تشکیل ستادهای عالی تعاون در استان‌ها

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۳۷


معاون وزیر کار با بیان اینکه ستادهای عالی تعاون در استان‌ها به ریاست استانداران تشکیل می‌شود، گفت: تعداد اعضای تعاونی‌ها جدا از سهام عدالت به ۱۴میلیون نفر رسیده است.

به گزارش مهر، سیدحمید کلانتری گفت: بزرگ‌ترین ثروت بخش تعاون، شبکه بزرگ تعاونی‌هاست که با جامع‌نگری نسبت به ظرفیت آنها، تعاملات از سطح هیات‌مدیره‌ها و مدیران عامل به تعاونی‌های هم‌صنف ارتقا خواهد یافت.

معاون وزیر کار با تاکید بر باور تعاونی‌ها به‌عنوان قدرت بزرگ اقتصادی ادامه داد: نزدیک به ۱۴میلیون نفر به غیر از اعضای تعاونی‌های سهام عدالت، عضو تعاونی‌های کشور هستند. به گفته وی، هم‌اکنون تعداد اعضای تعاونی‌های کشور با مجموعه سهام عدالت به ۵۰میلیون نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: 5.5میلیون نفر درکشور عضو تعاونی‌های مصرف هستند که اگر روی تبلیغات و فروش تولیدات این بخش کار شود، بازار خوبی را خواهند داشت. باید به سمتی حرکت کنیم که اولویت خرید تمام کالاهای وزارتخانه و سازمان‌های وابسته از تعاونی‌ها باشد.

کلانتری با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید مالیات بر ارزش‌افزوده تعاونی‌هایی که فعالیت براساس مقررات دارند را یکسان‌سازی کند، یادآور شد: سازمان مالیاتی طبق قانون ۲۵درصد به تمام تعاونی‌ها تخفیف مالیاتی می‌دهد که برای بخش‌های خصوصی دیگر، این قانون وجود ندارد.

معاون وزیر کار اظهار امیدواری کرد: جوایز صادراتی دولت افزایش یابد و تعاونی‌های مرزنشینان نیز مشمول قانون معافیت مالیات شوند. وی گفت: طرحی به‌نام تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهری در دست اجرا بوده که با عضویت نیم درصد از جمعیت شهرستان، این تعاونی‌ها می‌توانند تشکیل شوند. این تعاونی‌ها با عضویت افراد قابل اعتماد، توانمند و کارآمد تشکیل و پروژه‌های بزرگ را اجرا خواهند کرد و زمانی موفق هستند که وارد مباحث سیاسی نشوند. اولویت برنامه‌های امسال این معاونت، تقویت ارکان تعاونی‌ها برای بهینه کردن عملکرد آنها بوده و همچنین ستاد عالی تعاونی به ریاست استانداران و دبیری اداره کل تعاون، کار و رفاه در استان‌ها تشکیل خواهد شد که دستگاه‌های مرتبط با تعاونی‌ها مشکلات این بخش را با هماهنگی یکدیگر مرتفع خواهند کرد. 7 راهبرد اساسی شامل بازاریابی، فرهنگ‌سازی، برندسازی، نظارت، تامین منابع مالی، مشوق‌ها و همکاری دستگاه‌ها نیز در برنامه‌های اولویت‌دار امسال قرار دارد که رعایت آنها در این بخش تحول‌آفرین خواهد بود. معاون وزیر کار بیان داشت: ۸۰سال از ثبت نخستین تعاونی در کشور می‌گذرد و لازم است فرصتی برای مرور فرازونشیب‌های این بخش فراهم شود تا نگاه به تعاونی‌ها و تعاون اصلاح شود. وی با تاکید بر بهبود نگاه کنونی به تعاونی‌ها ادامه داد: تعاونی یعنی صرفه‌جویی و افزایش مقیاس کاری و ساماندهی واحدهای خُرد و کوچک که با این نگاه به همراه کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت رقابت آنها، زمینه رقابت قوی با بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر