حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۷

توسعه پایدار با گسترش تعاونی‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبریک سال نو به تعاونگران سراسر کشور گفت: امید می‌رود تعاونی‌ها در سالی که مقام معظم رهبری مدظله‌العالی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت خوانده‌اند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی و اجتماعی باشند.

دکترعلی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی سال جدید را به تعاونگران سراسر کشور تبریک گفت.

وی در این پیام گفت: تعاونگران عزیز و بزرگوار (مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره اتحادیه‌های سراسری، اتحادیه‌های استانی و شهرستانی، تعاونی‌ها و اعضای اتاق تعاون استان‌ها و اتاق تعاون ایران، کلیه بازرسان و اعضای محترم تعاونی‌ها)، آمدن بهار و تحول در طبیعت، انگیزه‌یی برای همنوایی با طبیعت شکوفا و تلاش و پویایی بیشتر است. از این‌رو باید سالی که نام زیبای فاطمه زهرا(س) نیز زینت‌بخش آغازین روزهای آن بوده است، سال نو را خدمت تلاشگران و پویشگران تبریک و تهنیت گفت.

در چنین سالی باید زمینه‌ساز تغییر، تحول و بهبود در اندیشه، اخلاق، رفتار و روابط با دیگران بود و شایسته است بخش مهمی از این تحول و بهبود در بخش تعاون حادث شود. امید می‌رود تعاونی‌ها در سالی که مقام معظم رهبری مدظله‌العالی سال همدلی و همزبانی دولت و ملت خوانده‌اند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی و اجتماعی باشند و در خلق ثروت، ایجاد اشتغال، رشد تولید و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به توسعه‌یی پایدار نقش مهمی ایفا کنند. امیدوارم سال1394 زمانی برای حرکت همه اعضای خانواده بزرگ تعاون در سراسر کشور به سوی موفقیت‌های تحول‌آفرین در بخش تعاونی کشور باشد.


جایگزینی 140هزار تاکسی فرسوده

با تاکسی گازسوز

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شورای اقتصاد در جلسه مورخ 25اسفند1393درخصوص جایگزینی 140هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا را به استناد جزء یکم بند«ق» تبصره(2) قانون بودجه سال1393 کل کشور مورد بررسی و توجیه فنی- اقتصادی و زیست‌محیطی و همچنین سقف تعهد دولت، زمان‌بندی اجرا و بازپرداخت و انجام سرمایه‌گذاری طرح مذکور را در سقف 635میلیون دلار مورد تصویب قرار داد.

علیرضا ناطقی با اعلام این خبر افزود: براساس آمار سامانه جامع آمارهای ثبتی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر حدود 320 تعاونی تاکسیرانی با تعدادی حدود 60هزار نفر عضو در کشور در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم شریف هستند و تعاونی‌های تاکسیرانی، آمادگی بهره‌مندی از مصوبه مذکور در ارتباط با جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های تمام گازسوز را در سطح کشور دارا هستند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی با اشاره به برخی از موارد قابل رعایت در مصوبه فوق به‌شرح زیر، ادامه داد: تاکسی‌های جایگزین از نوع پایه گازسوز و با پیمایش حداقل 350کیلومتر با هربار سوختگیری بوده و با اولویت سازنده داخلی تامین می‌شود و شرکت‌های تولید‌کننده تاکسی موظفند به مدت سه‌سال نسبت به ضمانت محصول اقدام و به‌مدت 10سال خدمات پس از فروش ارایه کنند.

وی مشخصات فنی خودرو جایگزین را با موتور پایه گازسوز، مخازن و سیستم سوخت‌رسانی مطابق فناوری روز و طبق ضوابط و معیارهای فنی مورد تایید بالاترین مقام دستگاه اجرایی (وزارت نفت) و مشخصات عمومی خودرو تاکسی جایگزین را مطابق مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خواند و ادامه داد کلیه تاکسی‌ها باید مجهز به سیستم موقعیت‌یاب مکانی GPS باشند و با رعایت استاندارد آلایندگی حداقل یورو4 تولید شوند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش کلیدی اتحادیه شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی کشور در کمک به تحقق این امر گفت: شهرداری‌ها/ اتحادیه تاکسیرانی شهری/ اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور (متقاضی) طرف قرارداد با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موظفند با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذار مجری یا تامین‌کننده تاکسی اقدام کنند. متن نمونه قرارداد بین متقاضی با سرمایه‌گذار مجری طرح یا تامین‌کننده تاکسی برای اجرای مصوبه مذکور، باید به تایید وزارت نفت برسد. مبنای پرداخت سالانه به متقاضی طرف قرارداد به‌ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش برای تاکسی‌های پایه گازسوز 1/1سنت دلار (معادل یارانه 57سی‌سی بنزین در داخل کشور و برای تاکسی‌های ون پایه گازسوز معادل 55/1سنت دلار (معادل یارانه 78سی‌سی بنزین در داخل کشور) در سقف مقرر مصوب شده است. مبلغ پرداختی به‌ازای جایگزینی هر دستگاه تاکسی گازسوز با تاکسی فرسوده طی 5سال برای تاکسی‌های پایه گازسوز تا سقف معادل 3780دلار (یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) و طی 7سال برای تاکسی‌های ون معادل 7810دلار (یا معادل ریالی ریالی آن به نرخ رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) انجام می‌شود.

در پایان علیرضا ناطقی ضمن ابراز خرسندی به‌دلیل نوسازی بخشی از ناوگان تعاونی‌های تاکسیرانی کشور با اجرای مصوبه فوق ادامه داد: در اجرای این مصوبه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور مصوب 1/5/93 مجلس شورای اسلامی الزامی بوده و وزارت نفت مکلف است گزارش عملکرد طرح را در مقاطع شش‌ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کند.


بخش تعاون مستلزم ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است

ایلنا تحقق سهم 25درصدی بخش تعاون با توجه به برنامه پنجم توسعه مستلزم بسترسازی مناسب است.

ابراهیم تهرانی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی مصرف محلی در رابطه با بخش تعاون و سهم اندک این بخش در اقتصاد کشور، اظهار کرد: متاسفانه نگاه خوشایندی به بخش تعاون در کشور وجود ندارد و اغلب به‌عنوان نمادی حمایت‌گیرنده به آن نگاه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در رابطه با بخش تعاون در کشور ایجاد نشده است، افزود: عدم فرهنگ‌سازی در بخش تعاون از مشکلات دیگر این بخش اقتصادی است؛ به‌طوری که شاید اغلب مردم هیچ شناخت یا تعریفی از تعاون در کشور ندارند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی مصرف محلی، اظهار کرد: بخش تعاون در کشور مغفول مانده است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم حمایت از این بخش در راستای فرآیند تعمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور است.


دیدار هیات رییسه اتاق تعاون ایران با اتحادیه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، این دید و بازدید در محل اتاق تعاون ایران و در راستای گسترش همدلی و وفاق بین اعضای هیات رییسه اتاق تعاون و روسای اتحادیه‌ها برگزار شد. در این مراسم بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران فرارسیدن سال جدید را به همه تبریک گفت و هیات رییسه و روسای اتحادیه‌ها به تبادل نظرات خود در خصوص موضوعات روز و مسایل مربوط به تعاونی‌ها پرداختند. همچنین طی مراسمی دیگر رییس اتاق تعاون ایران به همراه ماشاء‌الله عظیمی دبیرکل و محمدحسین کلاتهایی معاون امور پشتیبانی اتاق با کارمندان اتاق تعاون دیدار کردند و فرا رسیدن سال جدید را تبریک و برای همه آرزوی توفیق کردند.

نیاز حمایت‌های بیشتر دولت از تعاونی‌ها

اسمعلی اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نام‌گذاری امسال به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» چه انتظاری از بخش تعاون دارید، گفت: با در نظرگرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری تمام ارگان‌ها ازجمله بخش تعاون باید یکدل و یکصدا با یکدیگر همکاری کنند دولت با ملت و ملت با دولت همکاری داشته باشد. وی بر جلب حمایت‌ها از سوی دولت برای تشکل‌های تعاونی تاکید کرد. اسماعیلی بیان داشت: انتظار داریم بخش تعاون با تخصیص اعتبارات در سال جدید قوت بگیرد. با ایجاد اعتبارات و حمایت‌ها می‌توانیم به اهداف قانونی در بخش تعاون تحقق بخشیم.


تشکیل تعاونی‌های فراگیر برای مددجویان زندان سنندج

رییس اداره تشکیل تعاونی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از تشکیل تعاونی‌های فراگیر برای مددجویان کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی و نیز خانواده زندانیان سنندج در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، علی‌اصغر عباسی گفت: هماهنگی‌های اولیه در ارتباط با مزیت‌های تشکیل تعاونی فراگیر برای افراد تحت پوشش این نهادهای حمایتی انجام شده و قرار است در آینده نزدیک جلسه‌یی در سطح مدیران کل و معاونان برگزار شود. عباسی اظهار داشت: در صورت امکان انعقاد تفاهمنامه، در هر شهرستان یک تعاونی فراگیر برای مدجویان این نهادها تشکیل می‌شود.

وی در ادامه با تشریح کلیات برنامه عملیاتی اداره تشکیل تعاونی‌ها در سه ماهه اول سال جاری، به اهداف پیش‌بینی شده این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: تحقق 20درصدی برنامه تشکیل تعاونی‌ها مطابق برنامه پیش‌بینی شده توسط وزارت متبوع برای استان در سال جاری - تعامل با ادارات جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی جهت تشکیل تعاونی‌های جدید با تاکید بر تشکیل تعاونی‌های نوع جدید - نظارت مستمر بر عملکرد ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها در حوزه تشکیل تعاونی هاو نظارت مستمر بر سامانه ثبت تعاونی‌ها و به‌روزرسانی آن ازجمله این اهداف است.

عباسی افزود: برنامه‌های این اداره از طریق کارشناس و کارشناس مسوول تعاونی‌ها پیگیری و اجرا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر