خرید 8 میلیون تن گندم پیش‌بینی می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۸۵

ایرنا

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم در کشور تاکنون به حدود 6.9میلیون تن رسیده درحالی که تا پایان فصل خرید سال گذشته در مجموع حدود 6.7 میلیون تن گندم توسط کشاورزان تحویل مراکز خرید شده بود.

علی قنبری افزود: تاکنون 6 میلیون و 883هزار تن گندم از گندمکاران در سراسر کشور خریداری شده و عملیات خرید در بیشتر نقاط کشور به جز استان‌های جنوبی ادامه دارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود خرید 8میلیون تنی ابتدای سال محقق شود. در پایان فصل خرید سال گذشته حدود 6.7میلیون تن گندم خریداری شد که درحال حاضر با این مقدار خرید شاهد افزایش بیش از 200هزار تن هستیم. تعداد مراکز خرید مستقر در سراسر کشور را یک‌هزار و 112مرکز است. کشاورزان گندم‌ها را در قالب بیش از یک میلیون و 93هزار محموله به این مراکز تحویل داده‌اند. معاون وزیر جهادکشاورزی ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده را حدود 8هزار میلیارد تومان اعلام و بر سرعت عمل مراجع ذی‌ربط به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در زمینه تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز خرید تضمینی برای پرداخت به‌ روز دسترنج کشاورزان تاکید کرد. از مبلغ 8هزار میلیارد تومان بهای گندم خریداری شده تاکنون 5هزار و 900میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و امیدواریم بانک ملت نسبت به پرداخت بقیه سهم خود از تسهیلات مربوطه سریع‌تر اقدام کند تا رضایت گندمکاران کشور جلب شود. بیشترین خرید مربوط به استان‌های خوزستان با خرید بیش از 962هزارتن، گلستان 888هزار تن و فارس 730هزار تن بوده است. قنبری رشد چشمگیر خرید گندم در برخی از استان‌ها را دلیل افزایش میزان خرید در سال جاری دانست و افزود: امسال در استان گلستان شاهد افزایش حدود 280هزار تنی خرید گندم بوده‌ایم درحالی که سال گذشته و در پایان فصل، مراکز خرید این استان 406هزار تن خریداری کرده بودند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، استان اردبیل را یکی دیگر از استان‌هایی اعلام کرد که خرید تضمینی گندم در آن نسبت به سال گذشته 200هزار تن افزایش یافته و به بیش از دو برابر کل خرید سال قبل رسیده است.

قنبری در باره رشد خرید گندم در سایر استان‌ها گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون نسبت به کل خرید سال گذشته اصفهان با خرید 150هزار تن گندم رشد 3برابری را تجربه کرده و البرز 30هزار تن، تهران 36هزار تن، خراسان رضوی 135هزار تن و در مازندران 80هزار تن افزایش خرید داشته‌ایم. وزن خالص گندم‌های خریداری شده با کسر میزان افت مفید و غیرمفید و سن‌زدگی گندم‌ها در سال جاری حدود 6 میلیون و 700هزار تن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر