شناسایی بازارهای هدف از الزامات صادرات تعاون

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۴۹

دبیران اتاق‌های تعاون درباره نقش تعاون در صادرات کشور به بیان مشکلات و راهکارهای بهبود وضعیت آن پرداختند.

امروزه تمام کشورهای دنیا به ‌دنبال استفاده بهینه و حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تولید بوده تا بتوانند از این طریق راه توسعه اقتصادی خود را هموارتر کنند. این درحالی است که یکی از زمینه‌های حرکت از اقتصاد متکی به نفت، توجه به بخش‌های اقتصادی غیرنفتی و توسعه این بخش‌ها به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی است و نقش تولید داخلی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات بر کسی پوشیده نیست، چه بسا در اسناد بالادستی نیز بر اهمیت تولید داخلی در ثبات اقتصادی تاکید شده است؛ در این شرایط و برای دستیابی به توسعه بخش تولید باید عوامل موثر بر کارایی بخش تولید مورد مطالعه قرار گرفته تا راهکارهای افزایش کارایی در بخش تولید مشخص شود. در این میان بخش تعاون به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند تولید داخلی می‌تواند نقشی بسیار موثر در توسعه صادرات کشور ایفا کند؛ چه بسا در تعاریف اقتصاد مقاومتی، وضعیت بهره‌وری از بخش‌های مهم اقتصاد کشور اعم از صنعت و معدن، خدمات و تاکید ویژه‌یی بر بخش کشاورزی صورت پذیرفته و تعاون نیز یکی از حوزه‌های جدا نشدنی از کشاورزی است. در این میان آنچه توجه به صادرات تعاونی‌ها را بیش از پیش ضروری می‌دارد، شرایط فعلی رکود است که در صورت سرمایه‌گذاری بر تولید داخلی و صادرات تولیدکنندگان داخلی راهی پیش روی این بخش گشوده می‌شود. با توجه به نقش تعاون در تولید داخلی مشاهده می‌کنیم که تعاونی‌ها در سراسر کشور از یک طرف از پتانسیل‌های فوق‌العاده‌یی برای توسعه صادرات کشور برخوردارند و از سوی دیگر اکثر تعاونگران با مشکلات و موانع پیش روی تعاون چه در تولید داخل و صادرات روبه‌رو هستند.

در این زمینه محمدحسین دلیر، دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه تعاونی‌ها با حضور در نمایشگاه‌های خارجی می‌توانند محصولات خود را به مشتریان بین‌المللی عرضه کنند، تاکید کرد: دولت برای ورود تعاونی‌ها در نمایشگاه‌های خارجی یارانه بدهد. شناختن بازارهای هدف از مهم‌ترین نکات برای تعاونی‌ها محسوب می‌شوند که شرکت‌های تعاونی می‌توانند به این منظور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده و با ارائه محصولات خود، بازارها، مشتریان و رقبای خود را بشناسند.

وی در بیان مشکلات تعاونی‌ها در امر صادرات به اصلی‌ترین آن یعنی مشکل ارزی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مشکل در پی مذاکرات هسته‌یی درحال مرتفع شدن است.

دلیر از صادرات محصولات این استان به افغانستان خبر داد و گفت: از این استان محصولات مختلفی ازجمله مواد غذایی، معدنی و پلاستیکی به این کشور صادر می‌شود.

در این راستا سیدرضا طباطبایی‌عمید، رییس اتاق تعاون سمنان نیز صادرات خام، بروکراسی اداری و مشکلات بازاریابی و بسته‌بندی محصولات را از مهم‌ترین موانع صادارت در کشور برشمرد. با توجه به اینکه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش اساسی دارند در بخش صادرات نیز می‌توانند نقش مهی ایفا کرده و به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنند.

طباطبایی‌عمید در بیان مشکلات صادرات تعاونی‌ها و غیرتعاونی‌ها افزود: مشکلات تعاونی‌ها در امر صادارت تابعی از مشکلات کلی اقتصاد است و صادرات مواد خام یکی از مهم‌ترین مشکلات است چراکه وقتی فرآوری محصولات انجام شود، ارزش‌افزوده به داخل کشور سرازیر می‌شود.

رییس اتاق تعاون سمنان در ادامه به مشکلات کیفیت و کمیت حمل و نقل، بازاریابی و بسته بندی، کمبود شرکت‌های صادرکننده سرمایه‌گذار و مشکلات ارزی به عنوان تعدادی از مهم‌ترین موانع صادراتی تولیدات اشاره کرد. بروکراسی اداری و تغییر قوانین نیز از دیگر موانع در این زمینه است.

طباطبایی‌عمید پیشنهاد داد: بروکراسی اداری کاهش یابد و قوانین به شکلی وضع شود تا امر صادرات تعاونی‌ها تسهیل شود.

وی درخصوص کشورهایی که محصولات این استان به آنها صادر می‌شود به عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و آلمان اشاره کرد.

ابوالفضل بیات، دبیر اتاق تعاون زنجان نیز با تاکید بر مشخص شدن جامعه هدف بخش تعاون در امر صادرات گفت: تولیدات بخش تعاون از نظر کمی و کیفی در سطح خوبی قرار دارند اما توسعه صادرات این بخش نیازمند زیرساخت‌های لازم است.

وی با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای صادرات بخش تعاون افزود: با توجه به پتانسیل بخش تعاون برای ایفای نقش محوری در صادرات غیرنفتی کشور، توسعه زیرساخت‌های لازم ازجمله، گمرک و حمل و نقل از ضروریات است. تنها راه گذر از رکود توجه ویژه دولت به بخش تعاون و تامین نیازهای آن است.

وی با اشاره نقش محوری بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: حضور پر رنگ‌تر تعاون در امر صادرات بسیار ارزشمند و راهگشا خواهد بود.

دبیر اتاق تعاون زنجان با اشاره به پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری تاکید کرد: بخش تعاون می‌تواند با حضور در کنار این هیات‌ها مشتریان خود را جذب کرده و بیش از پیش نقش خود را در صادرات کشور اثبات کند.

بیات بر نقش محوری اتاق‌های تعاون در توسعه صادرات تعاونی‌ها تاکید کرد.

با توجه به نقش غیرقابل انکار بخش تعاون در بهبود وضعیت تولید داخل و توسعه صادرات از یک سو و موانع مطرح شده از سوی دیگر به نظر می‌رسد در شرایط فعلی برای خروج از رکود، دستیابی به رشد اقتصادی مناسب و ایجاد چشم‌اندازی روشن در اقتصاد همچنین توسعه بخش تعاون در کشور توجه به زیرساخت‌های لازم برای فراهم کردن زمینه صادرات تعاونی‌ها، کاهش بروکراسی‌های اداری در این زمینه و تسهیل مبادلات ارزی تعاونی‌ها، شناختن بازارهای هدف تعاونی‌ها و توجه به نوع بسته‌بندی‌ها ازجمله ضروریاتی است که می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد رکودزده کشور باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر