حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۱

برگزاری نخستین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در عراق

نخستین نمایشگاه عرضه مستقیم و فروش کالا ازسوی اتاق تعاون آذربایجان‌غربی در اقلیم کردستان عراق و شهر دیانا برگزار خواهد شد. این نمایشگاه به درخواست مسوولان اقلیم کردستان عراق از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، به‌علت تامین نیازمندی‌ها و کالاهای مردم شهر دیانا (سوران) و باتوجه به شرایط مستعد، این نمایشگاه در 11 تا 15اسفند سال‌جاری برگزار خواهد شد. اسماعیلی دبیر اتاق تعاون استان آذربایجان‌غربی در بیان اهداف برگزاری این نمایشگاه، به اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری همچنین کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از تعاونگران و تولیدات آنها اشاره کرد. ایجاد یک منبع درآمد برای این اتاق، نیز مدنظر بوده است. این نمایشگاه با مشارکت استانداری، سازمان صنعت، معدن، تجارت و کارگروه تولید و صادرات غیرنفتی استان و درراستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید برگزار خواهد شد.


راهکاری برای افزایش یکباره قیمت بسته‌های سفر وجود ندارد

علی باب‌الحوائجی درحالی که به تعطیلات و سفرهای نوروزی نزدیک می‌شویم، نرخ‌های نجومی تورهای نوروزی نظرها را جلب می‌کند.

هرچه به نوروز و تعطیلات آن نزدیک‌تر می‌شویم تبلیغات تورهای نوروزی نیز رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرد. در این میان تورهای داخلی و خارجی پررونق هستند و هریک به‌واسطه گردشگران مشتاق به ارایه قیمت‌های نجومی اقدام می‌کنند.

البته اپراتورهای دفاتر خدمات مسافری در تهران به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که برخی شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان در ایام پیک سفر قیمت‌های خود را 200 تا 300هزار تومان افزایش می‌دهند. ازسوی دیگر کارگزاران هتل‌ها در شهرهای پرگردشگر از فرصت روزهای پرمسافر استفاده کرده و نرخ هتل‌ها را چند برابر بیشتر با آژانس‌های گردشگری در ایران محاسبه می‌کنند.

ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، افزایش نرخ‌ تورهای نوروز را وابسته به مقاصد مختلف دانست و گفت: باوجود اینکه بازار عرضه و تقاضا باید مشخص‌کننده قیمت بسته سفر باشد؛ اما به‌دلیل اینکه در ایران هنوز چنین مکانیسمی برای جریان‌سازی رقابت بین تاسیسات گردشگری شکل نگرفته، نمی‌توان به این امر تکیه کرد.

وی با تاکید بر اینکه راهکاری برای افزایش یکباره قیمت بسته‌های سفر وجود ندارد، یادآور شد: در حال حاضر دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری می‌تواند بر قرارداد سفر و اجرایی شدن مفاد آن نظارت داشته باشد ولی سازوکاری بر مبنای قانون که بتوان در قیمت‌گذاری بسته‌های سفر همانند نرخ هتل‌ها نظر داد وجود ندارد.

تیموری ادامه داد: این درحالی است که برای فرآیند نرخ‌گذاری هتل‌ها گروه‌هایی در استان‌ها تشکیل می‌شود که نرخ هتل‌ها را مصوب می‌کنند اما چنین امری درمورد دفاتر خدمات مسافرتی و بسته‌های سفر وجود ندارد.

به گفته وی، در برخی کشورهای توسعه‌یافته در حوزه گردشگری، سازمان‌ها وارد بحث نرخ‌گذاری بسته‌های سفر می‌شوند و این نرخ‌ها را با بررسی نرخی که ازسوی بخش‌هایی که در بسته‌های سفر بیشترین سود را می‌برند اجرایی می‌کند. این‌گونه می‌توانند نوسان یکباره بسته سفر را کنترل ‌کنند. اما در کشور ما هنوز جریان رقابت شکل نگرفته تا بتوانیم بگوییم بازار عرضه و تقاضا، نرخ‌ها را کنترل می‌کند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین از انجام کارهایی برای کنترل نرخ سفر خبر داد و افزود: درحال حاضر درصدد انجام کارهایی هستیم تا از بخش‌هایی که بیشترین سود را می‌برند برای بیمه مسافر و لغوهای احتمالی سفر هزینه کنیم و همه این هزینه‌ها بر دوش مسافر تحمیل نشود.


دعوت برای عضویت در مجمع عالی توسعه بخش تعاونی

تسنیم دبیرخانه تعاونگران بااشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در امر توسعه بخش تعاونی هدف اصلی مجمع عالی توسعه بخش تعاونی است، گفت: کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید در امر توسعه بخش تعاونی در برنامه‌ها و قوانین و مقررات کشور از اهداف این مجمع است. علی‌حسین شهریور بااشاره به تشکیل مجمع عالی توسعه بخش تعاونی گفت: خانه تعاونگران ایران با هدف هم‌اندیشی و جلب مشارکت وسیع و موثر صاحب‌نظران، علاقه‌مندان و اندیشمندان عرصه توسعه و مدیریت درجهت حمایت از بخش تعاونی در عرصه ملی و تلاش‌های خانه تعاونگران برای ایفای نقش اثربخش و ملی درحوزه اقتصاد تعاونی اقدام به تشکیل مجمع عالی توسعه بخش تعاونی کرده است. خانه تعاونگران قصد دارد با کسب نظرها و پیشنهادهای نخبگان، نسبت به شناسایی و بررسی مشکلات و کاستی‌های بخش تعاونی اقدام و راهکارهای کارشناسی را برای حل مشکلات به مسوولان منتقل کند. شهریور با بیان اینکه مجمع عالی توسعه بخش تعاونی می‌تواند پشتوانه قوی برای توسعه و پیشبرد فعالیت‌های تعاونی محور در کشور باشد، گفت: از تمامی اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون، کارآفرینان، صنعتگران، مدیران اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دعوت می‌شود با عضویت و حضور موثر در این مجمع به توسعه بخش تعاونی کمک کنند. دبیرخانه تعاونگران در بیان ماموریت‌های مجمع عالی توسعه بخش تعاون گفت: کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید در امر توسعه بخش تعاونی در برنامه‌ها و قوانین و مقررات کشور، شناسایی موانع توسعه بخش تعاونی و ارایه راهکارهای اثربخش، نقد علمی و منصفانه پیرامون اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه بخش تعاونی در بخش سیاست‌گذاری و اجرا، تصمیم‌سازی در بخش تعاونی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی با هدف کمک به نهادهای بلندپایه تصمیم‌گیر نظیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، بررسی روند حرکت و برنامه‌های بخش تعاونی در سایر کشورها، کمک به خلق توانمندی مشاورین و کارشناسان فعال در امر توسعه بخش تعاونی، حمایت فکری و معنوی جهت توسعه بخش تعاون خصوصا در امر توسعه فرهنگ تعاون و ایفای نقش فعال در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و تکریم و تجلیل اندیشه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات برجسته افراد حقیقی و حقوقی موثر در توسعه بخش تعاونی بخشی از ماموریت‌های مجمع عالی توسعه بخش تعاون است.

وی بیان کرد: از کلیه اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون، کارآفرینان، صنعتگران، مدیران اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دعوت می‌شود با عضویت و حضور موثر در این مجمع به توسعه بخش تعاونی کمک کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر