آن سوی مرزها

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۲

صادرات 208میلیون دلاری پسته

ایسنا چندی پیش وزارت کشاورزی از پشت‌سر گذاشتن امریکا در تولید و صادرات پسته و رسیدن ایران به رتبه اول جهانی در تولید و صادرات این محصول خبر داد و اکنون هم آمار گمرک رشد بیش از 300درصدی صادرات پسته طی 6ماهه نخست سال را نشان می‌دهد که بیانگر ثبت رکورد جدیدی برای این محصول است. همچنین قیمت پسته صادراتی در بازارهای جهانی روند افزایشی دارد.

در نیمه نخست امسال بالغ بر 25هزار و 200تن پسته به ارزش 208میلیون دلار به 52کشور صادر شده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته بیش از 315درصد از نظر وزنی و بالغ بر 310درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

البته پیش از این نیز رمضان رویین‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، از تولید 248هزار تنی و صادرات بالغ بر 182هزار تنی پسته به ارزش 1.6میلیارد دلار به 170کشور جهان در سال گذشته خبر داده و گفته بود ایران مجددا جایگاه نخست تولید و صادرات پسته را از امریکا گرفت و امسال نیز افزایش بیش از 10هزار تنی تولید خواهیم داشت. ایران پس از خشکسالی‌هایی که سبب کاهش تولید و صادرات پسته و تنزل رتبه جهانی به دومین کشور تولید‌کننده صادر‌کننده این محصول شده بود، از اواخر سال گذشته تاکنون مجددا جایگاه نخست تولید و تجارت جهانی این محصول ارزآور را از امریکا گرفت و هم‌اکنون امریکا و ترکیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، چراکه امریکا براساس اظهارات خود سال گذشته 230هزار تن پسته تولید کرد. گرچه عمده صادرات محصولات باغی مانند پسته معمولا در نیمه دوم سال و پس از برداشت محصول انجام می‌شود اما صادرات 25هزار تنی در نیمه امسال که رشد بالغ بر 300درصدی را نسبت به 6ماهه نخست پارسال تجربه کرده، خیز بلندی است و امید می‌رود امسال صادرات پسته به مرز دو میلیارد دلار نزدیک شود. مشتریان پسته ایرانی در نیمه اول امسال شامل 52کشور ازجمله بلاروس، یوگسلاوی، پاکستان، چین، ژاپن، جمهوری آذربایجان، آلبانی، آلمان، اردن، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، الجزایر، امارات متحده عربی، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بوسنی‌وهرزگوین، تاجیکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، سوئد، سوییس، شیلی، صربستان، عراق، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا و... است و براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، قیمت این محصول باغی که از آن به‌عنوان طلای سبز یاد می‌شود، مقداری افزایش یافته است، چراکه طی نیمه نخست سال گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم پسته صادراتی ایرانی 8.3دلار معادل 29هزار تومان بود که در نیمه اول امسال به 8.4دلار معادل 29هزار و 400تومان رسیده است. البته به گفته رویین‌تن، میانگین قیمت پسته صادراتی طی سال گذشته 9 تا 11دلار بوده که به‌نظر می‌رسد قیمت این محصول صادراتی در نیمه دوم امسال رشد قابل‌ملاحظه‌یی را تجربه کند.


جایگزینی صادرات «قهوه» به‌جای نفت تا 10سال

تسنیم رییس انجمن قهوه و کاکائوی ایران با بیان اینکه تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ مشروع جهان است، گفت: درصورتی که فرآوری قهوه در ایران پا گیرد، سودآوری آن به‌حدی زیاد است که در کمتر از 10سال می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود.

داور رستمی‌‌وند با اعلام این مطلب اظهار کرد: سال‌هاست که قهوه به ایران آورده‌ایم اما استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌ایم. صنعت قهوه ایران به‌تازگی شکل گرفته و صادرات آن آغاز شده است. این صنعت کشور به‌دنبال حضور جدی‌تر در بازار‌های داخلی و بین‌المللی است. باوجود اینکه این محصول در کشور‌های محدود با شرایط آب‌وهوایی خاص تولید می‌شود، اما بزرگ‌ترین صادر‌کننده قهوه فرآوری شده، ایتالیاست که تولید دانه قهوه ندارد. سود حاصل شده از فرآوری قهوه بسیار بیشتر از تولید دانه‌ و کشت آن است. رییس انجمن قهوه و کاکائوی ایران با بیان اینکه تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ مشروع در جهان است، گفت: در برخی کشور‌های امریکای‌لاتین «وزارت قهوه» وجود دارد و به‌عنوان کالای استراتژیک به آن نگاه می‌شود اما در ایران توجه مناسبی به قهوه نمی‌شود و کالای لوکس به‌حساب می‌آید. از کل قهوه مصرفی کشور تنها 5درصد توسط صنایع داخلی تولید و مابقی آن از طریق واردات و قاچاق تامین می‌شود که سهم قاچاق قهوه پررنگ‌تر است. رستمی‌‌وند گفت: درصورتی که فرآوری قهوه در ایران پا بگیرد سودآوری آن به‌حدی زیاد است که ظرف کمتر از 10سال می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود. متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که قهوه فرآوری شده کشور به ارمنستان می‌رود و در آنجا به اسم برند‌های معروف دنیا بسته‌بندی و به سایر کشورها ازجمله ایران صادرات مجدد می‌شود. از دولت می‌خواهیم که واردات دانه‌های قهوه را از ردیف کالاهای لوکس خارج کند تا با واردات و انجام فرآوری مجدد، بتوانیم آن را صادر کنیم. تعرفه واردات این محصول در حال حاضر 14درصد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر