رخداد

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۲۷

صدور 1/1میلیارد دلار کالا توسط تعاونی‌ها

مهر| سیدحمید کلانتری گفت: تعاونی‌ها با داشتن نقش موثر در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌توانند در تمامی عرصه‌ها به شکوفایی اقتصاد ملی کمک کنند. معاون وزیر کار افزود: تعاونی‌های تولیدی کشور سال گذشته یک‌میلیارد و۱۰۰میلیون دلار کالا صادر کردند. وی اظهار داشت: درحال حاضر ۴۰۰تعاونی دانش‌بنیان درکشور فعال است که اعضای آن افراد دانشگاهی و نخبگان هستند. کلانتری بر لزوم تقویت مدیریت تعاونی‌ها و منسجم شدن اعضای تعاونی‌ها برای رسیدن به اهداف تولید تعاون در سایه توجه به آموزش تاکید کرد و افزود: همکاری، همدلی و داشتن اعتماد به توانایی‌ها می‌تواند به شکوفایی در عرصه تولید و اشتغال پایدار کمک کند. این مقام مسوول در وزارت کار به نقش و جایگاه تعاونی‌ها در جذب تسهیلات و شتاب‌بخشی فرآیند تولید اشاره کرد و گفت: آموزش مستمر اعضای تعاونی‌ها به دانش، رویکرد مدیریت علمی و فعالیت اقتصادی آنها کمک خواهد کرد. کلانتری به توجه دولت تدبیر و امید در توسعه بخش تعاون اشاره کرد و بیان داشت: تعاونی‌های تولیدی برندسازی و حضور تعاونی‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی را برای ایجاد فضای رقابتی و کیفی‌ بخشی تولید و از طرفی بازاریابی در برنامه خود قرار دهند.


بودجه حمایت مالی از طرح‌های علمی نخبگان

تسنیم| رضا میرانی قائم‌مقام اداره کل تعاون خوزستان اظهار داشت: بودجه طرح حمایت مالی از مخترعان و نخبگان استان خوزستان تاکنون پرداخت نشده است. وی با اشاره به مصوبات شورای‌عالی پول و اعتبار گفت: منابع تسهیلات پرداختی به نخبگان باید از بانک‌ها و منابع داخلی استان باشد و به همین دلیل شرایط ویژه‌یی برای اعطای تسهیلات به نخبگان به وجود نیامده است. مرکز رشد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و جشنواره خوارزمی مراکز حمایت از نخبگان در استان هستند. البته از نظر کشوری بنیاد نخبگان متولی مستقیم حمایت از نخبگان است که زیرنظر رییس‌جمهور فعالیت می‌کند. بنیاد نخبگان استان خوزستان مجری طرح‌های حمایتی است و دستورات و نحوه حمایت باید از طرف بنیاد نخبگان کشور به ما ابلاغ شود. طرح‌های حمایتی ما تاکنون از نوع سخت‌افزاری بوده و تا امروز طرح حمایت مالی از طرح‌های نخبگان خوزستانی اجرا نشده است. نخبگان با حضور در کمیته‌های فنی مرکز رشد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و جشنواره خوارزمی درخواست حمایت کنند و در صورت قبولی طرح توسط داوران تسهیلاتی مانند مکان و وسایل مورد نیاز برای اختراع آن وسیله در اختیار نخبگان قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام مدیرکل تعاون، کارورفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد:طرح‌های حمایتی ما تاکنون از نوع سخت‌افزاری بوده یعنی طرح حمایت مالی از طرح نخبگان و مخترعان را در دستور کار تا به امروز نداشتیم. نخبگان با حضور در کمیته فنی این سازمان‌ها درخواست حمایت می‌کنند و با ارایه دفاعیه خود، به دفاع می‌پردازد که در صورت قبولی از طرف داوران تسهیلاتی چون در اختیار گذاشتن مکان و وسایل مربوط به اختراع فرد در اختیار وی گذاشته می‌شود.

میرانی تصریح کرد: اکنون در بحث اشتغالزایی در استان هم بودجه‌یی از سوی دولت در نظر گرفته نشده که امیدواریم دولتمردان به این امر خطیر و مهم نیز توجه ویژه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر