اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۷۱

سرمایه‌گذاری 10هزار میلیارد ریالی خصوصی‌ها در منطقه ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از سرمایه‌گذاری بیش از 10هزار و 758میلیارد ریالی بخش خصوصی در این منطقه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن خادم عرب‌باغی از روند رو به رشد سرمایه‌گذاری‌ها در ارس خبر داد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال1392 برابر با 11هزار و 72میلیارد ریال بوده است، درحالی که تنها در مدت پنج ماهه نخست امسال این رقم برابر با 10هزار و 758میلیارد ریال است. وی بااشاره به اهم سیاست‌های اجرایی در جذب سرمایه‌گذاران گفت: اصل مهم و مورد حمایت سازمان منطقه آزاد ارس راه‌اندازی صنایع با کیفیت صادراتی و مطابق با استانداردهای جهانی است. وی افزود: نیروی کار متخصص و ارزان نسبت به کشورهای خارجی، انبارداری و قیمت انرژی ارزان، امنیت سرمایه‌گذاری، معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ورود کالای تولید شده در منطقه به سایر نقاط ایران براساس قانون ارزش افزوده ازجمله مزیت‌های رقابتی این منطقه برای سرمایه‌گذاری است. عرب‌باغی در بخش دیگر سخنان خود بااشاره به مزایای قانونی سرمایه‌گذاری در ارس اظهار داشت: برخورداری از مزیت قانون ارزش افزوده، معافیت‌های مالیاتی 20ساله از تاریخ بهره‌برداری برای انواع فعالیت‌های اقتصادی، امکان صدور کالای تولید شده به خارج از کشور با کمترین تشریفات، آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام، تضمین سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن، امکان هرگونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران خارجی، ثبت شرکت‌ها توسط خود سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، امکان سرمایه‌گذاری 100درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی، عدم نیاز به تحصیل روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی، امکان استفاده از متخصصان خارجی و صدور پروانه اشـتغال برای اتباع خارجـی توسط سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس را از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ارس عنوان کرد.


کیش، ظرفیتی بالقوه که با حذف واسطه‌ها به‌زودی بالفعل می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با حضور معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی شورای عالی مناطق آزاد و مسوولان شرکت پترو پارس تاکید کرد: برنامه توسعه بندرگاه کیش تا حذف کامل بنادر واسطه در مسیر ورود کالا به کشور ادامه دارد.

گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با هدف توسعه فعالیت‌های بندری و درراستای حذف بنادر واسطه مانند دوبی در مسیر ورود کالا به کشور جلسه‌یی با حضور دکتر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، مهندس مهدی بازارگان معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، جمعی از معاونان سازمان و مسوولان شرکت پترو پارس برگزار شد.

در این جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بااشاره به طرح توسعه بندرگاه کیش در دو سال گذشته گفت: لایروبی اسکله 12هزار تنی برای پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت 12 هزار تن، اجرای طرح حفاظت کاتدیک اسکله 12 هزار تنی و اسکله سوختی، تعریض موج‌شکن شرقی بندرگاه تجاری کیش، آغاز عملیات احداث اسکله 35هزار تنی، ساخت هشت پست اسکله رورو، خریداری و نصب آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی، استحصال 15هزار مترمربع زمین از مواد لایروب، ساخت انبار کانتینری و... اقداماتی هستند که برای توسعه بندرگاه کیش و بالفعل کردن ظرفیت بالقوه اقتصادی این بندر انجام شده است. دکتر مونسان تاکید کرد: توسعه بندرگاه کیش و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات در این بندرگاه تا زمان تبدیل شدن کیش به دروازه ورودی کشور ادامه دارد و توسعه زیرساخت‌ها با همکاری بخش خصوصی به‌زودی باعث می‌شود کالاها بدون نیاز به بنادری مانند دوبی مستقیم از طریق بندرگاه کیش به کشور وارد شود. وی در ادامه برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد کیش آماده است در زمینه‌هایی مانند ساخت اسکله و انجام خدمات هندلینگ بندری از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند. دکتر مونسان همچنین تاکید کرد: عقد قرارداد با بیمارستان کیش برای ارائه خدمات پشتیبانی درمانی به کارکنان سکوهای نفتی از دیگر زمینه‌های فعالیت با مشارکت بخش خصوصی فعال در بخش بندری است. در ادامه این جلسه مسوولان شرکت پتروپارس ضمن ابراز علاقه‌مندی برای فعالیت درخصوص موارد مطرح شده آمادگی خود را برای عقد قرارداد اعلام کردند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه توسعه فعالیت‌های این شرکت در جزیره کیش شدند. شرکت پتروپارس با دامنه وسیعی از فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های نفت، پتروشیمی و گاز در زمره پرکارترین شرکت‌های کشور است که از سال1377 فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کرده است. مرکز اصلی فعالیت‌های این شرکت در جزیره کیش است و٢٠٠نفر نیروی کار متخصص در شرکت پتروپارس فعالیت می‌کنند.

در پایان این جلسه دکتر مونسان به‌همراه مهندس مهدی بازارگان معاونان سازمان منطقه آزاد کیش و مسوولان شرکت پتروپارس از کارخانه تولید تجهیزات درون چاهی سکوهای نفتی متعلق به این شرکت بازدید کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر