکپارچه کنند. فیصل عزوز تاکید کرد: در سوریه مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد که علاقه‌مند هستیم تا از تجربیات شما در این راستا استفاده کنیم. کمیسیون اجتماعی سوریه فراتر از یک کمیسیون عمل می‌کند و در سوریه یک کمیته یکپارچه در زمینه اجتماعی وجود ندارد و تاحدودی پراکنده است. در سوریه سه کمیته کار کمیسیون اجتماعی زن، امورخانواده و امور ارشاد و راهنمایی را انجام می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر