رشد تعاون همگام با اقتصاد ایران

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۹۲

گروه تعاون |پریسا هاشمی|

بالاخره بعد از 12سال توافق انجام شد و نشست‌های پی‌درپی به نتیجه رسید. طبق این توافق قرار است تحریم‌ها برداشته ‌شود تا اقتصاد کشور از تنگنا بیرون آمده و نفس بکشد. بازارهای خارجی دوباره آغوش خود را برای محصولات ایران باز خواهند کرد. سرمایه‌گذاران بسیاری هم برای حضور در کشور آماده‌باش هستند. شمارش ثانیه‌ها برای آنها هم به پایان رسید و می‌توانند به ایران بیایند و سرمایه خود را با خیال راحت به اقتصاد کشور بسپارند. در این میان تمام شادی‌هایی که وجود دارد، فرصت‌های بسیاری برای تعاونی‌ها به وجود خواهد آمد. تعاونی‌هایی که در زمان تحریم توانستند خود را ثابت کرده و در صادرات خود را اثبات کنند و بازارهای جهانی را به چنگ آورند، به دور از تحریم، به خوبی از فرصت‌ها استفاده خواهند کرد.

رییس اتاق تعاون ایران در ابتدا موفقیت دستیابی به توافق را به مردم بزرگوار و شریف ایران تبریک گفته و می‌گوید: این مردم بودند که با پایمردی خود و تحمل سختی و مشقات تحریم ایستادند و الحمدلله تیم مذاکره‌کننده ایرانی توانستند با رعایت تمام جوانب و خطوط ترسیم شده و رهنمودهای مقام معظم رهبری به نحو مطلوبی ماموریت خود را به نتیجه برسانند و تلاش رییس‌جمهور و دولت هم به نتیجه رسید. امیدواریم سرآغاز فصل جدیدی برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشد. دستیابی به توافق و آغاز رفع تحریم‌های ظالمانه را به ملت، رهبر معظم انقلاب، دولت و تیم مذاکره‌کننده تبریک می‌گویم.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با تعادل مورد فرصت‌هایی که نصیب بخش تعاون خواهد شد، می‌گوید: قطعا این توافق نه تنها برای بخش تعاون بلکه برای اقتصاد کل کشور فرصت‌های مغتنمی را ایجاد خواهد کرد. البته من معتقدم که نباید فکر کنیم که این توافق ثروت بادآورده‌یی را دراختیار کشور قرار می‌دهد و بی‌حساب و کتاب آن را خرج کنیم. تحریم‌ها فرصت خوبی بود که بتوانیم پایه‌ها و اساس اقتصاد مقاومتی را بنا کنیم. بنابراین در شرایط بعد از تحریم باید پول‌هایی که سال‌هاست در خارج از کشور مانده را به زیرساخت‌های کشور اختصاص دهیم و نباید در امور جاری کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه قطعا اقتصاد کشور رونق پیدا می‌کند، می‌افزاید: تعاون هم باتوجه به ظرفیت عظیمی که دارد می‌تواند در جهت رونق اقتصاد کشور فعالیت کرده و با سیاست‌گذاران کشور همگام شوند. این فرصت باید تبدیل به توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی شود.

عبداللهی در توصیف شرایط تحریم می‌گوید: طبیعی بود که در شرایط تحریم بخشی از فعالیت شرکت‌ها کاهش پیدا کند و بعضا هم غیرفعال شدند. امیدواریم با رفع تحریم‌ها در ماه‌های آینده و ایجاد رونق اقتصادی این شرکت‌ها دوباره به گردونه کار و فعالیت خود بازگردند. این فعالیت‌ها به‌دلیل شرایط تحریم نقض شده بود بعد از توافق‌ها امیدواریم شرکت‌هایی که فعالیت‌شان کاهش یا متوقف شده بود، کار خود را از سر بگیرند. باتوجه به اینکه شرکت‌های تعاونی خوشبختانه هیچ کدام مورد تحریم واقع نشدند و از فرصت‌های خود حداکثر بهره را بردند، کما اینکه در سال گذشته و سال قبل آن صادرات بخش تعاون رشد قابل‌توجهی داشته است. حتما در شرایط بعد از تحریم که تعاملات اقتصادی افزایش و فضای کار گسترش پیدا خواهد این روند سرعت بیشتری خواهد داشت. تعاونی‌ها این را نشان داده‌اند که این قابلیت و توانمندی را دارند که در شرایط سخت فعالیت خود را ارتقا دهند. قطعا این روند ادامه خواهد داشت.

رییس اتاق تعاون ایران بااشاره به اینکه دو روز پیش جلسه‌یی با دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس داشتیم، می‌افزاید: علی لاریجانی روی بحث توسعه صادرات بخش تعاون تاکید داشتند و یکی از ظرفیت‌های بخش تعاون را صادرات آن برشمردند. ان‌شاءالله بخش تعاون هم در شرایط بعد از تحریم نشان خواهد داد که به‌عنوان یک بازوی مطمئن در اقتصاد کشور به‌ویژه در صادرات نقش‌آفرینی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد که خیز مردم برای بازارهای خارجی را کم کنیم، می‌گوید: در بخش تعاون به‌دنبال آن هستیم که نهضت مصرف تولیدات داخلی را از بالقوه به بالفعل در بیاوریم. مسلم است کسانی که در واردات محصولات خارجی فعالیت می‌کنند امیدوارند که در آینده نزدیک بتوانند کالاهای بیشتری را وارد کشور کنند که قطعا این روند مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های انتخابی دولت است.

عبداللهی بااشاره به اینکه به لحاظ اینکه ما زیرساخت‌های خوبی در کشور داریم، تاکید می‌کند: زیرساخت‌هایی که در انواع کالاها مانند کالاهای صنعتی، مصرفی، موادغذایی، محصولات کشاورزی و... داشتیم. در این موضع باید فرهنگسازی شود تا مردم برای مصرف محصولات داخلی تشویق شوند. این سال‌های تحریم به ما نشان داد که باید متکی به محصولات داخلی باشیم. در واقع نمی‌توان تمام زندگی کشور را بر مبنای محصولات خارجی پایه بگذاریم. تعاونی‌های تولید باید تلاش خود را در ارتقای کیفیت به کار برند تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند. بخش‌های توزیع کشور هم باید در سیاست‌های‌شان این اولویت را داشته باشند که محصولات داخلی را توزیع کنند. تولیدکنندگان باید خود را آماده کنند تا با کالاهای خارجی (از نظر کمیت و کیفیت) رقابت خوبی داشته باشند. مردم کشور هم باید بدانند که مصرف تولیدات داخلی کمک به اقتصاد کشور است و هر گونه امتناع از آن کمک به کشورهای رقیب و ضربه به اقتصاد کشورمان است. همه باید به این اعتقاد پیدا کنند که به‌عنوان یک ایرانی موظف هستند از کالاهای ایرانی صحبت کنند. حتی برای مصرف کالاهای ایرانی مشوق خواهیم گذاشت.

اتفاقات گذشته را تجربه نکنیم

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت‌وگویی با «تعادل» می‌گوید: طبیعتا لغو تحریم و اتفاقاتی که به نتیجه مذاکرات 1+5 برای ما حاصل خواهد شد این است که شرایط ذهنی و عینی مردم برای پرداخت به کار و کوشش اقتصادی مساعد خواهد شد. امیدواری به مسائل اقتصادی، تعامل با کشورهای دیگر، تسهیل صادرات و واردات برای تولیدکنندگان، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد امیدواری برای سرمایه‌های جدید و ایجاد فضای مثبت برای حضور موثر واحدها برای اهدای تسهیلات مجموعا دست به دست هم می‌دهد تا چرخه اقتصادی راحت‌تر به گردش درآید. اقداماتی که دولت با آزاد شدن یک نوع انرژی از مسائل خارجی می‌تواند در ایجاد فضا و محیط کسب‌وکار در عرصه اقتصادی فراهم کند تا هر سرمایه‌گذاری هم در بخش خصوصی و هم بخش تعاونی بهتر بتواند کار و تلاش کند.

حمید کلانتری بااشاره به اینکه نکته قابل توجه این است که، قرار نیست مسائل اقتصادی بیرون از ایران حل شود، می‌افزاید: شرایط فراهم می‌شود و با این فراهم آوری نیروهایی که در قالب تعاونی‌ها با هدف ارائه خدمت یا تولید محصول مناسب برای جامعه در تلاش هستند باید بدانند که این تلاش‌شان مطمئنا به ثمر می‌رسد، فعالیت‌شان اثربخش است، برای تولید موانع کمتری را پیش رو خواهند داشت، هزینه‌های کمتری را برای تولید پرداخت کنند، امکان دسترسی به بازارها سهل‌تر است و شرایط اداری، اجرایی، قانونی، اقتصادی و بین‌المللی برای فعالیت اقتصادی مساعد می‌شود.

وی با بیان اینکه اصل موضوع فعالیت اقتصادی به عهده خود تعاونی‌هاست، تاکید می‌کند: در این بین تعاونی‌هایی موفق‌تر هستند که با تدبیر و هوشیاری بیشتر برنامه‌ریزی کنند تا از فرصت و زمینه‌هایی که فراهم می‌شود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند. هر تعاونی که برنامه روشن‌تری داشته باشد و پیگیری‌های جدی‌تری در تحقق برنامه‌هایش دنبال کند، قطعا می‌تواند از فضای مناسبی که فراهم شده دستاورد بیشتری را نصیب خود، شرکا و اعضایش کند.

حمید کلانتری با بیان اینکه باید تفکر اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی و با سختی عمل ادامه و گسترش دهیم، می‌گوید: اقتصادی مقاومتی است که متکی به توانمندی تولیدکنندگان و اعتمادبه نفس باشد و به گونه‌یی باشد که ما را به اقتصاد پایدار برساند. رفتارهای کوتاه‌مدت، فعالیت‌های موقت و غیراصولی را تبدیل به فعالیت‌های برنامه‌ریزی بلندمدت کنیم و شاخصه‌هایی همچون پیش‌بینی همه عوامل موثر در تولید، اتخاذ تدابیر مناسب، استفاده از مشارکت همه عوامل دست‌اندرکار، هوشیاری، خوشفکری و نوآوری دنبال شود.

به گفته معاون تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نتایج مناسب و ارزشمند توفیق در مذاکرات هسته‌یی، بهره و فرصت خوبی برای تعاونی‌ها باشد. در آینده‌یی نزدیک فضا برای حرکت به سوی رونق اقتصادی باز می‌شود. به شرط آنکه درست، سنجیده و حساب شده عمل کنیم. فکر نکنیم ارزی و درآمد بادآورده‌یی وارد کشور می‌شود و هر جور که می‌خواهیم آن را خرج کنیم. باید با کمال هوشیاری تدابیری را در پیش بگیریم تا اتفاقاتی که در سال‌های گذشته براساس بی‌تدبیری رخ داد تکرار نشود.

وی در پاسخ به این سوال که مردم برای استفاده از محصولات خارجی خیز برداشته‌اند، تعاونی‌ها برای آنکه بازار داخلی را از دست ندهند، چه اقدامی کنند؟ می‌گوید: این نکته مهمی است که از سه جنبه باید به آن نگاه کرد؛ اول اینکه مردم باید توجه کنند همان‌طور که کشورمان توانست یکی از مهم‌ترین معضلات جهانی، بین‌المللی و تحریم تاریخی را با یک تلاش همه‌جانبه، همکاری و روح جمعی را حل کند اگر این روحیه به صورت فرهنگ درآید، به‌عنوان فرهنگ تلاش کار، سازندگی و تولید بر خیلی از کشورهایی که علاقه‌مند هستیم از آنها کالا وارد کنیم، پیشی بگیریم و دیگر با حسرت نگاه نخواهیم کرد. وقتی می‌بینیم تیم مذاکره با 6گروه توانمند با پشتوانه قوی دیپلماسی، صنعتی و اقتصادی مذاکره می‌کند و منافع ملت را تامین می‌کند و این مذاکره را یک به 6، با نتیجه برد- برد به پایان می‌رساند، همین روحیه را اگر به عرصه اقتصاد و تولید وارد کنیم هیچ نیازی به خارج نداریم. مردم کشورهایی که باعث حسرت ما شده‌اند، در مصرف از تولید‌کننده حمایت کردند. مردم باید با تولیدات داخلی همراه شوند و از کالاهایی که شاید قیمت پایین‌تری داشته باشند استفاده نکنند. مصرف تولیدات داخلی باید تبدیل به فرهنگ شود.

حمید کلانتری در ادامه با توضیح جنبه دوم فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی تاکید می‌کند: طرف دوم دولت است که باید تمهیداتی را فراهم کند که هزینه‌های تولید و هزینه‌های منابع مالی کاهش پیدا کند و خود به خود کالای نهایی به سمت ارزان‌تر شدن سوق پیدا کند. ضمن آنکه مشوق‌هایی هم درنظر بگیرند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جنبه سوم خود تولید‌کنندگان هستند که علاقه‌مندند تولیدات‌شان به فروش برود، می‌افزاید: تولیدکنندگان باید با بهره‌وری بهتر و ارتقای کیفیت تولید قیمت تولید را پایین آورده و جذابیت خرید محصول را با شاخصه کیفیت بالا ببرند. اگر این سه جریان مردم، دولت و تولید‌کننده همه به فکر تولید ملی باشند و به تاکیدات مقام معظم رهبری توجه شود، می‌توانیم در این عرصه سربلند بیرون بیاییم.

بسیاری از کالاهای داخلی مانند موادغذایی تا لوازم خانگی، پوشاک و... از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردارند. فکر می‌کنم که ضعف فرهنگی است که دنبال برند و مارک می‌رویم. این توهمی است که در بین بخشی از جامعه ما شکل گرفته است. باید این مسائل را کنار بگذایم تا کشور مقتدری در اقتصاد داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر