تسنیم|
قائممقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با اشار به ادامه حضور واسطهها در بازار محصولات کشاورزی گفت: امروزه فاصله قیمتی عرضه تا مصرف محصولات کشاورزی 2 تا 4برابر است. علیاکبر مهرفرد در مراسم رونمایی نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآوردههای صنعت زنبورداری (اکسیر) اظهار کرد: درسالهای گذشته نهادههای صنعت مرغداری همچون ذرت و کنجاله سویا با ارز 1226تومان وارد میشد اما با تغییر سیاستها با نرخ 2650تومان تبدیل شد اما نرخ این محصول با وجود اینکه افزایش نداشت بلکه کاهش یافت. مابهالتفاوت قیمت ارز 1226تومانی تا 2650تومانی در این سالها به جیب چه کسانی میرفت که این مشکلات در محصولات دیگری وجود دارد و فاصله تولید تا مصرف زیاد است. امروزه فاصله قیمتی عرضه تا مصرف محصولات کشاورزی 2 تا 4برابر است، بهطوری که سیبزمینی در مزرعه 400تومان خریداری میشود، اما در بازار 2000تومان به فروش میرسد. با درنظر گرفتن هزینه ضایعات، بستهبندی و حملونقل نیز نباید محصول تا 4برابر قیمت اولیه به مصرفکننده برسد.
وی اظهار کرد: صنعت زنبورداری نسبت به گذشته اقدامات خوبی داشته و از تولید سنتی مقداری فاصله گرفته و درحال تکمیل زنجیره تولید است. برندسازی در صنعت زنبورداری کشور لازم و ضروری است. تهیه نشان تجاری آسان، اما نگهداری آن سخت است زیرا کافی است که محصول بیکیفیتی تحت عنوان یک برند تهیه و به بازار عرضه شود که منجر به زیر سوال رفتن اعتبار وی میشود.