اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۶۱

بازار منطقه فرصتی مناسب برای تقویت صادرات واحدهای تولیدی است

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بازار کشورهای منطقه ازجمله روسیه، عراق و افغانستان فرصتی مناسب برای تقویت صادرات واحدهای تولیدی داخلی به شمار می‌رود.

غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه صنایع کشور فرصت‌های زیادی را در حوزه صادرات پیش روی خود دارند که باید از آنها به شایستگی استفاده کنند، اظهار کرد: بازارهای روسیه، عراق و افغانستان به ویژه در بخش صنایع غذایی، مهیای ورود کالاهای ایرانی هستند.

معاون صنـایع کوچک سازمان صنـایع کوچک و شهرک‌هـای صنعتی ایران یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین کارها برای حمایت از تولید داخلی را زمینه‌سازی برای تقویت صادرات خواند و افزود: دولت برای تحقق این مهم از واحدهای تولیدی حمایت می‌کند.

سلیمانی در ادامه، قانون رفع موانع تولید و صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و ضمانت صادرات را ازجمله ظرفیت‌های پیش‌بینی شده به منظور تامین منابع مالی واحدهای تولیدی کشور دانست و از صنعتگران خواست تا از این ظرفیت‌ها به شکل شایسته برای رفع نیازهای اعتباری خود بهره‌مند شوند.

سلیمانی دولت تدبیر و امید را در پی رونق بخشیدن به اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: دولت در این خصوص اقدامات موثری چون کنترل نرخ تورم، ثبات بخشیدن به بازار ارز و توسعه روابط در عرصه بین‌الملل را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بیمه تکمیلی که پیش از این به واحدهای تولیدی دارای کمتر از 50 نفر تعلق نمی‌گرفت همچنین بیمه خرید اعتباری ازجمله مزایای جدید و ارزشمند بسته بیمه‌یی است که صنایع مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی امکان بهره‌مند شدن از آنها را دارند.

سلیمانی اضافه کرد: نمی‌توان انتظار داشت تولیدکننده و سرمایه‌گذار به تنهایی همه امور و فرآیندهای مربوط به تولید را خود برعهـده بگیرد بلکه این زنجیـره باید با کمک نهادها و مجموعه‌های پشتیبان‌کننده که شرکت‌های بیمه نیز جزیی از آنها محسوب می‌شوند، انجام بگیرد.


رشد 95 درصدی بودجه شهرداری مشهد

معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: برای نخستین بار در یک مجموعه خدمت‌رسانی عمومی یعنی نهاد شهرداری بودجه در سال 94 نسبت به سال 93 رشد 95درصدی داشته است. محمدرضا مزجی در همایش روزنامه دنیای اقتصاد اظهار کرد: با همراهی فعالان اقتصادی مشهد در سال گذشته شهرداری موفق شد که بودجه خودش را برای نخستین بار برحسب تفریغ بودجه تا 90درصد تحقق بخشد؛ درحالی که در سال 92 همین بودجه 39درصد بوده و این به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش در کل بودجه شهرداری مشهد به عنوان کلان‌شهر در سال 94 نسبت به سال 93 رشد 47درصدی داشته که این افزایش در شهرداری تهران 13درصد، شهرداری اصفهان 12درصد و شهرداری شیراز 2/2درصد بوده وشهرداری تبریز رشدی نداشته و این افتخاری است که نصیب شهرداری مشهد شده است. مزجی ادامه داد: شهرداری مشهد به دو مساله توجه داشته است که یک نگاه اصلی توجه به سرمایه‌داران و فعالان بزرگ اقتصادی است یعنی سرمایه‌گذاری‌های کلان و دیگری توجه مشهد به مساله سرمایه‌های خرد مردمی است. وی با اشاره با تشبیه سرمایه‌های خرد مردمی به قطره‌های باران که اگر جمع شوند تبدیل به اقیانوس می‌شوند؛ افزود: شهرداری با استفاده از اوراق مشارکت هم در بافت فرسوده مشهد و اصلاح این بافت و هم قطار شهری مشهد در سال گذشته 1000میلیارد تومان اوراق مشارکت فروش داشته که نتیجه اطلاع‌رسانی به مردم است. مزجی تصریح کرد: برای اینکه همه مردم بتوانند از اوراق مشارکت استفاده کنند، بسترهای مناسبی با کمک شورای اسلامی فراهم شد و شورای اسلامی مصوب کرد که علاقه‌مندان به خرید این اوراق می‌توانند با پرداخت 30درصد اوراق صاحب 100درصد اوراق شود و بالغ بر 20درصد سود اوراق نیازی به پرداخت نیست و بقیه را به صورت قرض‌الحسنه در طول یک‌سال پرداخت کنند.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها با تضمین بانک و ضمانت شهرداری مشهد با نظارت بانک مرکزی و کاملا سالم تحقق پیدا می‌کند. وی با اشاره به طرح اقتصادی بارش باران گفت: در این طرح سرمایه اولیه نمی‌خواهد و از همان ابتدا به صورت اقساط 3ساله به صورت قرض‌الحسنه است و یقینا کسانی که در این طرح ثبت‌نام کنند و مشمول این طرح شوند در آینده سهام خوبی نصیبشان خواهد شد. مزجی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که باید در جمع علاقه‌مندان اقتصاد مطرح شود، اقتصاد زیارت است؛ ادامه داد: شهرداری ابتکاری را با کمک استانداری و فعالان اقتصادی برای استفاده از این سیل جمعیت عاشق امام رضا(ع) که به مشهد می‌آیند؛ انجام داده است.

وی تصریح کرد: بعد از تصویب بنا شده شرکتی به عنوان شرکت مادر تخصصی بین‌المللی تاسیس کنیم که این شرکت برای جذب سرمایه‌های مردمی و علاقه‌مندان بستر مناسبی است. معاون اقتصادی شهردار مشهد اظهار کرد: باید به دستگاه رسانه اهمیت خاصی داده شود و به عنوان سرمایه مهمی در فعالیت‌ها مد نظر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر