نخستین اقدام رفع موانع پیش روی اشتغالزایی، ایجاد باور نسبت به تعاون از سوی دولت است. بخش تعاون باید تقویت شود و جایگاه مناسبی برای آن در جامعه تعریف کرد، در این صورت میتوان انتظار داشت از ظرفیتهای تولید، ایجاد سرمایه، اشتغالزایی و همچنین توزیع عادلانه ثروت از سوی تعاون بیشتر استفاده شود. اکنون بخش تعاون با مشکلات مالی و ضعف در باور روبهرو است. این مشکلات، موانع اصلی تعاون برای استفاده از قابلیتهای آن است. مشکل مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از موانع اصلی در بخش تعاون برای اشتغالزایی در این بخش مشکلاتی را ایجاد میکند، که خواستار حل این مشکل نیز هستیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید موانع موجود پیش پای بخش تعاون بردارند. قابلیتهای روستا و امکانات مناسب آن بهویژه صنایع دستی و لبنیات، فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال است، به شرطی که از آنها بهرهبرداری شود. مشکل اصلی تولیدات روستایی بازاریابی آنهاست که بازار خوبی برای آنها مهیا نمیشود چراکه هر تولیدی در هر بخشی نیاز به بازار دارد. تولیدات روستایی نیز نیازمند ایجاد بازار مناسب هستند تا از این طریق به مشتریان معرفی شده و در معرض فروش قرار بگیرند. شرکتهای تعاونی میتوانند بازار مناسبی برای تولیدات روستایی ایجاد کنند و فروش آنها را تضمین کرده و اشتغال روستاییان را به نحو احسن هدایت کنند. تا زمانی که بازاریابی صورت نگیرد، اشتغال با هدف تولید محصولات روستایی با تهدید مواجه میشود.