جهان در آستانه طلوع فجر تعاون است

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۸۴

علیرضا مرادی رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدی کشور به مقاله استاد گرامی جناب آقای تقوی

شام آخر تعاون در روزنامه تعادل پاسخ می‌دهد:

از آنجا که پشت میزنشینی و خیز برداشتن برای حصول آنچه دنیوی تلقی می‌شود این روزها عادت اکثریت اذهان روشنفکر کشور شده است و اینکه برخی از هر فرصتی برای توسعه مناسبات و بنگاه‌های خود بهره می‌برند، لازم دیدیم با عنایت به تحولات کلان نظام مدیریتی و اجرایی کشور، تلنگری بزنیم تا از خواب خرگوشی بیدار شوند.

شام آخر تعاون نزدیک است؛ تیتری برگرفته از اثر جاودانه لئوناردو دی سرپیرو داوینچی دانشمند و هنرمند دوره رنسانس ایتالیایی است که پردازنده آن با استفاده از این تیتر سعی در تخریب وجهه تعاون و در اصطلاح عامیانه زیر سوال بردن هر گونه همیّت و همبستگی مردمی در پیشبرد اهداف متعالی نظام اعم از اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته است و جای بسی تأسف است که نشردهندگان این مطالب فارغ از سمت و سوی نگاه پردازندگان مقاله‌ها و یادداشت‌هایی از این دست و بدون توجه به شأن تعاون در نظام سیاسی و اقتصادی ایران برابر قانون اساسی، در سکوت کامل صرفا برای پرکردن صفحات نشریه اقدام به درج مطالب بی‌پایه و اساس می‌کنند.

برابر تمهیدات و تدابیر اندیشده و لحاظ شده در قانون اساسی برگرفته از اندیشه‌های والای رهبر و پیشوای مسلمین جهان و ایران امام‌خمینی(ره) و شهید والا مقام دکتر بهشتی، اقتصاد تعاونی رکن دوم اقتصاد ایران و محور تکامل و تحولات اقتصادی ایران را شامل می‌شود، این درحالی است که به‌جهت سیاستگذاری‌های غلط و مفرط دولتی تا به امروز این بخش اقتصادی در حداقل بضاعت‌های مدیریتی و اجرایی نگه داشته شده و اهم تدابیر و تمهیدات، طرح‌های توسعه‌یی و دستاوردهای بخش یا در دیگر بخش‌ها خلاصه شده یا به‌جهت بداخلاقی مدیران و متولیان اجرایی عملا مغفول مانده‌اند.

اینکه گره کور تعاون به انگشت تدبیر باز شود یا به دندان، دغدغه بخش نیست بلکه مشکل امروز بخش، نگاه کارشناسانه، به اصطلاح اساتید صاحب تریبون و کرسی به مقوله تعاون در ایران است که فارغ از تمام تحولات قانونی نظیر قانون اصل44 مبتنی بر الزام قطعی دولت در واگذاری امور اجرایی و مدیریتی به مردم، برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌یی کشور و تغییر رویکرد جهانی در قبال نظام اقتصادی کاپیتالیستی یا سرمایه‌داری و نظام اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر نظام اسلامی، اظهار فضل کرده و نقطه‌نظرات شخصی خود را به جامعه اشاعه می‌دهد.

اساسا در گذری پیرامون نگاه اساتید دانشگاه علامه به مقوله اقتصاد، همواره توأم با نگاه کاپیتالیستی یا مارکسیستی به مقوله اقتصاد در ایران بوده است درحالی که در نظام اسلامی ایران اساسا هستی در هستی مادی خلاصه نمی‌شود و معنویت و ارزش‌های انسانی ارجح بر تمام ارزش‌‌های دنیوی و مادی است لذا به‌عنوان یک تعاونگر در صیانت از ارزش‌ها و اهداف کلان بخش تعاون و تعاونگران تمام‌قد نظریه یادداشت منتشره به نقل از یکی از اساتید دانشگاه علامه را رد و از وی تقاضا می‌کنم سر از شمارش‌ها و کتاب‌ها برداشته و کمی به‌روزتر به مباحث و تحولات پیرامون خود نظر بیندازد چراکه اینجا ایران است و نظام سرمایه‌داری در ایران هیچ جایگاه و شأن و مرتبه‌یی در قیاس با اقتصاد اسلامی ندارد اگرچه به اجبار ملزم به تبعیت از این سیستم اقتصادی در اقتصاد بیمار ایران هستیم که قطع به یقین ناشی از رهنمودهای نظری اساتیدی از این دست است.

در نظام اقتصادی ایران تا به امروز و طی تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب هم نظام اقتصاد دولتی و هم نظام اقتصاد خصوصی (اقتصاد مختلط) تجربه شده است اما خروجی این فرآیند امروز ما و حتی بسیاری از کشورهای تابع نظام سرمایه‌داری را به جایی رسانده که تمام اقتصاددانان و تحلیلگران بنام اقتصاد در سطوح عالی و جهانی معترف به ناکارآمدی نظام‌های اقتصادی موجود جهان هستند و بر نظام اقتصاد مردمی (تعاونی) صحه می‌گذارند که البته تغییر ماهیت اقتصاد در کشورهای توسعه یافته یا رو به توسعه در قیاس با ایران از سرمایه‌داری و ... به تعاونی به‌مراتب سریع‌تر، مشهودتر و عینی‌تر است. پایش دستاوردهای بنگاه‌های تعاونی در نظام بانکداری، کشاورزی، خدماتی و دیگر گرایش‌های تخصصی حتی در کشورهای توسعه یافته نظیر هلند، آمریکا، مالزی و... حاکی از پذیرش نظام اقتصاد مردمی (تعاونی) به جای نظام اقتصاد سرمایه‌داری و شخص‌محور یا دولت‌محور است.

مشکل اقتصاد تعاون در ایران ناشی از نگاه دولتی یا خصوصی به مقوله تعاون و استفاده ابزاری از مقوله تعاون در جهت پیشبرد اهداف جناحی، تشکیلاتی، حزبی و... است.

خوشبختانه حسب درایت و نکته‌سنجی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبتنی بر قوانین مصوب در حمایت از مشارکت مردم در امور مدیریتی و اجرایی کشور در سطوح کلان و عالی، امروز تعاون در نوک پیکان تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد که قطع به یقین نقش بسزایی در تحولات سیاسی آتی خواهد داشت.

مقام معظم رهبری طی تمام سال‌های اخیر با مناسبت و بی‌مناسبت بر احراز و احیای هویت و تثبیت جایگاه تعاون در نظام اقتصادی ایران تاکید و خواستار پیشبرد اهداف متعالی نظام در قالب توسعه بخش تعاون منجر به گسترش و بسط عدالت اجتماعی حسب موازین اسلام بوده‌اند که البته در پایش دلایل عدم اهتمام و همیّت مدیران اجرایی و تصمیم‌ساز کشور در حمایت از تعاون و بداخلاقی مدیران با تعاونگران ابهاماتی بروز می‌کند که پشت‌پرده آن به خطر افتادن منافع گروه حداقلی برخوردار از انتفاع‌های کلان اقتصادی ناشی از پویایی اقتصاد مردمی (تعاونی) است.

اینکه منابع دروس مرتبط با مقوله تعاون در مجامع و محافل آموزش پایه تا عالی حذف شده است، آیا جای سوال و تأمل ندارد؟ یا به‌عبارتی در پایش از تحولات فرهنگی و اخلاقی اجتماع و بروز فاصله طبقاتی در جامعه، خلأ موجود را چگونه می‌توان مطرح و برای آن چاره‌جویی کرد؟ حقیقت امر این است که در جنگ نابرابر فرهنگی در مقابل چشم اساتید به ظاهر روشنفکر امروز جامعه ایرانی به سمتی می‌رود که انزوا و تک‌روی‌ها محور تحولات اخلاقی و اجتماعی بین خانوارهای ایرانی قرار گرفته که ریشه در باور و بسط روحیات فرهنگ‌های وارداتی دارد.

وقتی به‌جای فرهنگ تعاون شورمحور به عقل فردی بسنده و تکیه می‌شود اساسا سنت‌های اصیل ایرانی مورد هدف و هجمه قرار گرفته و نابود می‌شود. بله؛ تعاون دیرزمانی است که در ایران مسیر افول را طی می‌کند اما به شام آخر نرسیده و نزدیک نیست چراکه حسب درایت و نیک‌اندیشی مقام عظمای ولایت خوشبختانه تعاون این روزها روی ریل توسعه تعالی قرار گرفته و مسیر رشد را طی می‌کند.

جهت استحضار کسانی که هنوز تعاون را جزوات حذف شده از دروس تلقی می‌کنند، به‌زودی تحولات جدی در حوزه‌های IT، دستاوردهای شاخص در حوزه هوافضا، امور بانکی و تضامنی، بازارهای بزرگ عرضه در سطوح ملی و بین‌المللی، بزرگ‌ترین بازار مجازی کشور، دستاوردهای حائزاهمیت در حوزه‌های کشاورزی و دامی و فعالیت‌های نمایشگاهی و آموزشی و ترویجی در سطوح عالی و جهانی و... با محوریت بنگاه‌های تعاون و رویکرد شکست انحصارها و استبداد داخلی را شاهد خواهد بود که پیشنهاد می‌شود برای قرار گرفتن در جریان تحولات پیرامون حتما در مجامع و محافل مرتبط حضور داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر